رحیمپور ازغدی:
مواجهه ما با قرآن مواجهه با متن زنده باشد
گروه حوزههای علمیه: استاد رحیمپور ازغدی با تاکید بر لزوم استخراج فرمولهای مدیریت جهان از قرآن و سنت تاکید کرد: مواجهه ما با قرآن مواجهه با متن زنده باشد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)
حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز ششم اسفند در
نشست بصیرتی «نقش قرآن و حدیث در حوزه علوم انسانی و نظامسازی» که در سالن
همایشهای موسسه فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، با اشاره به نزدیک شدن
انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در روز 7 اسفند سال جاری، عنوان
کرد: معیارها و ملاک های انتخابات روشن و شفاف است و مردم ما قادر به
تشخیص مصادیق هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در
ارزیابی ملاک ها و معیارها باید ببینیم که کدام یک از کاندیداها به لحاظ
نظری، عملی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، سبک زندگی، رفتار و اندیشه با موازین
کتاب و سنت تناسب دارند و با مواضع رهبری خوانش دارند.
وی تصریح کرد:
کسانی که عاشق انقلاب اسلامی و ارزشهای اسلامی هستند، به این نهضت دل
بستند و حتی رقبا و دشمنان انقلاب اسلامی از انقلاب اسلامی الهام گرفتند و
حتی دشمنان تحت تأثیر انقلاب وشعارها و ارزشهای انقلاب قرار گرفتند.
عضو
شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: انقلاب اسلامی با نگاه عقلانی و
اجتهادی، مسیر تاریخ را عوض کرده است و با تفسیر شیعی اهل بیتی از اسلام در
برابر همه مکاتب موجود در جهان حرف دارد.
رحیم پور ازغدی با بیان این
که ما در حوزه نظامسازی با مشکلاتی در جامعه مواجه هستیم، گفت: ما تا کنون
توانستیم که توجه جهان را به خود جلب کنیم و دوست و دشمن و رقیب، چیزهای
زیادی از انقلاب اسلامی آموختند.
وی ادامه داد: دشمن و رقبای ایران به
دنبال زخمهای ما هستند تا بر آن نمک بپاشند و به دنیا نشان دهند که ما
الگوی خوبی برای دیگران نیستیم، بنابراین ما باید به دنبال زخمهای سیستم
بگردیم و آنها را علاج کنیم.
استاد دانشگاه تصریح کرد: ما با مشکلاتی
در بخش نظری، سبک زندگی غلط اجتماعی و مدیریتهای نظام با مشکلاتی مواجه
هستیم که باید آنها را رفع کنیم.
رحیم پور ازغدی تأکید کرد: ما در
بخشهای الگوسازی موفق نبودیم و باید از معیارهای قرآن و حدیث استفاده کنیم
و آنها را در نظام سازی به کار ببریم.
وی یادآور شد: بسیاری از مردم،
آیات و احادیث را شنیدند و ممکن است که آنها را حفظ باشند، ولی نمیتوانند
در متن جامعه و زندگی خود به کار ببرند و امروز خانواده، بازار و رسانه
مبتنی بر قرآن و حدیث در جوامع وجود ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب
فرهنگی بیان داشت: قرآن و حدیث یک هندسه است که این هندسه را درست دیدن و
جای اصل و فرع را عوض نکردن در آن مهم است.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد:
خداوند قرآن کریم را زنده و زندگیبخش معرفی کرده است و از انسانها خواسته
است که خدا و رسول خدا را اطاعت کنند تا انسانها را زنده کند، قرآن و
حدیث آمده است که ما را زنده کند و به ما حیات عقلانی و روحانی بدهد.
وی
با بیان این که همه ملتها میراث مکتوب و متون مقدس دارند، عنوان کرد: در
برخی متون ملتهای دیگر، تحریفهایی ایجاد شده است، اما در متن قرآن و
احادیث، ارتباط دادن درست معنویت و مادیت وجود دارد که در دیگر متون نیست.
رحیمپور
ازغدی عنوان کرد: بعد از سقوط ایدئولوژی های مادی، امروز معنویت حتی در حد
خرافه و شرک، مقوله مطلوبی دانسته می شود و امروز هالیوود نیز به این سمت
کشیده شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: امروز همه
افراد احساس می کنند که به معنویت ولو به شکل قلابی احتیاج دارند و نباید
نقش معنویت را در زندگی نفی کرد.
رحیم پور ازغدی با بیان این که در
قرآن کریم تعریف درست از مادیت و معنویت وجود دارد، اظهار کرد: چیزی که در
متن قرآن و حدیث وجود دارد و در هیچ مکتب دیگری وجود ندارد، ارتباط دادن
صحیح معنویت و مادیت است.
وی افزود: در متون قرآن و احادیث، تعریف درست
از معنویت و تلاش برای تنظیم امور معنوی وجود دارد، قرآن کریم و حدیث
مانند مدرنیته غرب نیست که معنویت را مادی کند و یا مانند عرفانهای شرق
نیست که معنویت را بی ربط از مادیت نشان دهد.
استاد دانشگاه تصریح کرد:
قرآن و حدیث آمده است که مادی را معنوی کند و به همه ابعاد زندگی بشر توجه
کرده است، به طوری که توحید را در عالیترین سطح به مسائل مختلف زندگی بشر
گره زده است و گسل و شکاف طبیعت و ماوراء الطبیعت را برداشته است.
رحیم
پورازغدی تأکید کرد: اگر ما برای قرآن کریم که متن زنده است، مواجهه متن
مرده داشته باشیم، نتیجه این میشود که بود و نبود قرآن کریم در جامعه
علیالسویه میشود و روح قرآن و سنت در جامعه وجود نخواهد داشت، بنابراین
قرآن پژوهان باید نسبت به این مشکل در جامعه کوشش کنند.
عضو شورای عالی
انقلاب فرهنگی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام تأکید داشتند که هر کاری که
انجام میدهند و هر سخنی که میگویند، ثبت شود، زیرا ممکن است که پاسخ سوال
افراد در آینده باشد و یا ممکن است که سالها بعد برخی انسانها معنی و
حرف سخنان و اعمال آن حضرت را بفهمند.
رحیم پور ازغدی بیان کرد: برخی
افراد هستند که دیدگاه مادیت دارندو دین را منشأ الهی نمی دانند و معتقدند
که منشأ انسانی دارد و تجربه عرفانی و بشری است.
وی عنوان کرد: اگر ما
قرآن و احادیث را این گونه تعریف کنیم که به لحاظ معرفتی قابل اثبات است،
اما به لحاظ عملی منشأ نظامسازی نیست و به طور کلی آن را تجربه عرفانی در
نظر بگیریم، کسی با این تئوری مخالفت نمیکند، اما گر بگوییم که ایمان به
خدا مستلزم نفی برخی از مناسبات اجتماعی و اقتصادی غلط و نفی برخی حکومتها
و روابط است و قرآن و حدیث را به عرصه عمل بیاوریم، مخالفان زیادی پیدا
میکند.
استاد دانشگاه با بیان این که معنویون در اعتقاد به قرآن و سنت
به دو دسته تقسیم میشوند، گفت: اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی به قرآن،
پیامبر، نماز و قیامت اعتقاد دارد، اما اینها اعتقادات زبانی است و در
مباحث فردی آنها کاربرد دارد.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اگر نماز
خواندن برای خداوند کافی بود، هیچ گاه خداوند نمیفرمود که «ویل للمصلّین؛
وای بر نمازگزاران»؛ نمازگزارانی که کاری به سفره خالی گرسنگان ندارند،
نمازگزارانی که به عدالت اجتماعی و عدالتخواهی توجهی ندارند، مورد مرضی
خداوند نیستند.
وی با بیان این که انسانهای معنوی فقط به فکر خود
نیستند، بلکه به فکر دیگران نیز هستند، اضافه کرد: کسانی که به روح نماز
توجه نمی کنند، نماز آنها با عدالت اجتماعی، اقتصادی و کرامت انسانها
ارتباطی ندارد و این نماز برای آنها هزینه ای ندارد.
عضو شورای عالی
انقلاب فرهنگی تأکید کرد: خوارج همه اهل عبادت، زاهد، مرگ طلب و حافظ قرآن
بودند و جای مهر بر پیشانی آنها بود، اما در آخر اقدام به شهادت امام علی
(ع) کردند.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: نمیتوان نمازخوان بود، ولی به
مسائل دیگر کاری نداشت، نمیتوان نماز خواند ولی به یتیمان توجه نکرد، این
گونه افراد، قرآنی نمیاندیشند.
وی یادآور شد: کسانی که قرآن و حدیث
میخوانند با کلمه «فاعتبروا» آشنایی دارند، «فاعتبروا» یعنی نظام تاریخ و
طبیعت قوانینی دارد و سنتهای الهی هستند که بخشی از آنها مادی و بخشی نیز
معنوی و در عالم غیب هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:
هم معجزه سنت الهی و کرامت و امداد غیبی است و هم قوانین فیزیکی و شیمیایی
از سنتهای الهی است؛ «فاعتبروا» یعنی هم جهان طبیعت را ببینیم و هم
تمدنها و تاریخ را ببینیم و فرمولهای عالم شهود و غیب را کشف کنیم.
رحیم
پور ازغدی اظهار داشت: آنها که تنها به قوانین عالم شهود وفادار بمانند،
کافر هستند، اما مومن کسی است که هم قوانین عالم شهود و هم قوانین عالم غیب
را قبول دارد.
وی تصریح کرد: بخشی از سنت الهی مربوط به عالم مادی و
بخشی مربوط به عالم معنوی است، اما متأسفانه کفار در این مقطع تاریخ، در
بخش مربوط به عالم مادی بیشتر از ما میفهمند.
استاد دانشگاه در پایان
گفت: ما باید از درون قرآن و حدیث، فرمولهای نظری و عملی کل جهان را
استنباط کنیم و به عنوان پروژه به آن نگاه کنیم.