روزه موجب دفع سنگ و رسوبات کلیه می‌شود
کد خبر: 3504263
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

روزه موجب دفع سنگ و رسوبات کلیه می‌شود

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: افرادی که در کلیه‌های آنها سنگ‌ها و رسوبات‌ریزی مشاهده می‌شود، هنگام روزه‌داری کلیه‌ها به مدت چند ساعت کم آب می‌مانند و هنگام افطار با مصرف زیاد مایعات حجم بالایی ادرار تولید می‌شود و رسوبات جزئی که در ادرار فرد وجود دارد دفع می‌شود.

سید حبیب‌اله موسوی‌بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: کلیه‌ها مسئول تنظیم آب و املاح بدن هستند و این کار را به دقت تمام انجام می‌دهند. حتما شما متوجه شده‌اید که اگر شما حتی چند لیتر مایعات پشت سر هم مصرف کنید، کلیه‌ها بلافاصله میزان زیادی آب را دفع می‌کنند و گرنه ما توسط آب زیادی که مصرف می‌کنیم غرق می‌شویم.
وی افزود: ماه مبارک رمضان در حال آغاز است و مصادف شدن این ایام با فصل گرما، لزوم توجه به نوع تغذیه درماه صیام را دو چندان می‌کند از همین رو روزه‌داری و ملاحظات تغذیه‌ای و پزشکی، برای گروه‌های مختلف باید جدی گرفته شود، با توجه به این که در ماه مبارک رمضان، افراد در معرض کم آبی شدید قرار می‌گیرند و مواد زائد با غلظت بالا در ادرارشان دفع می‌شود، بنابراین در این ماه برای پیشگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه و دستگاه ادراری، باید مبادرت به مصرف مایعات بیشتری در سحر و افطار کرد.
موسوی‌بهار خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تأثیر روزه‌داری بر سلامت کلیه و بیماران کلیوی در افرادی است که در کلیه‌های آنها سنگ‌ها و رسوبات‌ریزی مشاهده می‌شود، هنگام روزه‌داری کلیه‌ها به مدت چند ساعت کم آب می‌مانند و هنگام افطار با مصرف زیاد مایعات حجم بالایی ادرار تولید می‌شود و رسوبات جزیی که در ادرار فرد وجود دارد دفع می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به این که بیماران دیالیزی قدرت تطابق پرخوری و کم‌خوری را ندارند و بیشتر اوقات هم کم‌‌اشتها هستند، از نظر پزشکی، قادر به روزه گرفتن نیستند، اما در افرادی که کلیه‌های آنها سنگ‌ساز فعال است و هر شش ماه دو بار مبتلا به سنگ کلیه می‌شوند، این افراد اگر به مقدار کافی مایعات مصرف نکنند به سرعت سنگ می‌سازند، توصیه می‌شود این افراد در فصل گرما و طولانی مدت، روزه نگیرند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اذعان کرد: توصیه‌های کلی در مورد روزه‌داری در بیماران مبتلا به انواع بیماری‌های کلیوی باید توسط پزشک معالج داده شود و اخذ تصمیم نهائی با پزشک معالج خواهد بود بنابراین بیماران کلیوی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.
captcha