مشکل اختلاف اراضی دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی حل شد/ راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی
کد خبر: 3480015
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
ارشاد:

مشکل اختلاف اراضی دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی حل شد/ راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه شیراز از حل اختلاف اراضی میان این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و گفت: با همکاری مسئولان استانی، زمینی جهت احداث بیمارستان شماره 2 نمازی به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مجید ارشاد لنگرودی، رئیس دانشگاه شیراز امروز، 12 اسفند در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از حل مشکلات و اختلاف اراضی میان دانشگاه شیراز و دانشگاه  علوم پزشکی شیراز خبر داد و گفت: این مسئله وقت بسیاری از مسئولان کشور را تلف کرده بود و این دو دانشگاه بزرگ که نقش عمده‌ای در حرکت علمی کشور را دارند را به خود مشغول کرده بود.
رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: این مشکل برای سال‌ها باقی مانده بود اما با همکفری و هم‌اندیشی و حمایتی که اعضای هیئت علمی دانشگاه انجام دادند و همچنین با ابتکار استاندار و واگذاری زمین به دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت احداث بیمارستان شماره 2 نمازی، این مسئله حل شد.
وی خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که اگر مدیران بر اساس شایستگی انتخاب شوند و با استفاده از اندیشه و تفکر می‌توانند مشکلات را حل کنند و بر عکس اگر مدیران شایستگی نداشته باشند، باعث می‌شود تا یک مشکل ساده به یک مشکل پیچیده تبدیل شود.
ارشاد با بیان اینکه البته دانشگاه شیراز همچنین وظایف خود را انجام می‌دهد، گفت: این دانشگاه به رعایت استانداردها معروف است و تحت هیچ شرایطی وظایف خود را ترک نمی‌کند اما این مسئله باعث نگرانی همکاران و اساتید دانشگاه شده بود.
رئیس دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت‌های دانشگاه‌های نورآور اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های جدید باید دانشگاه‌های نورآور باشند لذا باید چهره جدیدی از دانشگاه تعریف کنیم.
به گفته وی، امروز دانشگاه‌ها تنها تولید کننده علم نیستند بلکه مؤسسات پژوهشی و مراکز مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ بنابراین دانشگاه‌های نوآور از طریق رسالت آموزشی، پژوهشی، خدماتی، فناوری، دانش شبکه‌ای، تعامل با سایر دستگاه‌ها، توانایی پردازش اطلاعات، مواجه با مقتضیات بازار، صنعت و دنیای کسب و کار و در یک کلام رهبری کلیت دانش را به عهده دارند.
ارشاد با اشاره به مأموریت‌هایی که دانشگاه‌‌های نوآور به آن عنایت داشته باشند، گفت: به روز شدن دانشگاه بر حسب نیاز جامعه، تأکید بر مأموریت‌گرایی پژوهشی و هدفمند کردن پژوهش‌ها، توجه به انجام پژوهش‌های میان رشته‌ای، مشارکت دانشگاه و صنعت برای افزایش فناوری‌ها، پاسخگویی به دولت، رسالت جهانی و ارتباط بین‌المللی و تبادل با مراکز علمی دنیا، توجه به بهسازی اعضای هیئت علمی و تلاش برای تبدیل علم به ثروت از جمله مأموریت‌های این دانشگاه‌ها هستند.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه از ایجاد و راه‌اندازی یک مرکز شتاب‌دهی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این مرکز، مرکزی است که فارغ‌التحصیلان و صاحبان اندیشه‌های نو در آنجا فعالیت کرده و ایده‌های نو توسط سرمایه‌گذاران حمایت می‌شود که در واقع این مرکز مسئولیت تبدیل ایده به ثروت را به عهده دارد.
وی با بیان اینکه در آینده بسیار نزدیک این مرکز افتتاح خواهد شد، به تشریح عملکردهای این دانشگاه در طی سال جاری پرداخت و گفت: افزایش 50 درصدی کسب درآمدهای اختصاصی دانشگاه از ابتدای سال 93 تاکنون، اجرای طرح تجمیع دانشگاه با انتقال واحدهای پراکنده به مجموعه پردیس ارم، ارتقای جایگاه هیئت امنای دانشگاه شیراز، تشکیل شورای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه، بازنگری کامل در ساختار و مدیریت‌های مجتمع آموزشی  دانشگاه، توسعه برنامه‌های افزایش درآمدهای دانشگاه  جلب مشارکت خیرین در سرمایه‌گذاری از جمله فعالیت‌های این دانشگاه است.
ارشاد، توسعه و گسترش تعاملات با دستگاه‌های مختلف استانی و کشوری، پیگیری و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه‌های فرهنگی، دانشجویی، آموزشی، پژوهشی و غیره، تشکیل کارگروه توسعه اشتغال و اقتصاد مقاومتی در دانشگاه، نوگشایی رشته‌های جدید با قابلیت کاربردی در مقاطع مختلف، کسب مجدد رتبه دوم المپیاد دانشجویی دانشگاه‌های کشور، اتصال دانشگاه به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی پس از 4 سال وقفه، ارسال 91 طرح به اداره ثبت اختراعات تهران پس از انجام داوری‌های لازم، اعزام کم سابقه بیش از 50 گروه کوهنورد از دانشجویان به نقاط مختلف کشور، بازسازی کامل خوابگاه‌های ارم، سه ارم و دانشکده کشاورزی از جمله مواردی بود که ارشاد از آن‌ها نام برد.
به گفته رئیس دانشگاه شیراز، راه‌اندازی مرکز ایده‌های برتر، پیشگامی در برگزاری مدرسه تابستانی و زمستانی در زمینه‌های بین‌ رشته‌ای، برگزاری 129 مورد اردوهای فرهنگی ـ تفریحی، برگزاری 1781 برنامه فرهنگی، هنری و نمایشگاهی با موضوعات مختلف، جذب بیش از یکصد میلیون تومان اعتبار از خیرین مردمی جهت برخی اقدامات توسعه‌ای در دانشگاه، تشکیل کارگروه ارزیابی آموزشی و غیره از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه طی سال جاری بوده است.
رئیس دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری انتخابات پرشکوه در کشور اشاره کرد و گفت: مردم با حضور در این انتخابات، گام دوم را در تکمیل حماسه خرداد 92 به خوبی برداشتند و با صبر و شکیبایی مثال‌زدنی علی‌رغم تمام فشارها و با استفاده از ابزار دموکراتیک موجبات رشد سیاسی کشور را رقم زدند.
وی افزود: این اقدام مردم یک پیام داشت و همه موظف هستیم این پیام را به مسئولان اعلام کنیم و آن پیام اراده ملت ایران برای تحول در اداره امور کشور، آشتی با دنیا، روابط مناسب و خوب با مردم و در یک کلام حمایت از سیاست‌‌های دولت تدبیر و امید بود.
ارشاد با بیان اینکه این اقدام مردم نشان داد که حذف راه حل منطقی برای حل مشکلات کشور نیست، گفت: اقتدارطلبی هرچند با نیت خیر همراه باشد، باز با واکنش منفی مواجه می‌شود.
رئیس دانشگاه شیراز تأکید کرد: مردم که وظایف خود را انجام دادند و اکنون رقابت‌ها تمام شده و وقت همفکری و همدلی برای پیشرفت و آبادانی کشور است لذا نمایندگان مردم وظیفه سنگینی به عهده دارند چرا که مردم به آن‌ها اعتماد کردند و یک امانت بسیار مهم به آن‌ها سپردند.
وی ادامه داد:‌ منتخبین مردم باید برای پاسخگویی به مردم، منافع ملی را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند نه منافع شخصی تا بتوانیم با استفاده از همه سلیقه‌های کشور در جهت توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور گام موفق باشیم.
به گزارش ایکنا، سیدمحمدعلی افشانی، استاندار فارس نیز طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که 30 هکتار زمین در بهترین نقطه شهر با همکاری شهرداری، اوقاف و معاونان استانداری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت احداث بیمارستان شماره 2 نماز تخصیص یافت که کلنگ احداث بیمارستان نیز توسط وزیر بهداشت به زمین زده شد.
یادآور می‌شود، پیش از این خبرگزاری ایکنا نیز گزارشی با عنوان «اختلاف میان دو قطب علمی کشور/ دانشگاه شیراز یا علوم پزشکی، کدامیک حق دارند؟» درباره این اختلاف منتشر کرده بود که در آن دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر وقفی بودن اراضی دانشگاه شیراز جهت احداث بیمارستان شماره 2 نمازی شیراز تأکید داشت اما دانشگاه شیراز این قضیه را با اسناد و مدارکی رد کرده بود.
جهت مشاهده این گزارش اینجا کلیک کنید!
captcha