علی براتی، طراح حرکات در نمایش های دینی و ارزشی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: عمده فعالیت من در زمینه حرکات نمایشی مربوط به آثاری بوده است که یا به وقایع دینی و قرآنی پرداخته و یا روایتگر بخشی از تاریخ معاصر بوده است که جنبههای ارزشی همچون انقلاب و دفاع مقدس داشتهاند.
وی ادامه داد: باید بگویم که طراحی حرکت و استفاده از زبان بدن در تمام دنیا و در جریان تولید یک اثر نمایشی تبدیل به یک اصل شده است و شما قادر هستید همانطور که راوی یک واقعه با استفاده از گفتار باشید از طریق زبان بدن و شیوه نمایشی پرفورمنس نیز در انتقال اطلاعات به مخاطب نمایش بپردازید.
طراح حرکت در نمایش عاشورایی «سردار مهر و ماه» تصریح کرد: اینکه عنوان میشود انجام حرکات نمایشی و طراحی آن به این منظور است که زمانی از نمایش را که مثلاً کارگردان در آن دچار خلأ و بیبرنامگی از نظر طراحی میزانسن و هدایت بازیگران شده است پر کند تلقی نادرستی است و طراحی حرکت(کروگرافی) همانطور که اشاره شد دهههاست که در تمام آثار نمایشی مطرح دنیا به عنوان یک اصل در نظر گرفته شده و بر اجرای آن تأکید دارند.
براتی در ادامه گفت: اتفاقاً باید به این موضوع از منظر دیگری نگاه کرد و آن اینکه چون اغلب کارگردانان اشرافی به مقوله طراحی حرکت در نمایش ندارند و شاید نسبت به آنچه که طراحی هنری این بخش از نمایش محسوب میشود بیاطلاعند لذا حضور طراح و گروه اجرایی حرکات در نمایش را نحوی از مداخله در روایت نمایشی عنوان کرده و از حضور آنها سرباز میزنند.
طراح حرکت در نمایش دفاع مقدسی «دریادلان» افزود: خوشبختانه با وجود آنکه در اغلب آثار نمایشی تولید شده فاقد حضور گروه اجرایی حرکات نمایشی هستیم اما فرهنگی در حوزه نمایشهای دینی و ارزشی در حال بروز و ثبوت است و آن اینکه در اغلب آنها چنین بخشی از سوی گروه اجرایی تدارک دیده میشود که البته یکی از دلایل اقبال آثار دینی و ارزشی از حرکات موزون نمایشی به دلیل سرمایه و بودجه نسبتاً کافی است که به تولید آنها اختصاص داده میشود و این بودجه قادر به تأمین مایحتاج گروه طراح و اجرای حرکات در نمایش است.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه شاهد نوعی مخاطبگریزی در زمینه اجرای آثار دینی و ارزشی هستیم در پایان تأکید کرد: استفاده از طراحی و اجرای حرکات می تواند تا حدود زیادی این نقیصه را جبران نماید ضمن آنکه من و دوستانم در گروه طراحی و اجرای حرکات بسیار به این نکته توجه داریم که به ویژه در زمینه آثار دینی و ارزشی طراحی را داشته باشیم که به روز و جذاب باشد، چرا که به ویژه در مورد نسل جوان اعتقاد داریم که اجرای یک نمایش نخستین مواجهه او با این مسائل است و لذا باید جنبه مطالعاتی و پژوهشی نیز برای آنها داشته باشد.