هیچ کشور عربی حاضر نیست گذرگاه طمع‌ورزی سعودی برای کشتار اعراب شود
کد خبر: 3476449
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
حمید ابوطالبی:

هیچ کشور عربی حاضر نیست گذرگاه طمع‌ورزی سعودی برای کشتار اعراب شود

گروه سیاسی: معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تصمیم عربستان سعودی در خصوص حمله نظامی به سوریه گفت: هیچ کشور عربی حاضر نیست برای حمله به سومین کشور عرب، گذرگاه طمع قدرت کسانی شود که به نام قومیت عرب، دست به کشتار اعراب زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، در صحفه شخصی خود در توئیتر نوشت: اجلاس چندی پیش در ریاض دو هدف را مدنظر داشت: اول ترکیب و تطهیر تروریست ها وافراطیون و معارضین تندروی عربی- سوری، برای سامان‌دهی جریان جدید سیاسی و دوم حمایت از تروریسم درحالِ فروپاشی، ازطریق بازسازی روحیه آنها با تعهد حمایت نظامی.

ابوطالبی با تاکید براینکه اقدام اول سعودی‌ها با بن‌بست مذاکرات متوقف شد و اکنون نوبت تعهد نظامی است، نوشت: عربستان از صورت‌بندی نظامی سوریه و توان خودمطلع است؛ لذا پس ازعدم پذیرش واشنگتن، کوشید تا خود را تحت‌الحمایه دیگران قرار دهد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با طرح این سؤال مبنایی که چرا عربستان از مرزهای عربی (مانند اردن) وارد سوریه نمی‌شود؟ نوشت: زیرا عربستان کشوری است که درسال‌های اخیر به دو کشور عربی حمله و به بهانه حمایت اعراب، باکشتن اعراب، زیرساخت‌ها و زیر‌بناهای آنها را نابودکرده است: عربستان نخست برای حمایت از رژیم حاکم دربحرین، به آن کشور لشگرکشی کرد؛ و اکنون پس از چند سال بحرین در ناآرامی، ناامنی و بحران می‌سوزد. سپس برای حاکم کردن فردی مستعفی دریمن، ازطریق نظامی، به اعراب یمن حمله کرد؛ که آن‌هم امروز در اوج نابودی، ناآرامی وناامنی است.

به نوشته سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا و اتحادیه اروپا، عربستان در هر دو کشور عربیِ همسایه خود یعنی بحرین و یمن، علیرغم کشتار اعراب، شکست خورده و تلاش‌هایش برای حل مشکل و حتی خروج از هر دو بحران، ناکام بوده است.

ابوطالبی سپس این‌گونه نتیجه می‌گیرد: به این جهت، هیچ کشور عربی حاضرنیست، برای حمله به سومین کشور عرب، گذرگاه طمع قدرت کسانی شود که به نام قومیت عرب، دست به کشتار اعراب زده‌اند. لذا اقدام نظامی عربستان ازطریق کشور غیرعرب برای حمله به کشوری عرب، بیشتر نمایشی سیاسی است در پوششی نظامی تا اقدامی نظامی، برای تغییرصحنه سیاسی. براین مبنا،چنانچه عربستان می‌خواهد نمایش حمایت نظامی ترتیب دهد، نمایشی عروسکی ترتیب داده است و اگرغیر از این باشد، بازهم توانایی خود را اشتباه گرفته است.

captcha