به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 29 فروردین ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم با اشاره به برخی سؤالات مطرح شده از مباحث گذشته گفت: بهشتیها وقتی در بهشت حزن را درک میکنند به معنای آن نیست که گرفتار حزن هستند همانند فرشتگان که این مسئله را درک میکنند ولی خودشان گرفتار این مسئله نیستند.
وی افزود: در سؤال مربوط به خصایص و فضایل ائمه(ع) روایاتی وجود دارد که پیامبر(ص) با علم معمولی قضاوت میکردند و نه با علم لدنی زیرا مامور به ظاهر بودند اما برخی این سؤال را عنوان میکنند که این مسئله فقط در قضاوت بوده است در حالی که از نجاست و طهارت تا مسایل بسیار بالاتر مانند دیات و طلاق و ازدواج، اجاره نماز استیجاری و ... ممکن است به محکمه قضایی را بیاید.
این مفسر قرآن تصریح کرد: به تواتر ثابت شد که ذوات قدسی علم غیب دارند و این مسئله بلا تردید است؛ ولی اینها وظیفه دارند امر به معروف و نهی از منکر و قضاوت کنند و جمیع ابواب فقه را پیاده کنند ولی علم غیب با فقه کاری ندارد و کاربردی برای آن ندارد.
بدون مطالعه تدریس کردن، ضایعکردن وقت مردم است
این مرجع تقلید با اشاره به آموزههای بینالمللی اسلام و قرآن گفت: گاهی سخن قرآن از اهل ولایت و متقیان است که حکم خاص خود را دارد اما گاهی با ناس سر و کار دارد که حکم بینالمللی اسلام است؛ حکمی که مربوط به انسانیت انسان است و نه محلی و منطقهای و نه درون دینی است به عنوان مثال اگر کسی میخواهد در جمع کفار و یهودیان سخن بگوید هم باید عالمانه سخن بگوید؛ اگر کسی بی مطالعه جایی حرف زد و یا درس و بحث کرد وقت مردم را ضایع کرده و این کار حرمت دارد.
آیتالله جوادی آملی در بیان دیگر احکام بینالمللی قرآن به نیکی به والدین اشاره و عنوان کرد: انسان به واسطه انسانیت باید به پدر و مادر نیکی کند و تا زنده است نسبت به پدر و مادر مکلف است همچنین نسبت به نسل فعلی یعنی خودش و نسبت به نسل آینده که فرزندان او هستند وظیفه دارد و هر کس این سه نسل را رعایت کند عمود خانوادگی او محکم میشود بنابراین طلاق و فرار و ... در زندگی مفهوم نخواهد یافت؛ امام علی(ع) فرمود هیچ خانهای با طلاق ویران نشده که به آسانی بتوان آن را بازسازی کرد زیرا مدرسه و خانه فرسوده به آسانی بازسازی میشود اما خانه ویران شده با طلاق به آسانی ساخته نمیشود.
این مفسر قرآن با اشاره به مراحل تولد تا بزرگسالی انسان که در قرآن به آن اشاره شده است اظهار کرد: قرآن میفرماید مادر دوره بارداری و بعد از آن را را به سختی تحمل میکند، همچنین دوره شیرخواری که دوره حفظ نسل قبل است؛ و وقتی به سنین بالا رسید با خدا راز و نیاز میکند که اگر غفلتی داشته در صدد غفران برآید و اگر غفلتی نداشت در صدد تکمیل اعمالش باشد و چنین مادری احترامش بر فرزند واجب است به خصوص اینکه این مادر شیر ولایت به ما داده است.
استاد برجسته حوزه اظهار کرد: این مراحل برای همه انسانها وجود دارد و وقتی از زبان انبیاء گذشته هم مطلبی به فرزندانشان سفارش میشود میبینید همه آنان نیز این سفارشات قرآنی را داشتهاند و این مسئله اختصاص به اسلام ندارد.
استاد برجسته تفسیر حوزه با تاکید بر اینکه با ایمان مردن کار بزرگی است ادامه داد: کار اسانی نیست که انسان دین خود را با سلامت به قبر ببرد با اینکه در قبر از کلیات یعنی الله، نبی و امام، سؤال میشود که اینها را هم از بچگی به ما می آموزند ولی ممکن است فرد در هنگام مرگ تا سالها نیز نام پیامبر به یادش نیاید چه رسد به اینکه بخواهد به این سؤالات به آسانی جواب بدهد.
آیتالله جوادی آملی عنوان کرد: آنقدر تامه موت سنگین است که بر روی همه ذرات بدن فشار میآورد تا روح جدا شود شبیه وقتی که با قیچی بخشی از بدن را بخواهند ببرند از این رو برخی افراد بعد از احقابی از عذاب تازه به یادشان میآید که پیامبر کسی بوده که قرآن بر او نازل شده است و بعدها ممکن است نام مبارک ایشان برذهنش بیاید.
تعبیر امام حسین(ع) در مورد دین برخی افراد
این مفسر قرآن بیان کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) فرمود دین در نزد برخی، لقلقه زبان مردم است مانند کسانی که آدامس میجوند تا مدتی که لذت جویدن آدامس را دارند آن را میخورند ولی وقتی لذتش تمام شد آن را دور میاندازند و دین نیز برای برخی افراد این گونه است؛ اسلام خیلیها این طور است و مادامی که دین منافعشان را تامین کند دنبال آن هستند و وقتی دین به درد آنان نخورد آن را کنار میاندازند بنابراین وقت مرگ نیز این مسایل در آنان ملکه نشده است.
این مرجع تقلید مجددا به بحث قبلی خود برگشت و تصریح کرد: بنابراین اگر کسی این سه نسل یعنی والدین، خودش و نسل آینده را حفظ کند و مومن بمیرد به تعبیر برخی روایات برای این افراد، لذتی از مرگ بالاتر نیست.
صاحب تفسیر تسنیم در ادامه به بحث فرق میان احسان و عدل پرداخت و عنوان کرد: فرق این دو در آن است که احسان بالاتر از عدل است و فرمود شما به فکر این باشید که بالاتر از عدل یعنی احسان را رعایت کنید زیرا اگر کسی در حق شما بدی کرد و شما هم پاسخ او را بدهید به عدالت رفتار کرده اید ولی اگر احسان کردید بالاتر از عدل است و در نزد خداوند نیز پاداش زیادی دارد.
تثلیث امروز؛ ناشی از رواج پدیده تکفیر در گذشته
وی با اشاره به رواج تکفیر در برخی دورهها در نزد برخی علما افزود: در گذشته برخی به محض اینکه حرفی خلاف اخباریون می زدند متهم به تکفیر می شدند و اگر تفکر «یوجب الخروج من الدین» در گذشته نبود ما امروز گرفتار تثلیثیهای امروز نبودیم زیرا تکفیر مثل آب خوردن برای آنان بود.
وی تاکید کرد: دین ما را به مرحله عالیهای دعوت میکند که عدل کف زندگی اسلامی است یعنی واجبات را انجام بده و محرمات را مرتکب نشو و اگر کسی نسبت به شما بد کرد اگر به او بدی کردید عدل است ولی اگر گذشتید احسان است.
نتیجه بی توجهی به والدین
آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: قرآن در مقابل محسنین به والدین کسانی که «اف لهما» هستند را هم مطرح کرده کسانی که به پدر و مادر توهین میکنند و آنها را قدیمی میدانند و میگویند شما ما را به زمانی وعده میدهید که کسی از آن خبری نیاورده است ولی این والدین خطاب به او میگویند که دنیا بدون معاد، پوچ استو در ادامه هم قرآن سرنوشت اینان را اینگونه تکمیل میکند که کلام الهی بر اینها تثبیت شده است زیرا امتهای دیگری هم این طور فکر میکردند و به عذاب گرفتار شدند.
وی تاکید کرد: همان طور که انبیاء، شاگردان مخصوص آنان و طبقه متوسط میگویند «ربنا الله ثم استقاموا» جواب آنان از سوی خدا نیز سه مرحله دارد؛ گروه اول که لا خوف علیهم هستند را خدا میدهد؛ جواب مومنین و گروه دوم را فرشتگان میدهند و جواب مومنان نازل را هم فرشتگان نازل میدهند و البته چون هر کسی در برابر اعمال خود مسئول است کفار نیز «جزاء وفاقا» کیفر میبینند.