اجرای مدل اقتصاد مقاومتی در پساتحریم مهم‌تر از دوران تحریم است
کد خبر: 3498348
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ محمدجواد توکلی:

اجرای مدل اقتصاد مقاومتی در پساتحریم مهم‌تر از دوران تحریم است

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به گونه‌ای پیاده کنیم که هم از تحریم‌های آتی جلوگیری کرده و هم اینکه اگر تحریمی اتفاق افتاد، آسیب‌ها را کاهش دهیم و به همین دلیل است که الان که در دوران پسابرجام هستیم اهمیت اقتصاد مقاومتی به مراتب بیشتر از دورانی است که تحت فشار و منگنه تحریم بودیم.

محمدجواد توکلی، عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم پرداخت و اظهار کرد:‌ به نظرم توجه به اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم مهم‌تر از دوران تحریم است و به عنوان مثال، کسی‌که درگیر یک بیماری قلبی است، در دوران بیماری‌اش نهایت کاری که می‌توانیم برای وی انجام دهیم این است که بیماری وی را کنترل کنیم اما هنگامی‌که رو به بهبودی نهاد، باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم که دوباره با حمله قلبی مواجه نشود.

اهمیت اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم

وی ادامه داد: مثال دیگر در این زمینه این است که اگر درگیر زلزله‌ای شویم و ساختمان‌ها مقاوم نباشند، در حین زلزله، غیر از تمهیدات کوتاه‌مدت که تلفات زلزله را کم کند، کار چندانی از دست ما بر نمی‌آید اما هنگامی‌که به شرایط عادی برگشتیم باید به این موضوع بیاندیشیم که چه کنیم تا ساختمان‌های ما ایمن شود تا اگر زلزله‌ای اتفاق افتاد دچار تلفات نشویم.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: با این مثال‌ها روشن شد که موضوع اقتصاد مقاومتی، شاید بیشتر از اینکه در فضای تحریم معنا داشته باشد در فضای عدم تحریم معنا پیدا می‌کند؛ بنابراین باید این سیاست‌ها را اجرایی کنیم تا اقتصاد کشور قوی و درونزا شود.

امکان شناسایی مشکلات اقتصادی در دوران پساتحریم

توکلی افزود: باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به گونه‌ای پیاده کنیم که هم از تحریم‌های آتی جلوگیری کرده و هم اینکه اگر تحریمی اتفاق افتاد، آسیب‌ها را کاهش دهیم و به همین دلیل است که الان که در دوران پسابرجام هستیم اهمیت اقتصاد مقاومتی به مراتب بیشتر از دورانی است که تحت فشار و منگنه تحریم بودیم.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: اکنون توان مانور و برنامه‌ریزی بلند‌مدت‌ داریم و می‌توانیم بسیاری از نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی کرده و مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنیم اما باید توجه داشته باشیم که برخی از آسیب‌پذیری‌های اقتصادی با یک روز و یک شب برطرف نخواهند شد و نیازمند تلاش‌های بیشتری از جمله در زمینه فرهنگ اقتصادی هستیم.

اهمیت تغییر در فرهنگ اقتصادی

وی تأکید کرد: اگر تجمل‌گرایی یا مصرف‌زدگی را به عنوان یک آسیب اقتصادی می‌شناسیم، باید گفت که برخی از محققانی که در زمینه نهادهای اقتصادی و مخصوصا فرهنگ اقتصادی بحث کرده‌اند، معتقدند که تغییرات فرهنگ، گاهی بین صد تا هزار سال طول می‌کشد بنابراین مدیریت تغییر فرهنگ اقتصادی، نیازمند زمان زیادی است.

توکلی در پایان عنوان کرد: با این اوصاف نیازمند این موضوع هستیم که هم ابعاد الگوی اقتصاد مقاومتی را شناسیای کنیم و برنامه‌های بلند‌مدتی را تدوین کنیم تا هنگامی‌که در آرامش هستیم، بهتر بتوانیم واکنش نشان دهیم و این برنامه‌های بلند‌مدت را پیش ببریم تا اقتصاد درونزا و مولد را به عنوان یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی محقق کنیم.

captcha