کد خبر: 3472378
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
امام جمعه استرالیا عنوان کرد:

فهم نادرست قرآن و صهیونیسم جهانی؛ عوامل گسترش اندیشه تکفیری

گروه بین‌الملل: «شیخ بهاءالدین جبوری» تصریح کرد: فهم نادرست از قرآن کریم، احادیث و روایات، و صهیونیسم جهانی پشت پرده‌ گسترش تفکر و اندیشه تندروی تکفیری است و صهیونیسم جهانی تلاش می‌کند از طریق گسترش و ترویج اندیشه تروریستی ـ تکفیری، مسلمانان منطقه را به نزاع‌های داخلی مشغول سازد.

صهیونیسم جهانی؛ پشت پرده تفکر افراط‌گرای تکفیری

«شیخ بهاءالدین جبوری»، مسئول حسینیه و مؤسسه بیت الزهراء(س)، امام جمعه رسمی استرالیا و مسئول انجمن تقریب بین مذاهب در این کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به این مطلب گفت: چند عامل اساسی باعث پیدایش و ظهور گروه‌های تکفیری در جهان اسلام شد که روش‌های نادرست آموزش و رسانه‌های گمراه‌کننده که در راستای منافع سلفیت و وهابیت فعالیت می‌کنند از جمله این عوامل هستند و این رسانه‌‌های گمراه امروز به تریبون رسانه‌ای جریان‌های تکفیری و افراط‌گرا تبدیل شده‌اند.

صهیونیسم جهانی؛ پشت‌پرده گسترش اندیشه تکفیری

وی در ادامه صهیونیسم جهانی را از دیگر عوامل پشت‌پرده گسترش فکر و اندیشه تکفیری دانست و گفت: صهیونیسم جهانی تلاش می‌کند منطقه را از جنگ و رویارویی با اسرائیل دور می‌سازد، چرا که اسرائیل دشمن اصلی و نخست مسلمانان است و رواج اندیشه تروریستی و تکفیری سبب شده که مسلمانان منطقه به نزاع‌های داخلی مشغول باشند.

امام جمعه استرالیا در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: از دیگر عوامل پیدایش و گسترش گروه‌های تکفیری، فهم و درک نادرست از قرآن کریم و احادیث و روایات است، همانطور که می‌بینیم، پیامبر رحمت و مهربانی(ص) تبدیل به پیامبر شمشیر، خشونت و قتل شده است. این‌ها همه عواملی است که در تشکیل اندیشه تروریستی افراط‌‌‌گرا بسیار نقش‌آفرین بوده است.

شیخ بهاء‌الدین جبوری در تبیین ایدئولوژی داعش و سایر گروه‌های تکفیری گفت: من معتقدم که اساس ایدئولوژی داعش ـ که برخی آن را به خوارج جدید تعبیر می‌کنند ـ ایدئولوژی سرسخت و متعصب وهابیت است که صهیونیسم جهانی پشت پرده این تفکر افراطی است. هدف صهیونیسم از ایجاد و پرورش این افکار، تضعیف و تفکیک امت اسلام و دور ساختن آن از اصول اخلاقی مهمی است که اسلام را در جهان گسترش داد.

وی در ادامه اظهار داشت: لذا می‌بینیم که تمامی مراکز و حوزه‌های علمیه اسلامی همچون «الازهر» که در گذشته هیچ نقشی در نشر وهابیت نداشته است، امروزه در چنگال تفکر وهابیت اسیر شده و با پول حرام در حال نشر تفکر وهابیت و افراط‌گرایی است.

توسل؛ اصل قرآنی

مسئول مؤسسه اسلامی بیت‌الزهراء (س) استرالیا در رابطه با مسئله توسل شیعیان و زیارت قبور گفت: من معتقدم که ایجاد شبهه در مقوله زیارت قبور و نیز توسل به ائمه اطهار(علیم‌السلام) با اندیشه‌های انحرافی «ابن تیمیه» که با تمام مسلمانان مخالفت می‌کند، شکل گرفت.

وی اضافه کرد: همانطور که می‌دانید مسئله توسل و زیارت قبور یک اصل قرآنی است که در زمان پیامبر(ص) وجود داشته و ما آن را در آیات کریمه قرآن کریم نیز شاهدیم. خداوند عزوجل در رابطه با مسئله حضرت ابراهیم(ع) در آیه 125 سوره بقره می‌فرماید: «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى»(و چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنی قرار داديم [و فرموديم] در مقام ابراهیم نمازگاهى براى خود اختيار کردند)، می‌بینیم که خداوند در این آیه به مسلمانان امر کرد که در مکان و سنگی که حضرت ابراهیم(ع) بر آن ایستاد و کعبه را بر آن ساخت، نماز بگذارند و آن را مقدس بشمارند.

این عالم دینی مقیم استرالیا در ادامه گفت: خداوند فقط شیعیان را به این کار امر نکرد، بلکه تمام مسلمانان را مأمور کرد که این مکان را مقدس بشمارند؛ لذا اشاره قرآن در این مورد، صریح و روشن است.

در آیه دیگری از قرآن می‌بینیم که خداوند عزوجل به حضرت موسی(ع) در رابطه با وادی مقدس در آیه 12 طه می‌فرماید: «إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» «اين منم پروردگار تو پایپوش خويش بيرون آور كه تو در وادى مقدس طوى هستى»... این سؤال پیش می‌آید چرا خدا قدسیت را به خاک سینا داد؟ اهمیت و ارزش این خاک چیست؟ در واقع در اینجا اهمیت و ارزش قدسی برای سخن خداوند عزوجل به حضرت موسی(ع) است زیرا خدا در این مکان با حضرت موسی(ع) سخن گفت لذا با این کاربه این مکان قدسیت داد.

امام جمعه رسمی استرالیا با اشاره به این مطلب تاکید کرد: ما و خیلی از مسلمانان معتقدیم که وقتی در مقابل قبر امامی از امامان یا پیامبری از پیامبران می‌ایستیم، او را نمی‌پرستیم بلکه در فکر، اندیشه و اصول اخلاقی او تدبر می‌کنیم و او را اسوه خود قرار می‌دهیم. لذا ما این اشخاص را نمی‌پرستیم بلکه از از الهی بودن آن‌ها و تمسک به قرآن و عترت شریفه الهام و عبرت می‌گیریم. به همین خاطر ما از آنها مسجدی می‌سازیم که برای آن‌ها سجده نمی‌کنیم، بلکه برای خدای تعالی سجده می‌کنیم .

آیات متشابه ؛ طعمه فتنه‌جویان و انحرافیون

وی در رابطه با تفسیر غلط تکفیری‌ها از آیات قرآن تصریح کرد: تفکر و اندیشه داعشی‌ها برگرفته از اندیشه سلفی تکفیری است.

قرآن شامل آیات محکم و متشابه است، همانطور که خداوند در آیه 7 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ »(پاره‌‏اى از آن آيات محكم [=صريح و روشن] است آنها اساس كتابند و [پاره‌‏اى] ديگر متشابهاتند [كه تاويل‌‏پذيرند] اما كسانى كه در دل‌هايشان انحراف است براى فتنه‏‌جويى و طلب تأويل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پيروى می‌كنند)... اشخاصی مثل داعشی‌ها و دیگر گروه‌ها برای برانگیختن فتنه در میان امت اسلامی از این آیات متشابه که جز خدا تأویل آن را نمی‌داند، استفاده می‌کنند.

انسان ؛ محور اساسی اصل وجود

وی ضمن اشاره به این مطلب تأکید کرد: اگر آیات قرآن را بخوانیم، خواهیم دید که آیات موجود همه به رحمت، صلح، محبت، همزیستی با یکدیگر و احترام به انسان اشاره می‌کند، لذا در خطاب‌های قرآن می‌بینیم که خداوند خطاب به مردم می‌فرمایند «یا ایها الناس... » نه یا ایها المسلمین، زیرا خداوند بر احترام به انسان تاکید می‌کند.

وی افزود: انسان محور و جریان اساسی وجود است و اگر به انسان احترام نگذاریم هیچ چیزی فایده‌ای نخواهد داشت. لذا اساس کل ادیان در قرآن کریم؛ انسان و احترام به انسان و حقوق انسان است، اما متاسفانه شاهدیم که این گروه‌ها برای قتل انسان‌ها روی کار آمده‌اند، آنها از طریق برخی روایات غلط برخی اندیشه‌های منحرف مثل «ابن تیمیه» و امثال او به اشتباه افتادند و در تفسیر قرآن راه او را در پیش گرفتند و برخی مردم را به اشتباه انداختند.

نبود عدالت اجتماعی؛ گرایش جوانان به گروه‌های تکفیری

وی در رابطه با گرایش جوانان به گروه‌های تکفیری مثل داعش گفت: دلایل زیادی برای گرایش جوانان به این گروه‌ها وجود دارد؛ یکی از این عوامل آشفتگی سیاسی است، عامل دیگر حکم ظالمانه حاکمان این کشورها، نبود عدالت اجتماعی و نبود حامی حقوق این افراد است. عامل سوم، عامل فقر است، فقر مادی و فکری که در یک نوع سخنرانی متشدد منحصر است و تحت تاثیر شرایط سیاسی منطقه و عوامل استعمارگرانه و صهیونیسم در منطقه قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: در این منطقه به طور کلی همزیستی وجود داشت، ولی متاسفانه با تحریک کشورهای جهانی امپریالیسمی این همبستگی از هم گسست و جوانان بجای این که این عوامل را درک کنند به سوی عامل پرخطر که تروریسم و تکفیر است رفتند و به دام آن افتادند، دست به جرم وجنایت زدند و دیگر راه برگشتی ندارند.

captcha