تصور نمی‎کنم سیاست‎های کلی عربستان درباره حج تغییر کرده باشد
کد خبر: 3501327
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
وزیر ارشاد:

تصور نمی‎کنم سیاست‎های کلی عربستان درباره حج تغییر کرده باشد

گروه سیاسی: علی جنتی درباره خبرهای مثبتی که از توافق ایران و عربستان در مورد موضوع حج مطرح شده است، گفت: من فکر نمی‎کنم سیاست‎های کلی عربستان تغییر کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی جنتی درباره خبرهای مثبتی که از توافق ایران و عربستان در مورد موضوع حج مطرح شده است گفت: من فکر نمی کنم سیاست های کلی عربستان تغییر کرده باشد به این علت که در آخرین دیدارهایی که هیئت ایرانی با آنها داشته است، همان ابتدا بسیاری از پیشنهادهای ما در خصوص تأمین امنیت زائران و امکاناتی را که باید فراهم کنند، نپذیرفتند.
وی افزود: خصوصاً بحث روادید را که ما نیاز داشتیم در داخل کشور به ما روادید بدهند، قبول نکرده‎اند.
جنتی گفت: در مذاکرات قبلی ایران و عربستان، آنها فهرستی از خواسته های خود را به صورت تحکمی ابلاغ کردند که هیئت ایرانی زیر بار نرفت و برگشت اما مجدداً دعوت کردند که هیئت ایرانی برای مذاکره برود و ما هم به هیئتمان تأکید کردیم که حتماً روی مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران پافشاری کنند.
وی افزود: خواسته های ایران مشابه همان خواسته های سال های پیشین است؛ مقامات ایران باید بر همان خواسته ها با دولت عربستان به تفاهم برسند و توافق کنند؛  طبیعی است اگر آنها خواسته های جمهوری اسلامی را نتوانند تأمین کنند امسال مراسم حج (زائران ایرانی) انجام نخواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه خواسته های ایران چه بوده است؟ گفت: بحث اصلی ما تأمین امنیت است، هم اکنون ما با عربستان رابطه سیاسی نداریم، آنجا هیچ کنسولگری وجود ندارد و از شهروندان ایرانی حمایت کنسولی نمی شود، به خصوص با این بی کفایتی که ما پارسال از دولت عربستان دیدیم که منجر به کشته شدن بیش از 460 نفر از حجاج شد، تأمین امنیت حجاج برای ما مسئله بسیار مهمی است.
منبع: خبرگزاری صداوسیما
captcha