کد خبر: 3482966
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶

اشک‌های فاطمه(س) سلاحی برای مبارزه

گروه اندیشه: در نشست «اندیشه‌شناسی فاطمی» مطرح شد که اشک‌های حضرت فاطمه(س) سلاحی برای مبارزه بود. دو چیز بیش از همه اشک چشمان فاطمه را سرازیر می‌کرد نخست، غم از دست دادن پدر و دیگری دور ماندن علی(ع) از خلافت و امامت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکناا)، نشست «اندیشه‌شناسی فاطمی» 22اسفند در موسسه فرهنگی هنری نوین‌پژوه برگزار شد. دومین سخنران این نشست زهرا دیانی پژوهشگر سیره اهل بیت گفت: بحث من درباره جایگاه علمی حضرت فاطمه(س) از نظر قرآن و سنت است. به همین مناسبت از نقل‌های ائمه برای شناخت فاطمه(س) بهره می‌گیرم.
وی در ادامه گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «فاطمه صدیقه کبری است». صدیقه یک اصطلاح قرآنی است؛ به معنای خانومی که راستگو است و این راستگویی در گفتار و کردارش نمود پیدا می‌کند. پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند «اگر قرار بود تمام زیبایی‌ها و خوبی‌ها در وجود کسی تجسم و تجسد پیدا کند در وجود فاطمه تجلی پیدا می‌کرد».  
این پژوهشگر سیره اهل بیت(ع) اظهار کرد: حضرت زهرا(س) بانوی دو عالم هستند. این سخن من نیست سخن پیامبر(ص) است که می‌فرمایند «فاطمه از نظر عنصر وجودی بهترین انسان روی زمین است». این بیانات یک معصوم درباره بهترین فرد روی زمین است. امام خمینی(ره) گفتند «فاطمه (س) زنی است که اگر مرد بود نبی می‌شد».
دیانی افزود: این کلام بسیار مهم است؛ یعنی فاطمه(س) تمام خصوصیات یک نبی را داشتند. من همیشه می‌گویم ما زنان باید افتخار کنیم که بانو فاطمه زهرا(س) در کسوت یک زن متجلی شدند. خداوند می‌توانست فاطمه را در جنس مرد بیافریند ولی این عنایت را به ما زن‌ها کردند. بعضی‌ها معتقد هستند اسلام به زنان ظلم کرده است در پاسخ به این افراد باید بگویم در اسلام گوهر آفرینش در وجود یک زن متجلی می‌شود.
وی در ادامه گفت: خداوند می‌فرماید «محمد! اگر تو نبودی من آفرینش را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم اگر فاطمه نبود هر دو شما را خلق نمی‌کردم». الله‌اکبر به این همه بزرگی؛ در یک کلام فاطمه(س) تجلی اسم اعظم خداوند است.
این پژوهشگر سیره ائمه گفت: ما دو نوع علم داریم نخست، علم اکتسابی یعنی علمی که آموخته می‌شود و دوم علم حضوری و غیر اکتسابی که به صورت مستقیم از منبع الهی تغذیه می‌شود؛ در اصطلاح دینی به این علم «علم لدنی» می‌گویند. حضرت زهرا(س) هم علم لدنی و حضوری داشتند.
دیانی افزود: «جامعه کبیره» از لسان امام هادی(ع) نقل شده است. در این دعا معصومین برای ما شناخته می‌شوند در این دعا ائمه خزینه‌داران علم الهی معرفی می‌شوند. همان طور که می‌دانید علم الهی علم نامحدود است و این علم مطلق در ظرف وجود ائمه اطهار و فاطمه(س) نهادینه شده است.
وی در ادامه با اشاره به لقب محدثه بودن حضرت زهرا(س) گفت: محدثه، یعنی حدیث شده. منظور این لقب این است که ایشان با ملائکه سخن می‌گفتند در فرهنگ دینی ما تنها به نبی وحی نمی‌شد به حضرت مریم، ساره و مادر حضرت موسی(ع) نیر نوعی الهام می‌شد البته این الهامات از نوع وحی تشریعی نبودند. ولی فاطمه(س) با جبرئیل سخن می‌گفت جبرئیل امین وحی است.
دیانی اظهار کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) فاطمه(س) بسیار اشک می‌ریختند و در واقع اشک‌های ایشان، سلاحی برای مبارزه بود. دو چیز بیش از همه اشک چشمان فاطمه(س) را سرازیر می‌کرد نخست، غم از دست دادن پدر و جایگزین شدن اسلام خلافت به جای اسلام ناب محمدی و دوم، دور ماندن علی(ع) از خلافت و امامت مسلمین.
وی در ادامه با اشاره به  آثار علمی که از حضرت فاطمه(س) به ما رسیده است گفت: بعد از رحلت پیامبر(ص) جبرئیل بر حضرت زهرا نازل می‌شد و با ایشان سخن می‌گفت. امام علی(ع) فرمودند: «روزی دیدم فاطمه در اتاق تنها نشسته است و با کسی سخن می‌گوید‌ از فاطمه پرسیدم با چه کسی سخن می‌گویی در جواب گفت من با جبرئیل سخن می‌گویم او بر من نازل می‌شود و حوادث آینده را برای من بازگو می‌کند. من به ایشان گفتم زهرا جان به من بگو تا این سخنان را بنویسم».
وی در آخر گفت: امام خمینی(ره) با استناد به همین سخن فرمود «علی(ع) کاتب دو وحی است نخست، کاتب قرآن و دیگری وحی که به حضرت فاطمه(س) می‌‌شد». این کتاب دست به دست از امامان معصوم به خدمت امام زمان(عج) رسیده است. مصحف فاطمه، قرآن نیست حوادث آینده را پیش‌بینی می‌کند. امام صاددق(ع) فرمودند «من در کتاب مادرم خواندم که زنادیق در سال 125 می‌آیند و به اسلام ضربه می‌زنند و جعل حدیث می‌کنند». زمانی که زید پیش امام باقر(ع) آمد ایشان فرمودند «من در کتاب مادرم زهرا نخواندم که تو به خلافت می‌رسی».
captcha