تشریح کلیات نقشه راه شورای راهبردی دارالقرآن وزارت نفت
کد خبر: 3497995
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

تشریح کلیات نقشه راه شورای راهبردی دارالقرآن وزارت نفت

گروه فعالیت‌های قرآنی: نخستین جلسه شورای راهبردی دارالقرآن وزارت نفت با تشریح کلیات نقشه راه همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین جلسه شورای راهبردی دارالقرآن‌ وزارت نفت، عصر امروز، 25 اردیبهشت‌ماه با حضور احمد مجیدی، مشاور فرهنگی وزیر نفت و دبیر شورای اقامه نماز وزارت نفت و جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشومان عباس سلیمی، مهدی قره‌شیخلو، حسن ربیعیان، محمدرضا پورمعین، محمدبادپا، حسین ربیعیان، مدیر دارالقرآن وزارت نفت و زهرا شجاعی تشکیل شد.
در ابتدای جلسه حسین ربیعیان با ابراز خرسندی از اینکه وزارتخانه مهم صنعتی تأثیرگذار، اقبال به قرآن پیدا کرده است، گفت: جذب حداکثری نیروهای تحت پوشش و ارتقای وضع آموزشی موجود دو محور مهم است که باید به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به موضوعات مهم و قابل پیگیری و اجرا از سوی این شورا افزود: این فعالیت‌های قرآنی می‌تواند در زمینه مسابقات، جشنواره‌ها، فعالیت‌های آموزشی، ارزیابی و معرفی و تجلیل از فعالان قرآنی شرکت‌ها و اهدای تندیس به برگزیدگان قرآنی و ارتباط با مخاطبان از طریق فضای مجازی، تلگرام، درگاه اینترنتی و سایر باشد.
در این جلسه مجیدی گفت: برای پیشبرد فعالیت‌های این شورا قول‌ مساعد در زمینه برداشتن موانع اجرایی برای رسیدن سریع‌تر این شورا به اهداف قرآنی و محقق شدن برنامه‌هایشان می‌دهم و از سوی دیگر می‌خواهم که شما فکرها و ایده‌های نو در زمینه انجام فعالیت‌های دارالقرآن این وزارت داشته باشید.
وی با ابراز تأسف از اینکه نیروهای خوش فکر و خلاق در بحث‌های قرآنی داریم که متأسفانه با برخورد با موانع اقداماتشان کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: همچنین برعکس این امر نیز هست به گونه‌ای که جاهایی که موانعی نیست دارای افراد ایده‌پرداز در زمینه موضوعات قرآنی نداریم.
مجیدی تأکید کرد: در نحوه تأثیرگذاری این مجموعه قرآنی از لحاظ بودجه و هزینه، کم نمی‌گذاریم اما در نظر دارم که فعالیت ساختاری و اساسی انجام شود به گونه‌ای که پس از دو سال بتوان گفت که از میان 300 هزار پرسنل وزارت نفت لااقل 200 هزار صحیح‌ قرآن خوان و قاری تربیت شده است.
در ادامه محمدرضا پورمعین، خادم‌القرآن با اشاره به اینکه صنعتی‌ترین وزارت‌خانه، صنعت نفت است، تصریح کرد: مردم هر لحظه از این صنعت بهره‌مند هستند چه از حامل‌های انرژی بنزین، گاز، نفت، پتروشیمی و ... و اعتبار تنها کشور شیعه جهان در حوزه اقتصاد به نفت است که وزارت نفت متولی آن است.
وی با اشاره به اینکه برای افرادی که در شرایط سختی چون عسلویه مشغول به فعالیت هستند برای حفظ سلامت جسمی آنها فکری شده است اما در حوزه سلامت معنوی آنها توجه نشده است، ادامه داد: نه تنها در آنجا بلکه در جاهای دیگر در سطح کشور نیز اهتمام لازم به این امر را نداشته‌ایم.
پورمعین بیان کرد: نظر کارشناسی بر برنامه‌های این شورا حاکم باشد و از سوی دیگر اگر نمی‌توانیم در عرصه‌ای قرآنی کاری را انجام دهیم، انجام ندهیم چون در کشور ما کار قرآنی کم انجام نمی‌شود، اما آن متأسفانه آن هدف لازم محقق نمی‌شود.
این خادم‌القرآن با اشاره به اینکه در وزارتخانه‌های غیر فرهنگی، نفت پیشتاز فعالیت‌های قرآنی است، تصریح کرد: متأسفانه در حوزه اقتصادی بانک‌ها قدمی در راه قرآن برنداشته‌اند و در حوزه خودروسازان و سایر صنایع که مردم ارتباط زیادی با آنها دارند گام‌های خوبی در زمینه قرآن برداشته نشده است و تاهمه به این عرصه نیایند نمی‌توانیم آن اهداف مطلوب را بدست آورد.
در ادامه مجیدی با تأکید بر اینکه باید اساتید بنام عرصه قرآن در شورای سیاست‌گذاری قرار گیرد، بیان کرد: اینها افرادی هستند که خود کارشناس این زمینه هستند و خود دچار درد هستند.
سپس عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان ضمن ابراز خرسندی از اینکه جلسه فوق در این ایام فرخنده برگزار شد، گفت: در سال 77 هنگامی که در دانشگاه در خدمت دوستان بودیم، استادی را به نام حسام الدین بیان برای تدریس در مقطع دکتری دعوت کرده بودند که او متخصص تدریس استراتزی بودند.
وی ادامه داد: خاطرم است که او به نکته‌ای اشاره کرد که به عنوان شاه‌کلید برای تمام افراد دانستنش مهم است اینکه انسان خردمند فردی است که قبل از ورود به هر کاری به ویژه کارهای اساسی و مهم سه سؤال طرح کند و خود نیز به آنها پاسخ دهد اینکه آیا می‌دانیم؟ آیا می‌توانیم؟ و آیا می‌خواهیم؟ در خصوص سؤال اول اینکه هنگامی که می‌خواهیم وارد کاری شویم ببینیم علم آن را داریم یا خیر و درباره سؤال دوم اینکه اگر علمش را داریم توانایی و قدرت انجام آن کار را داریم و سومین مورد اینکه با وجود جمع بودن دو مورد قبلی باید این سؤال را بپرسیم که آیا می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و یا خیر؟
سلیمی با اشاره به اینکه در صورتی کاری قرین به موفقیت می‌شود که پاسخ سه سؤال فوق مثبت باشد، تصریح کرد: لذا داشتن علم، توانایی و اراده برای انجام کاری مؤثر است که این جمع حاضر علم و توانایی را دارند و در کنار این علم کوله‌باری از تجارب عملی وجود دارد که می‌توان از آن بهره‌مند شد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: در طول این چهار دهه شاهد برپایی جلسات و شوراها و کمیته‌های راهبری در سازمان‌ها و نهادهای دیگر بوده‌ایم که مدتی مطرح شده‌اند و اما اکثر قریب به اتفاق آنها کارها را نتوانستند ادامه دهند. به گونه‌ای که تا الان تشکل راهبری قرآنی که از سال 57 بوده و تاکنون حرکتش ادامه دارد نداریم و این به دلیل است که تقابل‌هایی در این زمینه با مسائل مدیریتی پیش آمده است که کمرنگ و بعد هم متوقف شده است.
وی اضافه کرد: اما این شورا به شرطی به موفقیت می‌رسد که تصمیمات برمبنای مسائل عقلایی، علمی، اخلاقی، شرعی ، عرفی و با در نظر گرفتن محدودیت‌های وزارتخانه باید باشد و هنگامی که این تصمیم گرفته شد از دیدگاه مدیریت نیز به آنها احترام گذاشته شود.
سلیمی عنوان کرد: چنانکه در برخی از سازمان‌ها تصمیمات قرآنی با کارشناسی اساتید این زمینه اتخاذ شده است اما بنا بر تشخیص مدیریتی جلوی انجام آن گرفته می‌شود. من معتقد نیستم که تصمیمی که گرفته می‌شود باید اجرا بشود بلکه معتقدم تصمیمی که اتخاذ می‌شود و امکان اجرای آن محقق نیست بازخوردش به جمع برگردد تا بدانند که نظری که داده‌اند خوب و علمی است اما قابل اجرا نبوده است. چنانکه برخی از احکام مبتنی بر نصوص قرآن که حکم خداوند است به دلیل اینکه زمینه اجرایی در جامعه ندارد از سوی قضات قوه قضائیه نه حکمی صادر می‌شود و نه اجرا می‌شود.
وی تأکید کرد: ان‌شاءالله با توجه به تجارب و امکاناتی که وجود دارد در طول زمان‌بندی خاصی این امر محقق شود البته نباید این را بر دو سال که پایان عمر دولت یازدهم است ببندیم بلکه ممکن است که اگر کار ساختاری انجام شود شاید محقق شدندش نیازمند زمان باشد چرا که کارهای فرهنگی بزرگ در جامعه شبیه مسابقات دو امدادی است که حرکت قرآن باید در این وزارتخانه ادامه دار باشد چون حرکت قرآن، حرکیتست که هیچ‌گاه توقف ندارد و استمرار یابد.
سلیمی بیان کرد: طوری زمینه و بستر فعالیت قرآنی این وزارت فراهم باشد که اگر وزیر و اعضای این شورا عوض شدند و آیندگان نیز آمدند بتوانند این راه را ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه حتما باید وظایف این شورای تخصصی تبیین شود، عنوان کرد: با برپایی جلسات منظم و دقیق این وظایف احصا شود. همچنین زمانی نیز در شعبان سال آینده برای ارزیابی عملکرد یکساله این شورا مشخص شود که نقاط ضعف آن بر طرف و نقاط قوت آن نیز تقویت شود و میزان رسیدن تصمیمات و فعالیت‌های این شورا را به اهداف قرآنی وزارت نفت مورد بررسی قرار بگیرد.
سپس مجیدی ضمن تأکید بر مطالب ارائه شده، گفت: اگر تصمیمات این شورا با توجه به امکانات و توانایی‌ها و محدودیت‌ها و شرایط سیاسی کشور باشد از سوی وزیر نفت نیز قبول می‌شود. لذا این است که معتقدم این جمع می‌تواند، شورای راهبردی برای مجموعه صنعت نفت باشد. لذا باید کارهای کارشناسی انحام شود تا در میان کارکنان فردی نباشد که نتواند قرآن را از رو بخواند و یا در صحت قرائت نمازش مشکل داشته باشد.
در ادامه مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآ‌ن‌الکریم با اشاره به اینکه باید به سرعت کارها پیگیر شود، بیان کرد: باید زودتر به مرحله طراحی ایده‌های قرآنی و اجرای آنها نزدیک شویم.
وی با اشاره به اینکه زودتر باید مدل اجرای کار مشخص شود، تصریح کرد: کلیاتی در خصوص موضوعاتی چون برپایی مسابقات و جشنواره‌ها و فعالیت‌های آموزشی قرآنی بحث شده است جزئیات ریز آن، حجم عملیات، گستره جغرافیایی و عواملی که مورد نیاز است باید به سرعت مشخص شود و تبدیل به مراحل اجرایی شود و آن مراحل قانونی لازم را طی کند و مصوباتش گرفته شود تا در ماه مبارک رمضان و یا تابستان آغاز این فعالیت‌های قرآنی را داشته باشیم.
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم اضافه کرد: شاید در کنار اجرای این برنامه‌ها به این نتیجه برسیم که نیازمند ساختارسازی در این زمینه هستیم تا این فعالیت‌های قرآنی در تصدی وزارت دیگر نیز ادامه پیدا کند.
وی عنوان کرد: توسط این شورا و یا کمیته‌های کوچک‌، مدل برنامه‌های قرآنی مشخص شود. که بنابر گفته وزیر نفت بنا را بر این بگذاریم که در بازه زمانی دو و یا سه ساله در خانواده نفت فردی نباشد که نتواند قرآن را درست نخواند و یا در قرائت صحت نمازش مشکل داشته باشد.
قره‌شیخلو بیان کرد: امیدواریم با بهر‌ه‌برداری بیشتر از ظرفیت افراد و سایر کارشناسان این عرصه جریان کار سریع‌ترشود که لااقل در پایان سال 95 به این جریان برسیم که از میان جمعیت 300 هزار پرسنل وزارت نفت حداقل 30 هزار نفر و یا بیشتر را تحت پوشش فعالیت‌های قرآنی قرار داده‌ایم.
سپس مجیدی با اشاره به اینکه باید فعالیت‌های قرآنی مد نظر در یک یا دو شرکت اصلی این وزارت همزمان با برنامه‌ریزی‌های کلان این شورا انجام گیرد، تأکید کرد: حتماً نیز باید ساختار برای فعالیت‌های قرآنی در وزارت نفت صورت گیرد.
زهرا شجاعی از فعالان قرآنی کشورمان عنوان کرد: در مجموعه‌های قرآنی با این نکته برخورد کرده‌ایم که چرا بانوان ابتدا برای حضور در دوره‌های قرآنی با اشتیاق حضور دارند اما پس از مدتی شاهد ریزش آنها از این دوره‌های قرآنی هستیم.
وی ادامه داد: برداشتن این موانع که در این جلسه به آن اشاره شد تنها سخت‌افزاری نیست بلکه گاهی موانع اعتقادی و ... است که برای مخاطبان پیش می‌آید مانند همان ریزش حضور بانوان در  دوره‌ها که بیان شد.
شجاعی ضمن تأکید بر مشخص شدن شرح وظایف طی جلسات آینده، بیان کرد: لذا من به عنوان تنها عضو بانو، فعالیت‌های کارکنان بانو، همسران و فرزندان دختر برعهده اینجانب قرار می‌گیرد.
در ادامه مجیدی با اشاره به اینکه حدود 26 شهرک مسکونی داریم، اظهار کرد: متأسفانه در طول 100 سال صنعت نفت هیچ توجهی به این مجموعه عظیم انسانی در شهرک‌ها نشده است در حالی که می‌توان یکی از مهم‌ترین کارهای قرآنی و فرهنگی را در این شهرک‌های مسکونی انجام داد.
وی تصریح کرد: طی سال گذشته با برنامه‌ریزی مشخص مبلغان خاص از سوی حوزه‌های علمیه به سکوهای نفتی اعزام شدند به گونه‌ای که آثار آن را نیز شاهد بودیم.
مشاور فرهنگی وزیر نفت با تأکید بر اینکه اگر برنامه‌ریزی درست در زمینه دین، نماز و ... وزارت نفت شود به کل کشور کمک شده است و نه تنها خانواده صنعت نفت، تصریح کرد: ارتقای سطح قرآنی همسران کارکنان وزارت نفت قطعا بر روی تربیت فرزندان و بطور کلی افزایش سطح قرآنی خانواده‌ها و همسرانشان مؤثر است حتی افزایش تولید را نیز خواهیم داشت.
حسن ربیعیان، قاری و داور بین‌المللی کشورمان از دیگر اعضای این شورا بود که طی سخنانی گفت: بهتر است فعالیت‌های قرآنی در سطح خانواده‌ها نیز به تفکیک رده‌های سنی مختلف انجام گیرد تا بازخورد بهتری داشته باشد چنانکه در مجمتع‌های مسکونی نیز می‌توان برنامه‌های متنوع و متعدد قرآنی داشت چنانکه اگر پدر و مادر در حوزه قرآن ورود پیدا کنند، خانواده قرآنی شکل می‌گیرد.
در ادامه محمد بادپا، فعال قرآنی کشورمان گفت: اما آنچه که بسیار مهم است بحث ساختار است که باید در چهار شرکت اصلی ملی نفت، ملی گاز ایران، ملی صنایع پتروشیمی و ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مهیا شود به گونه‌ای که مدیران ارشد و مسئولان تراز اول به فعالیت‌های قرآنی اهتمام داشته باشند و بعضا در دستگاه‌ها دیده‌ایم که به دلیل عدم حمایت لازم از سوی مسئولان ارشد کارهای قرآنی به صورت ابتر رها شده است.
وی عنوان کرد: باید موانع به سرعت برداشته شود تا بتوان برنامه‌ها را در چهار شرکت اصلی به مرحله اجرا رساند. اگر بتوان مدیران عامل شرکت‌ها توجه ویژه به فعالیت‌های قرآنی پیدا کنند، مثلا همان برنامه نهضت قرآنی و توجه به روخوانی و روان‌خوانی قرآن را بتوان در میان اعضای این وزارتخانه اجرا کنیم.
بنا بر این گزارش، در پایان این جلسه مقرر شد که جلسات اولیه این شورا به منظور تسریع در روند کار به صورت فشرده‌تر و به منظور تبین و تدوین موضوعات کلان و تشکیل کارگروه‌ها و مشخص شدن قوانین و مقررات و تبیین شرح وظایف انجام گیرد. همچنین یکی از کارشناسان صنعت نفت به تشریح مناطق جغرافیایی، عملیاتی، خطوط انتقال برای اعضا در جلسه حاضر باشد.
captcha