حسین سلیمی در گفتوگو با ایکنا عنوان کرد:
پژوهشهای مبتنی بر قرآن؛ از اولویتهای حمایتی دانشگاه علامه
گروه دانشگاه: رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشهای مبتنی بر قرآن را از اولویتهای حمایتی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: این دانشگاه با راهاندازی مرکز رشد و تعیین دورههای فنی و حرفهای، خود را ملزم به در نظر گرفتن آینده شغلی دانشجویان کرده است.
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: پژوهشهای مبتنی بر قرآن از اولویتهای حمایتی ما در دانشگاه علامه طباطبایی است، هر گونه همایش، پروژه تحقیقاتی یا پایاننامهای که در این زمینه انجام شود را مورد حمایت خاص قرار میدهیم و برنامه ویژهای برای آن در نظر میگیریم.
وی در مورد بودجه اختصاصی دانشگاه برای این امر، افزود: بودجه پژوهشی دانشگاه بودجه عمومی است ولی سهم جداگانهای را برای پژوهشهای قرآنی قرار دادهایم که حتی در شرایط فشار بودجه باز هم این کارها بدون حمایت باقی نمیماند و سهم حمایتی آنها کنار گذاشته میشود.
حمایت از پایاننامههای قرآنی
سلیمی به میزان این حمایت اشاره و بیان کرد: میزان حمایت از پایاننامههای قرآنی در دورههای متفاوت و براساس کاری که انجام میدهند متفاوت است و از حدود یک و نیم تا شش، هفت میلیون تومان از آنها حمایت خواهد شد.
افزودن آموزشهای فنی و حرفهای به دروس دانشگاه علامه
وی عنوان کرد: دانشگاه علامه خود را ملزم به در نظر گرفتن آینده شغلی دانشجویان کرده است، در این راستا دو فعالیت انجام دادهایم، یکی از آنها این است که از امسال انشاءالله مجموعهای از آموزشهای فنی و حرفهای را به دروس دانشجویان اضافه میکنیم و دانشجویان دانشگاه علامه به جز مدرک رسمی که دریافت میکنند یک فن و حرفه جداگانهای را نیز یاد میگیرند و مدرک آن را نیز دریافت میکنند که به حضورشان در بازار کار کمک میکند. این دورهها را گروههای آموزشی تعیین میکنند که فن و حرفهای مرتبط با رشتهشان باشد.
سلیمی ادامه داد: دوم آنکه انشاءالله یک مرکز رشد و نوآوری را در دانشگاه علامه تا چند ماه آینده راهاندازی میکنیم، این مرکز به دانشجویان و اساتیدی که ایدههایی دارند که میتواند وارد بازار کار و بازار سرمایهگذاری شود این امکان را میدهد که در آنجا مستقر شوند و از آنها حمایت صورت گیرد تا انشاءالله رشد کنند.
رئیس دانشگاه علامه در مورد فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی نیز گفت: تولید و شکلگیری علم انسانی فرآیندی مثل کارخانه نیست که ما فرآیند تولیدی ایجاد کنیم و بگوییم که تا پنج ماه یا پنج سال آینده این تولیدات را بیرون خواهیم داد. علوم انسانی که در کشورهای غربی و در حوزههای فکری دیگر شکل گرفته، قرنها طول کشیده، اندیشههایی مطرح شده، مورد مجادله و نقد و بررسی قرار گرفته، حتی بعضی از کتب کنار گذاشته شده و صد سال بعد دوباره برداشته شده تا بتدریج این علوم، قوام پیدا کرده است.
وی افزود: نمیخواهیم بگوییم که اینقدر طول خواهد کشید ولی یک زمینه عمومی است که فکر میکنم شرایط مناسبی در دانشگاهها در مورد آن بهوجود آمده، انگیزههای جدی در مورد تولید علوم انسانی اسلامی شکل گرفته و امیدوار هستیم که به تدریج در طول ایام، سالها و ماههای آینده رشد کند ولی قطعاً نمیتوانیم برای آن زمان تعیین کنیم چون این فرآیند، یک فرآیندی است که به پذیرش جامعه علمی و شکل گرفتن اندیشهها و نشر آن در عرصه بینالمللی ارتباط پیدا میکند.
سلیمی در پاسخ به این سؤال که برای قرآن بنیان کردن علوم انسانی چه راههایی را میتوان در پیش گرفت؟ اظهار کرد: کارهایی مثل برگزاری همایشها، تشویق پژوهشگران و تحول در برنامههای درسی، استادان و دانشجویانمان را وامیدارد که به مبانی قرآنی بیندیشند؛ اما اینکه این اندیشهها تا چه حد بتواند علوم قرآنی را تولید کند باید منتظر باشیم و ببینیم که چگونه در جامعه دانشگاهی به بار مینشیند.
وی همچنین در مورد پیوند بین حوزه و دانشگاه، بیان کرد: اینکه حوزویان زیادی را در جامعه دانشگاهی میبینیم و همینطور دانشگاهیانی که به مبانی حوزوی مراجعه میکنند، نشاندهنده آن است که حوزه و دانشگاه از آن گسستگی گذشته رها شده و به تعاملات نزدیکی با هم پرداختهاند ولی آیا این پیوند یک پیوند نهایی و به سرانجام رسیدهای است؟ نه! هنوز راه زیادی وجود دارد.