تناسب نرخ سود با میزان تورم؛ لازمه عدالت اقتصادی
کد خبر: 3478297
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد:

تناسب نرخ سود با میزان تورم؛ لازمه عدالت اقتصادی

گروه اقتصاد: رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: گاهی اوقات براساس تورم باید نرخ‌های سود را تغییر داد؛ مثلا اکنون در ایران نرخ تورم در حدود 11 درصد اعلام شده و در این صورت نباید نرخ سود بیشتر باشد؛ رعایت عدالت اقتصادی ایجاب می‌کند که نرخ سود متناسب با این امر کاهش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره آثار تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانکی بر اقتصاد و بانکداری اسلامی در کشور اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانکی به معنای این است که در نتیجه این اقدام تولیدکنندگان توانایی دست‎یابی به تسهیلات ارزان‎تر را دارند و می‎توانند هزینه‎ها را کاهش داده و عقب‎ماندگی‎های مالی خود را جبران کنند.

آثار مثبت کاهش سود بانکی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز نرخ سود تسهیلات بانکی 20 درصد است تولیدکننده همچنان در محدودیت قرار دارد که بتواند همه هزینه‎های تولیدی را جبران کرده و سود معقولی هم برای خود باقی بماند اما این کاهش نرخ سود در جهت خدمت به تولیدکننده است.

نظری ادامه داد: از سوی دیگر چون بخشی از سیستم بانکی ما دولتی و بخشی خصوصی است و پس از تعیین نرخ سود از سوی بانک مرکزی، بانک‎های خصوصی و مؤسسات اعتباری، سپرده‎ها را با نرخ بالاتر از نرخ‎های مصوب می‎پذیرفتند در نتیجه صاحبان پس‎انداز، این سرمایه را از بانک‎های دولتی بیرون کشیده و در نتیجه بازار دلالی رونق می‎گرفت.

تأثیر کاهش نرخ سود بر بانکداری اسلامی

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: این اقدام اخیر شورای پول و اعتبار هنوز گام اول است اما مهمتر این است که هم نرخ سود را کاهش دادند و هم اینکه به همه مؤسسات خصوصی و دولتی ابلاغ کردند تا اشتباهات قبلی تکرار نشود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر تحقق بانکداری اسلامی در کشور اظهار کرد: افزایش تولید داخلی نیازمند کاهش هزینه‎های تولید است و همانگونه که کاهش مالیات تولید باعث تحقق اقتصاد مقاومتی می‎شود مسلما این کاهش سود بانکی هم بر بانکداری اسلامی اثرگذار است؛ چراکه اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد اسلامی است تا اقتصاد از درون بجوشد و پایدار باشد.

دیدگاه قرآن درباره رباخواری

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر هزینه تولید زیاد باشد اقتصاد ضعیف شده و تولید کاهش پیدا کرده و باعث افزایش تورم می‎شود و در این صورت نباید انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی و بانکداری اسلامی را داشت.

نظری در پاسخ به این پرسش که قرآن در مورد بهره و نحوه تعیین سود در بازار اسلامی چه رهنمودهایی دارد؟ اظهار کرد: قرآن مکانیزم و سازوکار تعیین نرخ سود را تعیین نکرده بلکه انسان‌ها را از رباخواری منع کرده و اعلام کرده است که رباخواری به منزله جنگ با خدا و رسول اوست.

مکانیزم کسب سود حلال از منظر قرآن

وی افزود: براساس اعلام قرآن، جریان و سازوکار کسب سود نباید از راه ربا باشد بلکه سود باید از بخش واقعی اقتصاد حاصل شود و این راهی است که قرآن در پیش ما می‌گذارد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان گفت: گاهی اوقات براساس تورم باید نرخ‌های سود را تغییر داد؛ مثلا اکنون در ایران نرخ تورم در حدود 11 درصد اعلام شده است و در این صورت نباید نرخ سود بیشتر باشد بنابراین رعایت عدالت اقتصادی ایجاب می‌کند که نرخ سود هم متناسب با این امر کاهش یابد.

گفت‎وگو از اکبر ابراهیمی

captcha