کد خبر: 3488098
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

علم انسان کامل به عالم با اذن خدا نامتناهی است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خود به بررسی علم غیب ائمه(ع) پرداخت و گفت: وقتی خداوند علم تدبیر امور عالم را در اختیار فرشتگان قرار داده است، آیا ائمه(ع) که معلم و استاد آنان هستند، نمی‌توانند به اذن خدا این علم را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 24 فروردین ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم به پاسخ به چند پرسش از مباحث گذشته پرداخت و درباره علم غیب ائمه(ع) گفت: یک وجه این است که ائمه و انبیاء خصایصی از جمله علم غیب دارند، وجه دیگر اینکه علم غیب سند فقهی نیست، بلکه علم غیب برای مسایل کلامی و جهان دیگر مانند بهشت و دوزخ و ... است و برای پرداختن به مسئله طهارت و امثال آن قابل کاربرد نیست و این مقولات باید با علم عادی بررسی شود.

وی افزود: بنا نیست، ائمه(ع) براساس علم غیب محکمه الهی و قضاوت را اداره کنند که خود حضرت علی(ع) نیز با صراحت فرموده است که ما بنابر ظاهر عمل می‌کنیم و البته راه جهنم هم برای نابخردان و افرادی که تعقل نمی‌کنند، باز است.

این مفسر قرآن عنوان کرد: آنچه علم فعلی خداست و ظهور یافت، ممکن می‌شود و اگر ممکن را اهل بیت(ع) ندانند پس چه کسی می‌داند و به آن علم دارد زیرا هر صفت نقصی از آنان دور است.

این مرجع تقلید افزود: اگر فرشته‌ها مدبر عالم هستند، اینها که معلم فرشته هستند نباید علم غیب داشته باشند؟ کجای این مسئله غلو است که برخی مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: ایشان از اول ما خلق الله، نور واحد هستند و قبل از خلقت عالم ایشان آفریده شدند، بنابر این جبرائیل و سایر فرشته‌ها، که مخلوق هستند علم غیب دارند، اما اینها که «آدم انبئهم باسمائهم» هستند، نباید علم غیب داشته باشند. در اینجا مراد فقط آموختن اسماء به حضرت آدم(ع) نیست، بلکه پیامبران و ائمه(ع) مصداق آن هستند و امروز وجود امام زمان(عج) مصداق آن است.

حل مسئله حضرت آدم(ع)

این مفسر قرآن با اشاره به مسئله هبوط گفت: در جریان حضرت آدم(ع) ایشان به زمین نیامده بود، مرتکب آن مسئله شد، وقتی به زمین آمد از آن به بعد دین و شریعت و ... پیدا شد و گرنه در آنجا هیچ کدام از اینها نبوده است؛ بنابر این باید از فضای شریعت بیرون بیاییم تا این مسئله قابل حل باشد و با زبان آن دنیایی بررسی شود.

وی افزود: اگر اختلاف درجات هم در میان ائمه(ع) مطرح باشد برای خود انبیاء نیز این مسئله وجود دارد و ملائکه نیز درجاتی دارند ولی خلیفه خدا مقدم بر همه فرشته‌ها است. در دعای نورانی امام سجاد(ع) که ختم قرآن است آمده که معارف قرآنی تماما از پیامبر به ما ارث رسیده است یعنی منعی ندارد که اینها ارث بگیرند.

وی افزود: چندین سال قبل از جریان کربلا، حضرت علی(ع) ماجرای سربریدن امام حسین(ع) را مطرح فرمودند که این می‌شود علم غیب که حتی اهل سنت نیز آن را بیان کرده‌اند.

صاحب تفسیر تسنیم ادامه داد: اگر بگوییم هر وقت خواسته‌اند این علم را از غیب می‎گیرند بله درست است؛ چون به اذن الله است ولی روایات حصر دارد که علم مایکون و ماکان را می‌دانند.

وی با اشاره به خطاب قرآن به پیامبر که تو از کتاب و ایمان خبری نداشتی و ما به تو دادیم تاکید کرد: معنای مخلوق بودن آنان این است که هر چه دارند به اذن الله است؛ برای آنان چه بدانند در حادثه شهید می شوند و یا شهید نمی شوند، تکلیف به دستور مهم است.

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: اگر لیلة المبیت شرف برای حضرت علی(ع) است به خاطر این است که بداند یا نداند که شهادتی ممکن است باشد این کار را می‌کنند ولی در جایی مثل کربلا امام حسین(ع) کشته شدن خود و یارانش را از قبل اعلام فرموده است؛ آیا این علم غیب و معنای عبد محض بودن نیست.

علم انسان کامل به علم نامتناهی

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: مومن در بهشت ابدی می‌شود و ابدی بودن یعنی دائمی بودن؛ فعل خدا هم نامتناهی است و این نامتناهی وقتی به جبرئیل داده شده آیا به استاد او داده نشده است.

وی ادامه داد: هیچ محذوری ندارد که فعل خدا را انسان کامل بداند، زیرا علم خدا نامتناهی است و محدوده انسان کامل نیز نامتناهی است.
وی در فراز پایانی سخناشن با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت ماه رجب افزود: دعاهای ماه رجب را حفظ کنید و بخوانید اگر به اعتکاف و روزه موفق شدید بسیار عالی است، اما اگر موفق نشدید این دعاها را بخوانید.
captcha