کد خبر: 3507323
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷

هزینه‌های گزافی که عربستانی‌ها با مناسبت‌های اسلامی رقم می‌‌زنند

گروه بین‌الملل: متخصصان و تحلیلگران می‌گویند که شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و اسنپ‌چت در کنار فرهنگ فخر فروشی و خودنمایی کردن سبب افزایش چشمگیر هزینه‌های خانواده‌های سعودی در طول ماه رمضان شده است.

هزینه‌های گزافی که عربستانی‌ها با مناسبت‌های اسلامی رقم می‌‌زنند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه «عرب نیوز»، به گفته محمد العمران، تحلیلگر اقتصادی، 85 درصد خانواده‌های سعودی فاقد فرهنگ پس‌انداز هستند و بخش زیادی از درآمد خود را صرف مناسبت‌های خاص مانند ماه رمضان، تعطیلات تابستان و اعیاد فطر و قربان می‌کنند.

وی گفت: نیاز به اطلاع‌رسانی در مورد «فرهنگ پس‌انداز» و اجتناب از فرهنگ قرض گرفتن به خانواده‌های سعودی وجود دارد زیرا 90 درصد کارمندان سعودی عادت به قرض گرفتن دارند که این رقم برابر دو سوم جمعیت عربستان است.

عمران گفت: فرهنگ مصرف‌گرایی در بیش از 85 درصد خانواده‌های سعودی وجود دارد و در این میان تأثیر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و اسنپ‌چت نیز در این «فرهنگ فخرفروشی» قابل توجه است.

وی عنوان کرد: رمضان در عربستان به ماه فخر فروشی با سفره‌های افطار تبدیل شده است.

عمران افزود: آمار دقیقی برای میزان بدهی خانواده‌های سعودی در ماه رمضان وجود ندارد اما شرایط حاکی از آن است که خانواده‌های سعودی سختی اقتصادی شدیدی را به خاطر فرهنگ مصرف‌گرایی و عدم پس‌انداز تجربه می‌کنند.

وی گفت: چنین رفتارهایی ریشه در عقده حقارت دارد که افراد را مجبور می‌کند نسبت به غذا، خودروها و ضیافت‌های لوکس خود فخرفروشی کنند تا کمبود شخصیتی خود را جبران کنند.

این تحلیلگر اقتصادی از اداره کل آمار عربستان و نهادهای مرتبط خواست تا در مورد میزان مصرف‌گرایی در ماه رمضان و نیز میزان پس‌انداز و قرض گرفتن‌های شهروندان بدون توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌هایشان، آمار دقیقی را منتشر کنند.

captcha