معرفی گروه همخوانی «سبیل الرشاد»
کد خبر: 3505641
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

معرفی گروه همخوانی «سبیل الرشاد»

گروه فعالیت‌های قرآنی: محرابی، سرپرست و مدیر گروه همخوانی «سبیل الرشاد» از چگونگی شکل‌گیری این گروه و برنامه‌های آن در ماه مبارک رمضان خبر داد.

علی محرابی، سرپرست و مدیر گروه تواشیح «سبیل الشاد» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از چگونگی تشکیل این گروه و برنامه‌هایشان برای ماه مبارک رمضان خبر داد.

چگونگی شکل‌گیری

محرابی گفت: از سال 1384 در کنار تعلیم قرآن کریم، توفیق تدریس تلاوت کلام الله را در مساجد، پایگاه ها و منازل برای سنین مختلف داشتم؛ اما اولین تجربه جدی من در رابطه با کار تخصصی کودک و نوجوان به سال‌های 1388 و 1389 برمی‌گردد که به همراه اولین استاد قرآنم، سعید محمدخان و به پیشنهاد و تحت نظر ایشان، اقدام به تشکیل گروه‌های همخوانی کردیم و در آن دوران تجربه‌های بسیار خوبی کسب کردیم. تا اینکه در سال 1393 به پیشنهاد مادرم که مدیر مدرسه بودند، اقدام به برگزاری کلاس‌های تخصصی و نیمه خصوصی تلاوت و همخوانی قرآن کریم، بصورت رایگان در مدرسه شهید حافظ آبروشن کردم. به لطف خداوند متعال در مدت زمان نسبتا کوتاهی پیشرفت قابل توجهی برای اعضای آن کلاس‌ها حاصل شد. پس از مدتی شاگردانم را به کلاس‌های پرورش صدای نصرت‌الله عارف حسینی فرستادم تا از این دوره ارزشمند استفاده کنند.

برنامه های گروه همخوانی «سبیل الرشاد» در ماه مبارک رمضان

شیوه تدریس

وی با اشاره به شیوه تدریس خود تصریح کرد: من در اولین گام همیشه سعی کرده‌ام گونه‌ای با خردسالان و نوجوانان رفتار کنم که من را نه فقط بعنوان معلم بلکه بعنوان «دوست» بپذیرند. وی بر تقلید دقیق از تلاوت اساتید در قالب برگزاری مسابقات هفتگی تاکید کرد.

محرابی در ادامه گفت: از فضای مجازی بهترین استفاده را در آموزش انجام می‌دهیم و اعضا، هر شب، گزارشی از تمرین روزانه‌شان را ارائه می‌کنند و حتی اغلب مسابقات ما در فضای مجازی برگزار می‌شود.

علل اهتمام به همخوانی

محرابی، در ادامه به علل اهتمام خود به همخوانی قرآن کریم پرداخت و دو دلیل اصلی را عنوان کرد:

1- باتوجه به مشاهدات انجام شده همخوانی، قدرت تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب می‌گذارد.

2- در هم‌خوانی قرآن کریم، افراد برای یک اجرای خوب، مجبور به تقلید دقیق تلاوت می‌شوند و این سختی را تحمل می‌کنند که در هنگام اجرا و پس از اجرا شیرینی آن را احساس کنند.

برنامه های گروه همخوانی «سبیل الرشاد» در ماه مبارک رمضان

تقدیر و تشکر از اساتید

در پایان تشکر می‌کنم از نصرت الله(عارف)حسینی، قاری و استاد قرآن کریم که بنده قریب 10 سال شاگردی ایشان را کردم و شیوه آموزشم را در مکتب ایشان آموختم و همچنین از محمد پورعاشوری، استاد قرآن کریم که تعدادی از بهترین شاگردان خود را در اختیار گروه گذاشتند و باعث تحولی اساسی در گروه شدند و همچنین از همکاری والدین اعضای گروه (تقی‌خوانی، الله یارپور، میرنظامی، طاهری، شاملو) که متحمل زحمات زیاد و جبران‌ناپذیری برای گروه شدند.

برنامه‌های ماه مبارک رمضان

محرابی در انتها به برنامه‌های قطعی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد:

1- پنجم ماه مبارک رمضان، اجرا در حرم امام خمینی(ره)، حدود ساعت 9 صبح

2- چهاردهم ماه مبارک رمضان، اجرا در مسجد نظام مافی، قبل از اذان مغرب

3- پانزدهم ماه مبارک رمضان، اجرا در محل خلیج، بعد از نماز مغرب و عشاء

4- هفدهم ماه مبارک رمضان، اجرا در مسجد قائم شهران، بین نماز ظهر و عصر

5- هفدهم ماه مبارک رمضان، اجرا در شهر پردیس، قبل از اذان مغرب

6- بیست وششم ماه مبارک رمضان، اجرا در مسجد ولیعصر(عج) واقع در بلوار ابوذر، بعد از نماز مغرب و عشاء

7- بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، اجرا در مراسم گرامی‌داشت ایتام و معلولین واقع در بلوار فردوس، قبل از اذان مغرب

در ادامه چند همخوانی صوتی و تصویری این گروه ارائه می‌شود.

همخوانی سوره‌های ضحی، انشراح، بلد در جلسه حمیدرضا احمدی‌وفا،7 اردیبهشت 
کد
دریافت
قطعه تصویری از سوره زخرف آیه71، اجرا شده در دارتحفیظ القرآن الکریم
دریافت
captcha