کد خبر: 3475937
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
قاسم جعفری پاسخ می‌دهد:

قرآن کدام رقابت انتخاباتی را ارزش تلقی می‌کند؟

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه خداوند در قرآن، مؤمنان را کسانی که «يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ» هستند معرفی می‌کند، گفت: از منظر قرآنی حضور در رقابت انتخاباتی و عرضه کردن خود به مردم برای به دست آوردن سطحی از مقام خلیفةاللهی، یک ارزش است که مقدمات این امر هم باید هم الهی باشد.

قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره مشخصه‌های یک رقابت انتخاباتی مبتنی بر آموزه‌‌های قرآن گفت: اولین نکته‌ای که ما می‌توانیم از قرآن استفاده کنیم این است که همه اعمال ما باید برای خدا باشد و به عبارتی همه ابعاد حیات ما در مسیر حق باشد. حال خداوندی که انسان را به معنای عام خلیفه خودش بر روی زمین قرار داده، وقتی این انسان مسئولیت‌های اجتماعی را برعهده می‌گیرد به موازات سطح مسئولیت خلافت خاصه الهی را بر روی زمین نیز دارد، لذا باید به مسئله برعهده گرفتن مسئولیت‌ها و پست‌ها توجه جدی‌تری داشت.

ورود به رقابت انتخاباتی با نگاه قرآنی در جهت کسب سطحی از مقام خلافت خاصه الهی است

وی افزود: البته کسی شایسته این خلافت خاصه الهی در سطوح مختلف است که میزان عبودیت بیشتری داشته باشد. بر این اساس است که پیامبر(ص) می‌فرمایند: «رئیس القوم خادمهم»؛ هرچه جایگاه بالاتر می‌رود انسان باید بیشتر در خدمت به خلق خدا تلاش کند.

جعفری اظهار کرد: برای رسیدن به این خلافت خاصه الهی اگر کسی خود را به مردم عرضه کند باید بداند که وارد یک «رقابت حسنه» شده است، لذا از این بابت می‌توان گفت کسانی که خود را به مردم عرضه کردند در واقع می‌خواهند مورد تمایل مردم برای خدمت قرار بگیرند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد: در واقع با نگاه قرآنی کسی که خود را در محک انتخاب مردم قرار می‌دهد می‌خواهد دل‌های مردم را به طرف خود جلب کند.

کدام رقابت مورد تأیید قرآن است؟  

وی با بیان اینکه این رقابت حسنه در نگاه قرآنی مورد تایید قرار گرفته است، گفت: خداوند در آیاتی به این مسئله اشاره می‌کند و می‌فرماید: «يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ» یا «وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ».

جعفری تصریح کرد: لذا در نگاه قرآنی، رقابتی که برای رسیدن به قرب الهی و خدمت به خلق باشد نه تنها تأیید شده است بلکه مورد تأکید نیز قرار گرفته است. اگر این نگاه قرآنی بر رقابت‌های انتخاباتی حاکم شود آن زمان فردی که وارد عرصه رقابت می‌شود سلامت در تبلیغ و اخلاق‌مداری را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد.

تبلیغ زینبی؛ شیوه تبلیغی جریانات سیاسی معتقد به آموزه‌های دینی

وی با تأکید بر اینکه افراد و جریانات سیاسی معتقد به این آموزه‌ها باید تبلیغات‌شان زینبی باشد، گفت: تبلیغ زینبی به عقیده من تبلیغی است که جز گفتن حق و طی کردن مسیر حق، از راه‌ها، ابزارها و روش‌های دیگر استفاده نمی‌کند.

عضو فراکسیون قرآن مجلس خاطرنشان کرد: در این وضعیت است که نگاه معادباورانه بر رقابت‌ها، سخنرانی‌ها و تبلیغات حاکم می‌شود و تخریب رقیب معنایی نخواهد داشت و تبلیغات اثباتی خواهد بود و نامزدها بر تشریح توانمندی‌های خود تأکید می‌کنند زیرا می‌دانند اگر دیگران را تخریب کنند باید در آخرت پاسخگو باشند و لذا براساس شایعات، شنیده‌ها و حرف‌های اثبات‌نشده سخنی نمی‌گویند و مطلبی نمی‌نویسند چرا که «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا».

وی اظهار کرد: بنابراین از منظر قرآنی حضور در رقابت انتخاباتی و عرضه کردن خود به مردم برای به دست آوردن سطحی از مقام خلیفةاللهی یک ارزش است که لازم است برای رسیدن به این نگاه و مقام مقدمات این عمل هم الهی باشد، نه اینکه به دنبال تدلیس و استفاده از دسیسه‌های مرسوم در رقابت‌های انتخاباتی برای عوام‌فریبی باشیم.

captcha