آیتاللهالعظمی سبحانی تشریح کرد:
معانی و دلالتهای اختصاص 2 هزار آیه قرآن به معاد
گروه حوزههای علمیه: آیتاللهالعظمی سبحانی گفت: مفسر قرآن کریم با اشاره به وجود دوهزار آیه درباره معاد که بیانگر اهمیت فوقالعاده این موضوع است، گفت: برترین مردم از نظر امام علی(ع) کسی است که در معاش تقدیر و نسبت به معاد نیز اهتمام فراوان داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی جعفر سبحانی امروز 12 اسفند ماه در درس خارج خود در مسجد اعظم در سخنانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: ایشان فرمودهاند که «افضل الناس عقلا احسنهم تقدیرا لمعاشه و اشدهم اهتماما باصلاح معاده»؛ امام علی(ع) در کوتاهترین عبارت یک دنیا مطلب را بیان فرموده است.
وی افزود: مسیحیان معتقدند باید به دنبال معاد رفت و به دنیا اهمیت نداد البته مسیحیان حقیقی این را میگفتند و الا مسیحیان الان معتقد به این مسئله نیستند و شناسنامهای و سجلی، مسیحی هستند و برعکس آنان، یهود است که به معاد توجه چندانی ندارند و در تورات و کتبشان نیز مسئله معاد کمرنگ است ولی اسلام هر دو را میخواهد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه طلاب باید در معیشت خود تقدیر داشته باشند، عنوان کرد: هسند کسانی که مدتها در حوزه درس خواندهاند و آن را رها میکنند، زیرا آمال و آرزوهایی دارند، ولی میبینند در اینجا عملی نیست و حوزه را رها میکنند.
وی بیان کرد: ما باید معاش خود را در حد توان تامین و به اندازه توان نسبت به معاد تلاش کنیم ولی نسبت به دومی اهتمام بیشتری باید داشته باشیم به همین دلیل امام علی(ع) در اینجا از واژه اهتمام شدید استفاده کرده است.
این مفسر قرآن تصریح کرد: زندگی آخرت زندگی ابدی و جاودانه است، بنابراین جایی که برای زندگی 80 ساله تلاش میکنیم باید به مراتب بیشتر برای زندگی نامتناهی تلاش کنیم، زیرا ما مانند ابن تیمیه نیستیم که میگفت آتش نار خاموش میشود در حالی که آیات قرآن می فرماید مشرکان در نار جهنم خالد هستند.
2 هزار آیه درباره معاد
وی افزود: در اینجا نسبت به معاد فرموده است که اهتمام بیشتری باید داشته باشیم؛ علامه طباطبایی فرموده است که 2 هزار آیه درباره معاد داریم که گاهی مستقیم و گاهی غیر مستقیم است بنابراین ایشان سفارش میفرمود که اگر واقعا مایل هستید راه سعادت را بپیمایید چند دقیقه شبها فکر کنیم ببینیم که چه حسنات و سیئات و کوتاهیهایی از ما سر زده است.
این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به صیغه امر و نهی در آیات قرآن تصریح کرد: گاهی امر در یک آیه قرآن و نهی نیز در یک آیه دیگر بیان شده است که اقوال مختلفی در این خصوص مطرح است.
وی افزود: قول اول این است که امر دلیل بر وجوب است، قول دوم اینکه دلیل بر رخصت است، قول سوم می گوید وقتی امر آمد باید ببینیم حکم قبل از نهی چه بوده است آن را اجرا کنیم مثلا گفته شده و اذا حللتم فصاطادوا و قول چهارم اینکه کلام مجمل است و نمی توان ضابطه کلی گفت و باید قرائن دیده شود که این قول ما هست.
آیتالله سبحانی بیان کرد: هر سه راه در اینجا منطق و جایی ندارد زیرا صیغه امر برای وجوب وضع شده ولی به شرطی که قرینه بر خلاف آن وجوب نداشته باشد زیرا امر بعد از نهی نمی گذارد دلالت وضعیه تمام باشد.