از دیدار عیدانه قرآنی‌ها تا انتصابات جدید در سازمان دارالقرآن
کد خبر: 3486336
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته؛

از دیدار عیدانه قرآنی‌ها تا انتصابات جدید در سازمان دارالقرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: در اولین هفته سال جدید که فعالیت نهادها و دستگاه‌های مختلف قرآنی به طور رسمی آغاز شد، به خصوص در اولین روز این هفته شاهد برنامه‌های قرآنی متعددی بودیم، ‌بازدید عیدانه جامعه قرآنی و ‌انتصابات جدید در سازمان دارالقرآن‌الکریم از جمله این رویدادها بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا)، جامعه قرآنی کشورمان اولین هفته کاری و البته رسمی خود در سال 1395 را در حالی آغاز کرد که تمامی این هفته تحت‌الشعاع برنامه بازدید عیدانه جامعه قرآنی قرار گرفت، برنامه‌ای که در آن پیشکسوتان،‌ اساتید، مدیران، هنرمندان و خادمان قرآنی کشورمان حضوری باشکوه داشته و در آن به بیان برخی خاطرات خود از سال‌های فعالیت در عرصه قرآن پرداختند.
همچنین در این هفته شاهد رویدادهای مهم دیگری همچون، انتصابات جدید در سازمان دارالقرآن‌الکریم، ابلاغ دستورالعمل اجرایی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کشور و نیز تعیین شعار سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بودیم که در ادامه به بیان جزئیات بیشتر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته پرداخته شده است.
برگزاری کنسرت نغمات دینی در سال 95
در اولین روز هفته جاری دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری ـ اقتصادی از برپایی نخستین کنسرت نغمات و آواهای دینی در دهه فجر 95 خبر داده شد تا به این ترتیب نخستین کنسرت نغمات و آواهای دینی به همت منطقه آزاد اروند در سال جدید برگزار شود. بر همین اساس در این کنسرت از توانمندی‌های هنرمندان اصیل دینی چون سیدکریم موسوی، حسن خانچی و سایر اساتید استفاده خواهد شد.
دیدار نوروزی قرآنی‌ها در ایکنا 
در اولین روز هفته جاری برنامه دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشور با حضور جمعی از پیشکسوتان، اساتید، مسئولان و مدیران قرآنی و قاریان و حافظان کشور و به ابتکار خبرگزاری قرآن در سالن کنفرانس این خبرگزاری برگزار شد، اعضای جامعه قرآنی کشور در این دیدار ضمن تبریک سال نو، به طرح موضوعات و راهکارهایی برای ارتقاء کیفیت فعالیت‌های قرآنی کشور و تعامل بیشتر در پیشبرد اهداف قرآنی با لحنی متفاوت پرداختند.
انتصابات جدید در سازمان دارالقرآن
یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای هفته جاری مربوط به جابجایی مدیران یکی از دستگاه‌های قرآنی بود، در اولین روز کاری هفته جاری سازمان دارالقرآن الکریم تغییراتی در سطح معاونت‌ و مدیران خود آغاز کرد. یکی از این تغییرات مربوط به جابجایی معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم این سازمان است. بر همین اساس «احمد حاجی شریف» که تا پیش از این معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم بوده است از این پس در پست معاونت اداری و پشتیبانی خواهد بود. «احمد زرنگار» که عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما است به عنوان سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم معرفی شده است. این تغییرات محدود به این یک مورد نشد و شامل برخی بخش‌های دیگر نیز شد.
بررسی معیارهای پیشرفت فعالیت‌های قرآنی در برنامه افق
در سال جدید نیز برنامه رادیویی «افق» که به رصد فعالیت‌های قرآنی می‌پردازد، از رادیو قرآن پخش شد. این برنامه با موضوع «نگاهی به فعالیت‌های قرآنی در سال گذشته و معیارهای پیشرفت و پس‌رفت‌های فعالیت‌های قرآنی کشور» از شبکه رادیو قرآن پخش شد. مدیرعامل ایکنا در این برنامه با تأکید بر اینکه شناخت خواسته مخاطبان، حلقه مفقوده در فضای فعالیت‌های قرآنی است، تأکید کرد: آنچه که در فضای دینی و قرآنی خالی است، این است که به بررسی فعالیت انجام گرفته و تأثیر آن بر روی مخاطبان نمی‌پردازیم.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث پیشرفت فعالیت‌های قرآنی باشد، چیست؟ تصریح کرد: در ابتدا باید به فلسفه تشکیل یک سازمان قرآنی پرداخته شود. سازمان‌های قرآنی به دو دلیل به وجود آمدند یا مطالبه‌‌ای از طرف مردم و مصرف‌کنندگان بوده است و یا از طرف نهادهای دولتی و حاکمیتی، ایجاد آن تشخیص داده شده است، اما چون در هر دو، مخاطبان اصلی مردم هستند، باید به این مختصات، اهتمام ویژه‌ای شود تا مطالبات و نیاز آنها شناسایی شود.
ابلاغ دستورالعمل اجرایی مسابقات سراسری قرآن در سال 95
دستورالعمل اجرایی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برای برگزاری در سال 95 ابلاغ شد. در این دستورالعمل علاوه بر اعلام زمانبندی برگزاری این دوره از مسابقات، جدول رشته‌ها، زمان برگزاری مسابقات در بخش بانوان و آقایان، جدول معافیت‌های مرحله‌ای رتبه‌داران و سایر موارد تشریح شده است.  بر اساس این دستورالعمل اطلاع‌رسانی و تبلیغات مسابقات در سطح استان‌ها از نیمه فروردین‌ماه تا زمان برگزاری ادامه دارد، ثبت نام مرحله شهرستانی نیز از 14 فروردین تا 11 اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. همچنین در این دستورالعمل نحوه ثبت نام در این مسابقات نیز اعلام شده است، بر همین اساس ثبت نام برای حضور در این مسابقات از سه طریق سایت رسمی مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به نشانی QURANIRAN.IR،‌ مراجعه حضوری به ادارت اوقاف و امور خیریه و یا از طریق سامانه پیامکی موجود در سایت صورت می‌گیرد.
تعویق زمان پخش تواشیح‌های مسابقات سراسری تواشیح از شبکه قرآن
روز یکشنبه 15 فروردین‌ماه که قرار بود پخش تواشیح‌های اجرا شده در مرحله کشوری بیستمین دوره مسابقات سراسری اذان، ابتهال، تواشیح، مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم که نیمه های اسفندماه سال گذشته در تهران از شبکه قرآن سیما آغاز شود، به تعویق افتاد. بر همین اساس قرار بود تا از روز 15 فروردین ماه این تواشیح‌ها به روی آنتن شکبه قرآن سیما برود، اما این کار صورت نگرفت و دلیل هم برای این تعویق از سوی هیچ یک از مسئولان شبکه قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام نشد. احتمال پخش این تواشیح‌ها در ماه مبارک رمضان بسیار زیاد است.
تغییر نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان
نماینده کشورمان در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان که تا پیش از این سعید علی‌اکبری بود تغییر کرد و به احتمال بسیار زیاد عبدالغفور جوهرچی به‌عنوان نماینده کشورمان در این مسابقات حضور خواهد یافت. با توجه به اینکه قبل از این، این حافظ کل قرآن به‌عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه اتخاب شده بود و نیز با توجه به اینکه یک حافظ در یک سال نمی‌تواند در دو رقابت بین‌المللی حضور داشته باشد، وی از مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان انصراف داد. بر این اساس نفر دوم آزمون انتخابی که «عبدالغفور جوهرچی» هست، به‌عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان انتخاب خواهد شد.
تولید 1000 فیلم کوتاه قرآنی
روز دوشنبه نیز اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اعلام برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در طول سال در استان‌های کشور، گفت: در هفته‌های قرآن و عترت تلاش می‌کنیم تا با ایجاد معرفت قرآنی و عترتی، هنرمندان و علاقه‌مندان را برای خلق آثار قرآنی ترغیب کنیم. امیرنیا همچنین از تولید حداقل 1000 فیلم کوتاه در زمینه قرآن و عترت یاد کرد و گفت: چندین هزار کار تجسمی و یا شعر و داستان در این زمینه داشته‌ایم و بسیاری از هنرمندان در حوزه‌های نگارگری، گرافیک، پوستر و سایر حوزه‌ها ورود پیدا کرده‌اند و فعالیت هنرمندان در این حوزه قابل تقدیر است.
اعلام شعار سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
با نزدیک شدن به زمان برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، شعار این دوره از مسابقات نیز اعلام شد. بر همین اساس شعار این دوره از مسابقات «یک کتاب، یک امت» انتخاب شده است. این دوره از مسابقات از روز چهارشنبه، 22 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا سه‌شنبه، 28 اردیبهشت ادامه دارد. سال گذشته نیز محوریت شعار مسابقات بر وحدت امت اسلامی بود.
قرعه‌کشی برنامه نوروزی «چشم روشنی»
روز دوشنبه همچنین مراسم اختتامیه برنامه زنده تلویزیونی «چشم‌روشنی» که در ایام نوروز 95 به روی آنتن شکبه قرآن سیما رفت و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان این شبکه مواجه شد، برگزار شد. در این برنامه 114 جایزه سفر هوایی به مشهد و سه روز اقامت در این شهر به برگزییدگان حفظ سوره مبارکه «حشر» و نیز 114 جایزه نقدی یک میلیون ریالی به شرکت کنندگان در مسابقه پیامکی این برنامه داده شد.
بین‌المللی شدن همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی
روز سه‌شنبه نیز معصومه فرزانه، دبیر همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی از برگزاری هفتمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی همزمان با سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم (22 تا 28 اردیبهشت 95) خبر داد و گفت: دبیرخانه این همایش درصدد است تا با شناسایی دقیق فعالان قرآنی در سطح کشوری و بین‌المللی و معرفی ایشان به جهان اسلام و در راستای تحقق فرامین و رهنمودهای قرآنی مقام معظم رهبری در جهت نیل به اهداف پیش بینی شده، گام بردارد. وی همچنین گفت: هفتمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی امسال به شکل بین‌المللی برگزار می شود.
برگزاری آزمون درس‌هایی از قرآن
آزمون کشوری بیست و چهارمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن با رقابت ١٠٠ هزار دانش‌آموز، امروز چهارشنبه ١٨ فروردین‌ماه در 19 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران و استان‌ها برگزار شد. بر اساس این گزارش، در حاشیه برپایی آزمون نهایی مسابقات درس‌هایی از قرآن‌کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرستان دخترانه انوشیروان دادگر، یکی از حوزه‌های آزمون بازدید کرد. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی قبل از برگزاری آزمون در سالن شهید مطهری دبیرستان البرز در سخنانی خطاب به دانش‌آموزان ضمن خرسندی از علاقه و اشتیاق آنان به نماز و قرآن و فعالیت‌های مذهبی، با تفسیر آیه «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا»(36/النساء) بیش از 20 نکته درباره تفسیر آن بیان کرد و دانش‌آموزان را به احسان و نیکی به والدین توصیه کرد و درباره علم با جهت و سودمند که در جهت رضای خداوند باشد، تأکید کرد.
تشکیل مرکز قرآن و عترت در دانشگاه علوم و معارف قرآن
روز چهارشنبه نیز از سوی مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اعلام شد که پس از ادغام بخش فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه، اقدام به راه‌اندازی معاونت فرهنگی ـ دانشجویی کرده و در ادامه آن نیز مرکز قرآن و عترت این دانشگاه به صورت مستقل و زیر نظر رئیس دانشگاه راه‌اندازی شده است. این در حالی بود که تا پیش از این فعالیت‌های قرآنی این دانشگاه در قالب معاونت قرآن و عترت دانشگاه که البته فعالیت‌های فرهنگی را نیز شامل می‌شد، صورت می‌گرفت.
اعلام رویکردهای شبکه قرآن سیما در سال 95
همچنین در این روز مهم‌ترین رویکردهای شبکه قرآن سیما در سال 95 توسط مدیر این شبکه اعلام شد، حجت‌الاسلام موسوی در این مورد به خبرنگار ایکنا گفت: در سال جدید رویکردها به گونه‌ای خواهد بود که بر اساس آن برنامه‌های تولیدی این شبکه با مسائل مبتلابه جامعه در زمینه‌های گوناگون فکری، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی گره خواهد خورد.
captcha