تغییر سیاست؛ عامل توقف جشنواره حکمت مطهر
کد خبر: 3494364
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵

تغییر سیاست؛ عامل توقف جشنواره حکمت مطهر

گروه دانشگاه: جشنواره حکمت مطهر که 10 دوره برگزاری را به خود دید؛ اکنون گرفتار تغییر سیاست‌ها شده، تغییر سیاست‌هایی با هدف افزودن آثار شهید مطهری به دروس دانشگاهی به عنوان منابع جانبی.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جشنواره حکمت مطهر، جشنواره‌ای بود که در بخش‌های کتابخوانی، مقاله‌نویسی، وبلاگ‌نویسی و ... بر اساس آثار شهید مطهری برگزار می‌شد، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها متولی برگزاری آن بود که موفق به برگزاری 10 دوره آن برای اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها شد.
ایجاد جریان فرهنگی در دانشگاه‌ها از طریق آثار شهید مطهری، زمینه‌سازی جهت اسلامی شدن بنیادین دانشگاه‌ها و زمینه‌سازی جهت انجام پژوهش‌های مطالعاتی پیرامون اندیشه‌های شهید مطهری بخشی از اهداف برپایی این جشنواره بود.
اما امسال دو سال پیاپی می‌شود که خبری از برپایی این جشنواره نیست و جای خالی جشنواره‌ای در شأن شهید مطهری به ویژه در ایام شهادت ایشان دوباره به چشم می‌آید.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین افتخاریان، که سه دوره مسئولیت دبیری جشنواره حکمت مطهر را برعهده داشته است، در رابطه با چرایی برگزار نشدن جشنواره‌ای در شأن استاد شهید، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: افتخار داشتم در سه دوره اخیر مسئولیت دبیری جشنواره حکمت مطهر را برعهده داشته باشم. در مفید بودن و مؤثر بودن انس با آثار شهید مطهری هیچ تردیدی نیست و در واقع به زعم بنده آثار هیچ نویسنده‌ای در حال حاضر به این شدت و جذابیت برای دانشجویان نمی‌تواند بروز و ظهور کند.
وی افزود: برگزار نشدن جشنواره در دوره اخیر یعنی سال‌های 94 و 95 تغییر سیاستی بود که با هدف دخیل کردن آثار شهید مطهری در آموزش‌های دانشگاهیان و دروس معارف در نظر گرفته شد. به دلیل نیازمندی این طرح به تأمل و طراحی، امسال شاهد برگزاری این جشنواره نبودیم امیدواریم در سال‌های آتی این مهم از سوی معاونت آموزش و پژوهش نهاد پیگیری و اجرا شود.
تغییر سیاست‌ها؛ عامل توقف جشنواره
افتخاریان در پاسخ به این سؤال که منظور از تغییر سیاست چیست؟ بیان کرد: مد نظر مسئولان امر این بود که دانشجویان در کنار دروس معارف به‌عنوان کتاب کمک آموزشی و یا تحقیق به سراغ آثار شهید مطهری بروند، و در واقع هر سرفصلی از دروس معارف با یک یا چند اثر از آثار شهید مطهری در واقع تکمیل و همراه شود.
وی ادامه داد: وقتی از دانشجو می‌خواهیم تحقیق انجام دهد، تحقیقات معمولاً تحقیقات عمیقی نیستند و گاهی اوقات صرفاً برای کسب نمره به آن نگاه می‌شود؛ اما اینکه آثار شهید مطهری به‌عنوان یک منبع مطالعاتی جانبی معرفی شود و بخشی از نمره درس معارف به آن اختصاص داده شود انس بیشتری را برای دانشجویان حاصل می‌کند.
افتخاریان بیان کرد: این طرح در طول سال مستمر است همچنین یکی از مواردی که مد نظرمان است استفاده از ظرفیت فضای مجازی جهت انس دانشجویان با آثار شهید مطهری است.
وی عنوان کرد: طبیعی است در آینده نقطه اوجی برای این طرح به‌عنوان اختتامیه و یا گرامیداشت مقام استاد و مقام والای شهید مطهری دیده شود، در طراحی‌های بعدی مشخص می‌شود که این طرح به چه گونه‌ای پیش برود. البته این موضوع از معاونت فرهنگی ـ سیاسی نهاد به معاونت آموزش و پژوهش منتقل شده است و خارج از حوزه ماست.
captcha