هنر انقلاب اسلامی ترجمان واقعی «هیهات مناالذله» است
کد خبر: 3486054
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
کرم‌اللهی:

هنر انقلاب اسلامی ترجمان واقعی «هیهات مناالذله» است

گروه هنر: رئیس حوزه هنری فارس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما به خاطر ارزش‌ها و پایداری بر روی آن‌ها اساساً یک انقلاب فرهنگی است، گفت: هنر انقلاب اسلامی، یک هنر ارزش‌مدار و ظلم‌ستیز است و ترجمان واقعی هیهات منا الذله است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری فارس امروز، 17 فروردین در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فرا رسیدن 20 فروردین، سالروز شهادت شهید سیدمرتضی آوینی و آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: اگرچه نداشتن سید شهیدان اهل قلم، روزگار خوبی را برای هنر متعهد رقم نمی‌زند اما هدف و مسیر حرکت این شهید تا زمانی که حق‌طلبی و تعهد در اندیشه هنر وجود دارد، در درازای تاریخ می‌درخشد و ادامه دارد.
وی با یادآوری اینکه طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور روز 20 فروردین به نام روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، افزود: همراه با این نامگذاری نیز حوزه هنری با توجه به رسالت و اهداف و وظایفی که دارد، اقدام به برگزاری بزرگداشت این روز می‌کند.
کرم‌اللهی، 20 فروردین را بهار هنر انقلاب اسلامی دانست و گفت: در بهار عمدتاً نگاه‌ها به سمت غنچه‌ها و شکوفه‌هاست که مقدمه برداشت هستند یعنی کاشت و داشت که قبل از بهار هستند، ما را به سمت آمیزه‌‌ای نه چندان دور در حوزه هنری سوق می‌دهد به همین دلیل روز هنر انقلاب اسلامی را بهار این هنر می‌دانیم.
رئیس حوزه هنری فارس ابراز کرد: در فضایی که انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد دل‌ها نیز دچار تحول می‌شود و متناسب با آن تمام عرصه‌های مختلف نیز متأثیر از ارزش‌های و رسالت‌هایی می‌شوند که انقلاب به خاطر آن‌ها شکل گرفته است و در این فرهنگ و هنر هم استثنا نیستند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما به خاطر ارزش‌ها و پایداری بر روی آن‌ها اساساً یک انقلاب فرهنگی است، گفت: انقلاب فرهنگی یک قالب جدید را مطرح می‌کند که آن را هنر انقلاب اسلامی می‌دانیم و در حقیقت هنر انقلاب اسلامی، یک هنر ارزش‌مدار و ظلم‌ستیز است و در برابر ظلمات ساکت نمی‌شود و ترجمان واقعی هیهات منا الذله است.
کرم‌اللهی، هنر انقلاب اسلامی را در خدمت ترویج ارزش‌های واقعی انقلاب اسلامی دانست تا بخشی از آن‌ها را به مخاطب انتقال دهد و گفت: اکثر دستگاه‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی نیز در این جبهه تعریف می‌شوند و عمدتاً در این جهت فعالیت می‌کنند اما حوزه هنری به‌صورت رسمی متولی این هنر معرفی شده است.
رئیس حوزه هنری فارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در کشور از 20 تا 27 فروردین هر سال به‌عنوان هفته هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، گفت: در استان فارس تاکنون کار ستادی برای بزرگداشت این هفته انجام نشده است اما امسال این کار تجمیع شده و دستگاه‌های مختلفی در برگزاری برنامه‌های این ستاد با ما همکاری می‌کنند.
وی، اداره‌کل امور اجتماعی استانداری، فرمانداری‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج هنرمندان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، اداره‌کل ارشاد، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جهاد دانشگاهی فارس را از جمله همکاران و اعضای ستاد برگزاری برنامه‌های هفته انقلاب اسلامی در فارس عنوان کرد.
کرم‌‌‌اللهی با بیان اینکه در این هفته روز بسیج هنرمندان نیز قرار دارد، گفت: بسیج شجره طیبه است و اگر قرار است فرهنگ و هنری در این شجره متجلی شود، هنر طیبه و طاهری است که ارتباط مستقیم با ارزش‌های انقلاب اسلامی دارد.
رئیس حوزه هنری فارس در ادامه به تشریح برنامه‌های ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس پرداخت و گفت: در طول این هفته قریب 80 برنامه در حوزه هنرهای تجسمی و با موضوع ارزش‌های انقلاب اسلامی در شهرستان‌های مختلف استان برگزار می‌شود.
وی، آغازگر برنامه‌های این هفته را برنامه «صبح هنر انقلاب اسلامی» در ساعت 8 صبح روز جمعه، 20 فروردین در جوار آرامگاه شهدای گمنام دارالرحمه شیراز عنوان کرد و گفت: در این برنامه کارگاه و نمایشگاه نقاشی با موضوع «دفاع از خانه» و همچنین محفل ادبی و شعرخوانی شاعران و اجرای گروه سرود حوزه هنری استان برگزار می‌شود.
کرم‌اللهی ادامه داد: در همین روز قبل از خطبه‌های نماز جمعه شیراز در محل مصلی نماز جمعه شیراز و در برنامه «افق عاشقان» رئیس ستاد هفته بزرگداشت هنر انقلاب اسلامی سخنرانی کرده و در ادامه جمعی از شاعران انقلاب به شعرخوانی می‌پردازند همچنین اجرای نمایش خیابانی در محل مصلی و برپایی ایستگاه نقاشی کودکان از دیگر برنامه‌های «افق عاشقان» خواهد بود.
رئیس حوزه هنری فارس از برگزاری گردهمایی بزرگ فعالان هنر انقلاب اسلامی در همین ساعت 16 واقع در تالار حافظ شیراز خبر داد و گفت: این گردهمایی به‌مناسبت سه رویداد روز هنر انقلاب اسلامی، بسیج هنرمندان و ششمین سالگرد شهادت شهدای کانون رهپویان وصال برگزار خواهد شد ضمن اینکه در این برنامه از مجموعه آثار مکتوبی که در سال 94 توسط دستگاه‌های فرهنگی استان برگزیده شده‌اند، رونمایی می‌شود.
وی، تجلیل از 3 نفر فعالان هنر انقلاب اسلامی را از دیگر برنامه‌های این گردهمایی برشمرد و افزود: در این برنامه احد ده بزرگی، اکبر صحرایی و مهدی فقیه از پیشکسوتان هنرهای انقلاب اسلامی تجلیل می‌شود و به یاری خدا این برنامه در سال‌های آینده اجرا شده و در آن سایر فعالان این عرصه تجلیل می‌شوند.
برگزاری اولین کارگاه عملی 3 روزه طراحی المان و نمادهای شهری با موضوع انقلاب اسلامی در حوزه هنری و همچنین نقل خاطره‌های انقلاب ویژه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌هایی بود که وی از آن‌ها برای روز شنبه، 21 فروردین عنوان کرد.
کرم‌اللهی اظهار کرد:‌ در روز یکشنبه، 22 فروردین نیز کارگاه گرافیک با موضوع عدالت و پیشرفت در فارس در حوزه هنری فارس برگزار می‌شود و همچنین در روز دوشنبه، 23 فروردین به‌همت بسیج هنرمندان از خانواده‌های شهدای هنرمند استان نیز دیدار و سرکشی به عمل می‌آید.
این مقام مسئول اضافه کرد: در روز سه‌شنبه، 24 فروردین در شهرستان اقلید از کتاب «چفیه‌های زخمی» نوشته حسینی ارسنجانی رونمایی شده و در روز چهارشنبه، 25 فروردین از کتاب «مهرانجون» اثر محمد محودی نورآبادی در نورآباد ممسنی رونمایی خواهد شد و در روز پنج‌شنبه، 26 فروردین نیز کارگاه کاریکاتور در شهرستان‌های جهرم با حضور رئیس خانه کاریکاتور ایران برگزار خواهد شد.
برگزاری کارگاه عکاسی با موضوع سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در شیراز در همین روز از دیگر مواردی بود که وی از آن‌ها نام برد و گفت: در روز جمعه، 27 فروردین نیز در کازرون همایش یک روزه سمند صاعقه با موضوع ادبیات و هنر انقلاب اسلامی که یادمانی از نصرالله مردانی است، برگزار خواهد شد همچنین ویژه برنامه‌های صبح عاشقان در همین روز نیز در نماز جمعه کازرون برگزار خواهند شد.
رئیس حوزه هنری فارس در پایان از برگزاری کرسی‌های دائمی تحلیل اندیشه و آثار شهید سیدمرتضی آوینی به‌صورت ماهانه در شیراز خبر داد و گفت: نخستین کرسی نیز در هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.
captcha