نگاهی به طرح قرآنی مؤسسه زبان‌آموزی بشارت/ 15 سال پس از اجرا
کد خبر: 3485383
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳

نگاهی به طرح قرآنی مؤسسه زبان‌آموزی بشارت/ 15 سال پس از اجرا

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: طرح بشارت شیوه‌ای کارآمد در عرصه آموزش قرآن کریم ویژه قرآن‌آموزان علاقه‌مند است که از سوی مؤسسه زبان‌آموزی بشارت تهران در حال اجرا است.

محمدحسن رزاق، مدیر مؤسسه زبان‌آموزی بشارت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا)، در‌خصوص طرح زبان‌آموزی قرآن بشارت گفت: این طرحیست که طی نامه‌ای در بهن‌ماه 94 از سوی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران مورد تأیید قرار گرفت و بر اجرای طرح قرآنی بشارت با عنوان کتاب‌های «باق» در مؤسسات قرآنی تحت نظارت این سازمان تأکید شد.
وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از کتاب‌های بشارت توسط شهرداری به عنوان طرح شمسه به چاپ رسید، تصریح کرد: دوره‌های ضمن خدمت با این موضوع برای بیش از 50 هزار معلم در شهر تهران انجام گرفت.
رزاق عنوان کرد: طی این طرح هدف این است که قرآن را همانند زبان مادری بیاموزیم و طی آن براساس مهارت‌های علمی شامل شنیدن همراه با درک معانی، گفتن به عنوان مکالمه قرآنی، خواندن واژه به واژه قرآن و نوشتن معانی براساس واژه‌ها، به تدبر در قرآن نائل شویم.
وی تأکید کرد: از آنجا که زبان عربی زبان رسمی ما ایرانیان نیست، در این طرح سعی شده است با یادگرفتن معانی کلمه به کلمه آیات قرآن و تکرار مداوم آن به شیوه‌ای نوین، قرآن‌آموزان را در محیطی قرار دهیم که واژه‌های قرآن ملکه ذهنشان شود. شنیدن، خواندن، نوشتن، گفتن، تکرار و مکالمه به طور همزمان شرایطی را فراهم می‌آورد که تمامی اعضا و جوارح زبان‌آموز، معطوف کلام وحی شوند و از همه توانایی‌های او حتی‌الامکان استفاده می‌شود.
رزاق با اشاره به اینکه این طرح نه تنها درک و یادگیری قرآن را به بهترین وجه، ممکن می‌سازد، بلکه موجب آشنایی با زبان شیوای عربی نیز می‌شود، گفت: در پایان هر ترم قرآن‌آموز از متن قرآن هر چه مطالعه کند را می‌فهمد و هنگامی که آیاتی از قرآن را بشنود معانی آن را متوجه می‌شود، لذا براساس اجرای این طرح آموزش قرآن به صورت سمعی و بصری بوده به طوری که فرد پس از آموزش، با شنیدن صدای قرآن معنای آن را متوجه شده و یا با خواندن از روی آیات قرآن بدون ترجمه، کاملا معنای آن را درک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه آموزش این طرح حدود 15 سال است که در حال اجرا است و هم‌اکنون نیز ادامه دارد، افزود: مؤسسه زبان‌آموزی قرآن بشارت برای آموزش آسان و روان این طرح به صورت سمعی و بصری از کتاب، نواری، سی‌دی و نرم‌افزارهای آموزشی و کتاب ترجمه با محتوای کتاب واژگان «باق» بهره می‌برد.
مدیر مؤسسه زبان‌آموزی بشارت اظهار کرد: این طرح هم‌اکنون در بین اقشار مختلف جامعه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است به گونه‌ای که طی‌ سال‌های اخیر در بسیاری از مراکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش استان تهران تحت عنوان آموزش ضمن خدمت معلمان در حال اجرا است.
رزاق در خصوص نحوه اجرای این طرح، بیان کرد: طرح فوق به صورت کلاس‌های حضوری و دوره‌های غیرحضوری است. آموزش از جزء اول آغاز می‌شود و افرادی که فرصت شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند، می‌توانند به صورت غیرحضوری دوره‌ها را بگذرانند و دو تا سه جلسه برای رفع اشکال و آشنایی با شیوه آموزش از کلاس‌های حضوری استفاده کنند. اجرای این طرح شامل 11 ترم است که هر ترم شامل 12 جلسه، هر هفته یک جلسه دو ساعته است به گونه‌ای که ترم اول شامل جزء اول، ترم دوم جزء 30، ترم سوم اجزاء دو تا چهار، ترم چهارم اجزاء پنج تا هفت، ترم پنجم اجزاء هشت تا  تا 10، ترم ششم اجزاء 11 تا 13، ترم هفتم اجزاء 14 تا 16، ترم هشتم اجزاء 17 تا 19، ترم نهم اجزاء 20 تا 22، ترم دهم اجزاء 23 تا 25 و ترم یازدهم از اجزاء 26 تا 29 است.
وی عنوان کرد: همچنین مؤسسه بشارت در بسیاری از استان‌ها شعب فعالی دارد که کلاس‌های این طرح به صورت حضوری و غیرحضوری در حال اجرا هستند. همچنین این طرح در مراکز دولتی و غیردولتی چون وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، ستاد عقیدتی ـ سیاسی ارتش، دانشگاه امام علی(ع)، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه اما حسین(ع)، دانشگاه دخترانه فنی شریعتی، نیروی دریایی ارتش، حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران، حوزه‌های علمیه برادران استان تهران، کانون‌های مساجد استان تهران، سازمان اوقاف و امور خیریه، بانک‌های مسکن، مرکزی، رفاه، توسعه و تعاون، سپه و ملت، شرکت انتقال گاز ایران، سازمان اسناد پزشکی، شرکت نفت فلات قاره، سازمان بنادر و کشتی‌رانی، شرکت عمران پردیس، مرکز آمار ایران و هم اکنون آموزش ضمن خدمت معلمان شهر تهران در مراکز تربیت نیروی انسانی شهر تهران در حال اجرا است.
رزاق با اشاره به تفاوتی که میان آموزش قرآن در گذشته و طرح زبان‌آموزی قرآن بشارت است، تصریح کرد: قرائت قرآن در طول تاریخ معاصر به صورت سنتی بود و متأسفانه قرآن خوانده می‌شد بدون اینکه معنا و محتوای آن درک شود اما رویکرد طرح بشارت این روند سنتی را کنار زد. هدف از اجرای این طرح اشراف به معانی و مفاهیم و ترجمه قرآن آشنایی با شرح تفسیر قرآن و آشنایی و فراگیری زبان عربی زمینه سازی جهت حفظ قران  روخوانی و روان‌خوانی و گفتگوی قرآنی است به گونه‌ای که طی این طرح با درگیر شدن چهار مهارت شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن، قرآن‌آموزان تسلط کامل به عربی قرآن دارد و اگر هر کجا صدای قرآن را بشنود معانی آن را درک می‌کند.
مدیر مؤسسه زبان‌آموزی بشارت اضافه کرد: تا کنون بیش از 14 هزار نفر مدارک تربیت مربی زبان‌آموزی قرآن را دریافت کرده‌اند. تا کنون در بیش از 257 نقطه تهران کلاس‌های آموزشی قرآن را برگزار کرده‌ایم.در همه مراکز فرهنگی در سطح شهر تهران فعالیت داشته‌ایم اما آنچه بیشتر مورد نظر ما است، فعالیت در مساجد شهر تهران است لذا برای این امر مهم از تمام ائمه جماعت مساجد شهر تهران و کانون فرهنگی مساجد وابسته به وزارت ارشاد در صورت تمایل برای اجرای طرح بشارت در مساجد دعوت به همکاری می‌کنیم زیرا مساجد بهترین پایگاه برای ارتباط فرهنگی و قرآنی هستند.
وی عنوان کرد: مؤسسه بشارت به صورت حضوری و غیرحضوری برای تمامی نهادها، ساز‌مان‌ها و مکان‌هایی که تمایل به اجرای طرح بشارت دارند، اقدام به اعزام مربی جهت آموزش طرح و همچنین برگزاری آزمون و صدور گواهینامه پایان دوره برای قرآن‌آموزان می‌کند. لذا علاقه‌مندان برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 77571012 و 77582027  تماس بگیرند.
رزاق در پایان خواستار حمایت مسئولان در خصوص چاپ کتاب «باق» و گسترش این طرح در سراسر کشور شد.
گفتنی است؛ دفتر مرکزی مؤسسه زبان‌آموزی قرآن بشارت در میدان امام حسین، خیابان دماوند، خیابان شهید رجبی، روبروی مسجد خاتم‌الاوصیا واقع شده است.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالله امیدوار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۹:۵۱
0
0
بسمه تعالی سلام علیکم به تازگی بااین موسسه آشناشده ام ونیزثبت نام کرده ام وباهمین مدت کم که میروم به نظرم خیلی خوب است.باتوجه به اینکه قبلا نیزکلاس قرآن رفته بودم .ولی قابل مقایسه نیست.دراین کلاسها روخوانی قرآن ،معانی وحتی تفسیررابه راحتی وخوبی یادمیگیریم.و لذاازتمام کسانی که باقرآن آشنایی ندارند.وتمایل به یادگیری آن دارند.پیشنهادمیکنم یرای یکبارهم که شده شرکت کنند.وخودشان ازنزدیک ببینند.هرطورصلاح می دانیدانجام دهید.حقیررانیزازدعای خیرتان فراموش نکنید.التماس دعا.
منصوره قنبرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۱۸:۳۶
0
0
سلام جناب استاد
رزاق من از شاگردان اولیه شماهستم بقول خودتان شما کلید وراه را به ما نشان دادید من نتوانستم دربقیه کلاسهای شماشرکت کنم ولی خودم توانستم باسعی وتلاش بقیه رابیاموزم وتوانستم شاگردانی را پرورش بدم واین رامدیون شما هستم همیشه ودرهمه حال دعاگوی شما میباشم
خداوند به شماسلامتی عنایت کند اجرشما باخود خداوند منصوره قنبرزاده
ازاده بامداد
|
Canada
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۱۸:۵۱
0
0
سلام جناب استاد رزاق
خسته نباشيد زمانيكه ايران بودم افتخار شاگردى شما رو داشتم
الان مى خواهم عضو خبرنامه شما بشوم ، متاسفانه ميسر نمى شود
لطفاً راهنمايى بفرماييد
در پناه خدا
captcha