رشد در زمینه‌های قرآنی مستلزم تبعیت از اهل بیت(ع) است
کد خبر: 3499720
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶

رشد در زمینه‌های قرآنی مستلزم تبعیت از اهل بیت(ع) است

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد و پیشکسوت قرآنی کشور عنوان کرد: هر چقدر که به زینت قرآن مزین شویم و در تمام زمینه‌های آن رشد کنیم، بهره‌ای از آن نبرده‌ایم مگر اینکه در این راه از اهل بیت(ع) نیز تبعیت کنیم که همین امر منتهی به حسن عاقبت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی کشورمان شامگاه پنج‌شنبه، 30 اردیبهشت‌ماه در همایش «تکریم از چهره‌های قرآنی استان همدان» عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم، وجود پیامبر اکرم(ص) را به عنوان الگو و اسوه حسنه برای همه ما معرفی می‌فرمایند. وقتی به این نکته توجه کنیم، پیروی ما از قرآن به منزله پیروی ما از پیامبر و اهل بیت(ع) است.
وی در ادامه بر دقت و داشتن نگاه تحلیلی در عبارات دعای حضرت مهدى(عج) که طلیعه آن این است که «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ وَ صِدْقَ النِّيَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ وَ أَكْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَةِ و ...» تأکید کرد و افزود: از این دعای شریف، متوجه می‌شویم که امام عصر(عج) برای توده مردم، 11 وظیفه را برشمرده است که هر کدام، نیازمند شرح است که از آن جمله این وظایف، توفيق بندگی و دوری از گناه است که گناه، یکی از آفاتی است که امروز معنویت جامعه ما را تهدید می‌کند.
سلیمی بیان کرد: از دیگر وظایف منتظران، نیت پاک و صادقانه، شناخت محرمات الهی، پرهیز از سخنان بیهوده، جویای علم و معرفت دینی بودن، پرهیز از لقمه حرام و شبهه‌‌، دوری از ظلم و سرقت، کنترل چشم از نگاه، عدم استماع غیبت و سخنان لغو و در آخر انصاف و حسن معاشرت است.
این پیشکسوت قرآنی عنوان کرد: ما معتقدیم که هر هفته حداقل، یکبار، نامه اعمال ما به حضرت مهدى(عج) عرضه می‌شود، پس باید در این رابطه با معرفت قرآنی در جهت ارتقای معرفت دینی خود و قرآن‌آموزانمان قدم برداریم. نباید در الفاظ، توقف داشته باشیم که خطر جدی است و حتما باید از این مرز عبور کرد. باید در وادی تدبر به قرآن و عمل به آن وارد شد، در غیر این صورت بهره‌ای نخواهیم برد.
وی اضافه کرد: حضرت مهدى(عج) در قسمت دوم دعای خود وظایف خواص را به صورت غیرمستقیم بیان کرده است. از علمای بزرگ اسلام آغاز کرده، حکام و زمامداران، جوانان، ثروتمندان، فقیران، رزمندگان و ... همه را در این دعا برشمرده است، باید به این دعا دید تحقیقی داشت و مراجعه کرد. البته تمام این موارد بیان شده از سوی امام عصر(عج) تنها در سایه‌سار پیروی از قرآن و اهل بیت(ع) محقق خواهد شد.
این قاری قرآن کریم بیان کرد: خداوند بزرگ در قرآن کریم دو مأموریت اساسی به پیامبر(ص) محول کرده است؛ «وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ* وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ»(نمل/91) پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: من مأموریت دارم تا مسلمان و تسلیم حکم خداوند باشم و قرآن را تلاوت کنم. چگونه باید شاکر باشیم که عین آن دو مأموریت را خداوند به ما نیز ارزانی داشته است و توفیق زانو زدن در پیشگاه قرآن کریم را به ما مرحمت فرموده است.
وی گفت: همه شما معلمان قرآن از این دعای مشخص پیامبر اکرم(ص) که در مورد شما عزیزان بزرگوار بیان کرده است، بهره‌مند هستید. پیامبر(ص) در مورد تقاضای خودشان از خداوند بزرگ می‌فرمایند: «پروردگارا؛ عمر معلمان را طولانی کن و بر رزق و روزی آنها بیفزا و آنها را مورد آمرزش خود قرار ده». وظیفه همه ما قرآنیان است که اگر به عنوان مربی قرآن، توفیق خدمت داشتیم، حدود و ثغور وظایف خود را بشناسیم و به همه بایدها و نبایدهای قرآنی احترام بگذاریم و عامل به آن‌ها باشیم. پیامبر درباره جایگاه شما قرآنیان می‌فرمایند: آل القرآن، آل الله؛ خانواده قرآن، خانواده خدا هستند، اما به شرط اینکه قرآن را بیاموزیم، اما با آن کاسبی و با آن ارتزاق نکنیم. مربی و معلم قرآن باید مراقب باشد که این خدمت ارزنده را با چند درهم روزگار دادوستد نکند.

وی با بیان اینکه در مورد صوت و لحن قرآن کریم، فردی از پیامبر(ص)‌ سؤال کرد که چه کسی به هنگام خواندن قرآن صوت بهتر و زیباتری دارد؟ تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به این سؤال فرمودند که کسی از همه زیباتر می‌خواند که وقتی تلاوت او را می‌شنوید و می‌بینید، دریابید که آن قاری قرآن از خدا می‌ترسد. اینکه ما در آئین‌نامه‌های مسابقات، بارم‌ها و ملاک‌هایی برای صوت و لحن می‌گذاریم، یک بحثی اعتباری است و معلوم نیست با ملاک‌های نبوی تطابق لازم را داشته باشد. از دیگر موارد که محمد مصطفی(ص) تکلیف می‌فرمایند، عمل به قرآن کریم است. حلال آن را حلال و حرام آن را حرام بشماریم.

سلیمی با اشاره به اینکه از دیگر موارد تذکر در زمینه قرآن کریم، عمل به قرآن است، ادامه داد: عمل به قرآن، بسیار حائز اهمیت است و یک فرد قرآنی باید همانگونه که قرآن را تلاوت می‌کند و می‌خواند باید به این کلام نورانی عمل کند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت گسترده شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و وجود مجالس گناه، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) و حتی امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند که قرآنیان به دور باشید از مجالس لهو و لعب و گناه. مجالس لهو، باعث می‌شود که حافظ قرآن، محفوظات خود را از دست بدهد و خداوند او را از این نعمت بزرگ محروم کند.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه گفت: از پیامبر(ص) سؤال کردند که منظور از «یتلونه حقَّ تلاوته» چیست؟ فرمودند: هر کسی که بتواند از تمام دستورات قرآن، تبعیت کند او یک عنصر قرآنی است. معلمان و مربیان قرآنی، این ویژگی‌ها را در جلسات خود تقویت کنند.

سلیمی درباره مقام قرآنیان به حدیث دیگری از حضرت محمد(ص) اشاره کرد و افزود: «من علم رجل القرآن فهو المولى؛ آن کسی که به دیگری قرآن یاد دهد، مولا و سرپرست اوست و بر او ولایت دارد».

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: هر چقدر به زینت قرآن مزین شویم و در همه زمینه‌های آن رشد و پیشرفت کنیم، اما بدانیم که بهره‌مندی از قرآن، بدون تبعیت از اهل بیت پیامبر، منتهی به حسن عاقبت نخواهد شد. قرآن و ولایت، دو رکن لازم و ملزوم هم هستند. رسول الله(ص) فرمایشی دارند که باید همه قرآنیان با دقت به آن توجه کنیم که می‌فرمایند: اولین کسانی که در روز قیامت وارد صحرای محشر می‌شوند؛ من و قرآن و اهل بیت هستیم و سپس امت ما وارد می‌شوند و در آنجا از امت خود سوال می‌پرسم که با قرآن و اهل بیت من چه کردید؟ در آستانه نیمه شعبان، موعد تجدید میثاق با حضرت محمد(ص) و اهل بیت پیامبر اکرم(ص) است.

سلیمی در ادامه تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که ما در جامعه داریم، عملکرد نامناسب افراد به ظاهر متدین و یا مدعی دیانت است. مردم حساسیت به حقی پیدا کرده‌اند، اگر کسی خود را منتسب به دین می‌داند و عملکرد نامناسبی داشته باشد، بلافاصله آن را مطرح می‌کنند و موجب بدبینی مردم به دین، دیانت و امام زمان(عج) می‌شود. از قرآنیان جامعه در همه ابعاد انتظار ویژه‌ای می‌رود که در همه معاشرت‌های خود در موضع‌گیری‌های سیاسی خود و زندگی اخلاقی‌شان مراقبت کنند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا بتوانیم فرزندان خود را به سه اصل توکل به خدا، تمسک به قرآن و توسل به اهل بیت(ع) توصیه داشته باشیم تا عاقبت بخیر شوند.

captcha