غزاله سابقی، هنرمند تایپوگراف در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره تاثیرات جشنوارههای دینی و قرآنی در شناسایی استعدادهای جدید در عرصه هنرهای تجسمی این گونه اظهار نظر کرد: خوشبختانه در چند ساله اخیر، نگاه خوبی به جریانات دینی در عرصه هنرهای تجسمی به ویژه هنرهایی چون نقاشی ـ خط و تایپوگرافی به عمل آمده است؛ اتفاقی که به نوعی سبب میشود استعدادهایی که تا به امروز فرصت شکوفایی نداشتهاند خود را بهتر به مردم معرفی کنند.
وی افزود: جشنواره نقاشی ـ خط «صلوات» یکی از اتفاقات مثبتی است که به هنرمندانی که فرصت تصویرگری کارشان را ندارند این اجازه را میدهد تا کارشان را بهتر در معرض دید قرار دهند؛ البته متاسفانه هنر و بازخوردهای تبلیغاتی این اتفاقات، آن گونه که باید شایسته نیست، برای همین جامعه هنری به درستی از برگزاری این جشنواره مطلع نمیشود. برای همین جشنواره صدا و سیما میتواند با حمایت از هنرهایی جدیدی چون نقاشی ـ خط به رشد آموزههای دینی در جامعه هنری کمک کند.
این هنرمند تاکید کرد: برای این گفتم حمایت از هنر نقاشی ـ خط و تایپوگرافی نوعی حمایت از مفاهیم دینی و قرآنی است که مضمون اصلی این بخش از هنر را از آموزههای دینی و قرآنی وام گرفته است. نکته جالب اینجاست که در این هنر معمولاً تکرار وجود ندارد، چون آثار به نوعی هستند که هر کدام شکل و رنگی خاصی را دارا هستند. این امتیاز اگر به صورت جدی مد نظر قرار گیرد میتواند دستاوردهای بسیار زیادی برای هنر کشورمان داشته باشد.
ارتباط خوشنویسی با قرآن از ابتدای کتابت قرآن وجود داشته است
سابقی در پاسخ به این سؤال که مضامین دینی و قرآنی چرا در هنرهای تجسمی، مضمون اصلی است، گفت: خوشنویسی از ابتدا همیشه ارتباط نزدیکی با قرآن داشته و دارد، اما در هنرهای جدید وقتی نزدیکی با آموزههای قرآن صورت میگیرد، زیبایی کار بیشتر میشود، همچنین معتقدم که بر کیفیت فنی آن نیز افزوده میشود. در ضمن مخاطبی که کار را تماشا میکند بیشتر جذب اثر میشود. من این نکته را بارها در جشنوارههای مختلف مشاهده کردم که تماشاگران معمولاً از کارهایی که به نوعی پیامی دینی یا قرآنی داشتهاند بیشتر استقبال کردهاند.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو درباره کارهای جدیدش این گونه خبر داد: جدیدترین کارم «مرغ صلوات» نام دارد که هم اکنون در جشنوارهای به همین نام به نمایش درآمده است. در این کار از خط کوفی استفاده کردهام. تصویری که در این کار خلق کردم مرغی است که تاج فرهی بر سر دارد و در تمام پرهایش اسماءالله و اسماء ائمه(ع) نگاشته شده است. در داخل بدن این مرغ خورشیدی تابان با رنگ طلایی قرار دارد که داخل آن ذکر صلوات به نگارش درآمده است. این اثر به نوعی تداعیگر مرغ راهنماست که به نوعی در این کار مد نظر من قرار گرفته.
سابقی در پایان تاکید کرد: من همیشه سعی میکنم که در کارهایم فرم را از خودم خلق کنم، چون به تازه بودن شکل در کار اهمیت بسیار میدهم. درباره خط هم متغیر عمل میکنم. برای مثال در کاری ممکن است از خط کوفی استفاده کنم و در کاری دیگر خط نستعلیق مد نظرم قرار گیرد. درباره استفاده از رنگ هم باید بگویم در تایپوگرافی هر رنگ معنای خاص دارد. برای مثال در کار «مرغ حق» چون من رنگ ملکوتی نیاز داشتم از رنگ فیروزهای استفاده کردم.