هم‌عهدان شهدا کاشت 23 هزار نهال به یاد شهدا را آغاز کردند
کد خبر: 3481074
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

هم‌عهدان شهدا کاشت 23 هزار نهال به یاد شهدا را آغاز کردند

گروه جامعه: طرح هم‌‌عهدان شهدا از امروز با کاشت اولین نهال در دانشگاه امام حسین(ع) آغاز شد و طی روزهای آینده 23 هزار اصله نهال به یاد 23 هزار شهید در تهران کاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ویژه‌ برنامه کاشت نهال در طرح هم‌عهدی با شهدا امروز یک‌شنبه 16 اسفند ماه با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری تهران و حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از اهالی رسانه در فضای باز دانشگاه امام حسین(ع) آغاز شد.

با انجام این برنامه، غرس 23 هزار اصله نهال توسط مردم و هم عهدان 23 هزار شهید تهرانی در پنج نقطه شهر تهران آغازشد.

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به ادامه طرح هم عهدی با شهدا در سراسر تهران، گفت: کاشت این 23 هزار اصله نهال در ادامه طرح هم عهدی با شهدا در 5 نقطه شهر تهران و با حضور و مشارکت 34 فرهنگ‌سرا و مکان‌های پر جمعیت تهران از امروز آغاز شد.

وی با اشاره به حدیثی از امام جعفرصادق(ع) در خصوص اهمیت کاشت نهال، گفت: طبیعت به ما نیاز دارد و ما هم به طبیعت نیاز داریم. در زمانه‌ای که به واسطه زندگی صنعتی، گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های دیگر به طبیعت صدمه می‌زنیم باید حواسمان باشد که در سایه طبیعت زندگی می‌کنیم و باید یاد بگیریم به سالم ماندن طبیعت کمک کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه پیش از انقلاب، شهر تهران به عنوان پایتخت ایران فقط سرانه نیم متر فضای سبز داشت، ادامه داد: امروز با جمعیت سه برابر از آن دوران، دارای فضای سبز سرانه۱۵.۵متر هستیم که عمده این فضای سبز در دهه گذشته به مجموعه شهر تهران اضافه شده است.

فضای سبز تهران نیم متر به ازای هر نفر از استاندارد جهانی بیشتر است

وی با اشاره به اینکه فضای سبز تهران نیم متر به ازای هر نفر از استاندارد جهانی بیشتر است، خاطرنشان کرد: این حجم از فضای سبز از این نظر اهمیت پیدا می‌کند که عمده فضای سبز اضافه شده به پایتخت در کنار اتوبان‌ها و بزرگراه‌های شهر تهران است که باعث کاهش استرس زندگی شهری می‌شود.

صلاحی بیان کرد: طرح کاشت نهال به نیابت 23 هزار شهید شهر تهران همزمان با روز درختکاری آغاز شد اما این فعالیت فرهنگی زمانی جلوه بیشتری پیدا می کند که به یاد شهدای گرانقدر دفاع مقدس و انقلاب باشد.

وی گفت: این طرح توسط تمامی افرادی که با 23 هزار شهید تهرانی هم عهد شده‌اند آغاز و هر کدام از آنها به یاد یکی از شهدا درختی را غرس خواهدکرد. بعد از کاشت این نهال‌ها سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران به نیابت از فرد هم عهد با شهدا از این درختان نگه‌داری و مراقبت می‌کند.

بوستان هم‌عهدان شهدا افتتاح می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه قرار است در سال آینده بوستانی در تهران به نام «هم‌عهدان شهدا» افتتاح شود، گفت: باید تلاش کنیم هر ساله یاد و نام شهدا را با فعالیت‌های فرهنگی زنده نگه داریم. همچنین در نظر داریم بزودی کتاب خاطرات طرح هم عهدی با شهدا را منتشر کنیم تا در دسترس عموم مردم قرار بگیرد.

محمود صلاحی در پایان با تاکید بر اینکه باید کاشت نهال به یاد شهدا، به ویژه شهدای مدافع حرم ادامه پیدا کند، گفت: این حرکت تجدیدپیمان با شهدا و انقلاب اسلامی است و باید نگاه اخروی به این مسئله داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم در باقیمانده کارها هم این اتفاقات را رقم بزنیم تا کاشت نهال، به عنوان صدقه جاریه ادامه داشته باشد.

به گزارش ایکنا طرح کاشت نهال به یاد شهدای شهر تهران، صبح دوشنبه در بوستان آزادگان در جنوب شرق تهران، سه شنبه در بوستان ولایت و چهارشنبه در بوستان ایثار در شمال غرب تهران ادامه پیدا می‌کند. آیین اختتامیه این طرح نیز بعد از ظهر پنج‌شنبه 20 اسفند ماه با گردهمایی بزرگ هم عهدان با شهدا در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران برگزار خواهدشد.


captcha