کد خبر: 3498730
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰

توجه به اعتقادات، اخلاق و رفتار مخاطب؛ ویژگی مهم رسانه موفق

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه آموزش سیما گفت: رسانه‌ای که می‌خواهد به حد اعلا برسد باید به سه موضوع مهم اعتقادات، اخلاق و رفتار مخاطب توجه ویژه داشته باشد و خود را با این سه معیار بررسی کند که آیا در فعالیت خود چنین مواردی را مورد توجه قرار داده است یا نه.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومين نشست تخصصی قرآن و رسانه عصر دیروز، 27 اردیبهشت‌ماه در حاشیه برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

در این نشست که با اجرای جواد نصیری، کارشناس و مجری رادیو قرآن برگزار شد، حسن ربیعی، مسئول برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن و رادیو تلاوت و حسین ساری، مدیر شبکه آموزش سیما به بیان مطالبی در رابطه با نقش رسانه در فعالیت‌های قرآنی پرداختند.

جواد نصیری، مجری این نشست در ابتدا به بیان مطالبی از نشست اول قرآن و رسانه پرداخت و در ادامه نیز با اشاره به تشکیل کمیته تبلیغ و اطلاع‌رسانی ستاد عالی قرآن که سخنرانان این نشست همگی از اعضای آن هستند، به بخشی از فعالیت‌های این کمیته اشاره کرد.

حسن ربیعی، مسئول برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدا طی سخنانی ضمن جمع‌بندی مطالب ارائه شده در اولین نشست تخصصی قرآن و رسانه، اظهار کرد: به جهت ظرفیت‌سازی دستگاه‌ها، نهادها، شبکه‌ها و رسانه‌هایی که به تبلیغ و ترویج قرآن می‌پردازند بعد از انقلاب اسلامی با رویکردی مثبت توانسته‌ایم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به رسانه‌هایی نظیر رادیو قرآن، شبکه قرآن سیما، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روزنامه اعتدال و ... که صرفاً به امر قرآن کریم می‌پردازند، تصریح کرد: از این جهت در امر حوزه رسانه‌های قرآن کریم به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه امروز ما با آفت هجمه رسانه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی که توسط نهادهای تبلیغی در خارج از مرزها به افکار عمومی جامه وارد می‌شود مواجه هستیم، گفت: با این هجمه‌ها دستگاه‌های تبلیغی خارج از مرزهای کشور در حوزه رسانه‌های دیداری در حال رسوخ در اذهان مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه ریشه این مسائل را باید در فرهنگ و رفتارهای اجتماعی بررسی کرد، ادامه داد: امروز مهمترین رکن در این زمینه تولید پیام و محتواست که این پیام و محتوا هم جذاب باشد و هم با مخاطب ارتباط برقرار کند و در ذهن مخاطب بنشیند. این تولید پیام باید محتوا محور باشد که بتواند بر آحاد جامعه تأثیر گذارد و فقط تأثیر آن بر روی خواص قرآنی نباشد چراکه قرآن برای آحاد مردم نازل شده و پیام قرآن نیز باید بر آحاد مردم تأثیرگذار باشد.

ربیعی با بیان اینکه امروز بسیار نیازمند تولید پیام‌های تأثیرگذار در در شبکه‌های مختلف هستیم، افزود: باید در برابر آفند دشمن پدافندی انجام دهیم که بتواند در رفتار اجتماعی بر مبانی قرآن و روایات تأثیرگذار باشد. ما در حال حاضر در سال پنج مسابقه بین‌المللی قرآنی داریم که هر کدام فرصتی مناسب برای ارتباط با مردم است.

همچنین، در ادامه، حسین ساری، مدیر شبکه آموزش سیما نیز در بیاناتی با اشاره به اینکه امر رسانه در همه جوامع امری بسیار مهم و تأثیرگذار است، اظهار کرد: به‌ویژه این امر برای جوامعی که از خود دارای پیام هستند و ایده دارند بسیار مهمتر است و در جامعه ما نیز به واسطه پشتوانه عظیم دینی، مذهبی، تمدنی و ... این امر تأثیر بیشتری دارد و طبیعی است که بیشترین بهره‌مندی را از رسانه داشته باشد.

ساری با اشاره به اینکه رسانه در دنیا ابزاری است که هم موضوعیت دارد و هم محتوا و قدرت، ادامه داد: اگر این امر را مبنا قرار دهیم که اصل و اساس ایده مبنایش قرآنی است و اگر رسانه بتواند در خدمت این ایده باشد، به منظور خود رسیده است.

مدیر شبکه آموزش سیما اظهار کرد: امروز رسانه را به‌عنوان یک ابزار یا نهادی که مسئولیت‌پذیر است می‌بینند و رسانه مسئول رسانه‌ای است که نسبت به مخاطبش متعهد باشد و با این محفوظات چه موضوعی و چه پیامی مهمتر از پیام قرآن کریم وجود دارد؟ که باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نکته دیگر در این رابطه خود قرآن کریم است، گفت: یک رسانه متعهد حداقل در جمهوری اسلامی ایران باید خودش را به قرآن عرضه کند و ببیند که قرآن خود به‌عنوان رسانه چه می‌گوید و چه اهدافی مد‌نظر دارد.

ساری در ادامه با اشاره به ویژگی‌های یک رسانه خوب و در حد اعلا، تصریح کرد: رسانه ای که می‌خواهد به حد اعلا برسد باید به سه موضوع مهم اعتقادات، اخلاق و رفتار مخاطب توجه ویژه داشته باشد و خود را با این سه معیار بررسی کند که آیا در فعالیت خود چنین مواردی را مورد توجه قرار داده است یا نه.

مدیر شبکه آموزش سیما با بیان اینکه البته سمت و سوی رسانه‌ها در کشور ما به این سمت است اگرچه فاصله زیادی نیز وجود دارد، بیان کرد: اگر رسانه‌ها در این مسیر قرار بگیرند می‌توانند ادعا کنند که یک رسانه دینی هستندو رادیو و تلویزیون همواره سعی دارد که در این مسیر قرار بگیرد که شاهد این امر هم توجه صدا وسیما به برنامه قرآنی پس از انقلاب اسلامی است.

در ادامه، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن نیز طی بیاناتی به کارکرد آموزشی رسانه پرداخت و گفت: در طول سالیانی که رسانه‌های قرآنی در ایران تأسیس شده‌اند، این رسانه‌ها نقش بسزایی در آموزش‌های مختلف قرآنی داشته است. سرفصل آموزش قرآنی که رشته‌های مختلف قرآنی را در سطوح مختلف در خود دارد از سوی این رسانه‌ها پیگیری شده‌اند.

وی در ادامه با ذکر مثالی درباره کارکرد آموزشی رسانه بیان کرد: در گفت‌و‌گویی که با ولی زاده، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات قرآن داشتیم از وی در مورد رابطه اش با رادیو قرآن سؤال شد که در این باره با اشاره به برنامه «قرآن و الحان» که 15 سال پیش از رادیو قرآن پخش می شد از تأثیرگرفتن فراوان از این برنامه رادیو قرآن یاد کرد.

محمدزاده با بیان اینکه این امر موجب افتخار دست‌اندرکاران رادیو قرآن است، گفت: کارکرد مهم دیگر رسانه اطلاع‌رسانی استکه در این حوزه نیز رسانه های قرآنی ما فعالیت زیادی داشته اند البته در حوزه اطلاع رسانی فضای اطلاع رسانی با فضای مجازی تقریبا گره خورده است و رسانه‌ها با اساتفاده از فضای مجازی با فضای تصمیم سازی به‌‌ویژه در حوزه قرآن و جامعه قرآنی رو به رو هستند.

وی در ادامه با ذکر مثالی در زمینه استفاده از فضای مجازی و پوشش مسابقات قرآنی کشور و اهمیت آن برای جامعه قرآنی، بیان کرد: به جهت حضور کمیته اطلاع‌رسانی در مسابقات قرآن بابی جهت افزایش جدی رسانه های دیداری و شنیداری برای پوشش مسابقات فراهم شده است که مسابقات به صورت گسترده پوشش داده شود.

در ادامه، حسین ساری، مدیر شبکه آموزش سیما طی بیانات دیگری با اشاره به اینکه هیچ فعالیت مردمی به گستردگی فعالیت‌های قرآنی نداریم، اظهار کرد: علیرغم این فعالیت گسترده قرآنی در سطح کشور رسانه‌ها در انعکاس این فعالیت‌ها موفق نبوده اند که دلیل آن نیاز به یک ایده رسانه‌ای منسجم است.

وی در ادامه با بیان اینکه مسابقات ما منحصر به مسابقات بین‌المللی نیست و فعالیت بسیار گسترده‌ای در سطح کشور از کوچکترین نقاط تا مراکز استا‌ن‌ها وجود دارد، گفت: رسانه وقتی در خدمت قرآن است که خود و ارکانش سعی کند تا تربیت قرآنی و رنگ قرآنی به خود گیرد.

ساری در ادامه با اشاره به اینکه باید دیگر بخش‌ها و به‌ویژه بخش قرآنی دیگر رسانه‌ها نیز رنگ قرآنی داشته باشند، افزود: این بدان معنا نیست که شبکه‌های و رسانه‌های دیگر مانند شبکه قرآن و رادیو قرآن به مسابقات قرآن بپردازند بلکه بدان معنی است که فعالیت آن رسانه‌ها و شبکه نیز در بخش‌های اقتصادی و ... رنگ قرآنی داشته باشد.

مدیر شبکه آموزش سیما با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به رسانه تراز برسیم باید خود را به قرآن نزدیک کنیم، افزود: در مورد فعالیت‌های ظاهری قرآن کریم هنوز در گستردگی و ابعاد وسیع توجه جامعه جلب نمی‌شود و باید در این مسیر فعالیت فراوان صورت گیرد تا بتوان توجه آحاد جامعه را به این سمت جلب کرد.

همچنین، در ادامه این نشست، ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما نیز با بیان مطالبی در این رابطه بیان کرد: حلقه گمشده فعالیت‌های قرآنی امروز هنر و کار هنرمندانه است. در مجالس قرآنی و محافل خلاقیت و کار هنری ارائه نمی‌شود و باید در این زمینه کار شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید با اهل هنر و کسانی که کار هنری می کنند مشورت شود تا با ارائه خلاقیت بتوان در حوزه قرآن توسعه و تحول ایجاد کرد، گفت: باید با ارائه خلاقیت در زمینه فعالیت های قرآنی کار را به جایی برسانیم که در این حوزه فقط مخاطب خاص مد نظر نباشد و آحاد جامعه نیز مخاطب فعالیت های قرآنی باشند.

captcha