کد خبر: 3509343
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
سلیمی تشریح کرد:

ضرورت پیمودن سه مرحله برای بهره‌مندی از برکات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه نگاه کردن به قرآن به ویژه در ماه مبارک رمضان ثواب و پاداش فراوانی دارد، گفت: اما مهم‌تر از نگاه‌ کردن به قرآن، نگاه قرآنی داشتن و دارای بصیرت و نگرش قرآنی بودن، است.

ضرورت پیمودن سه مرحله برای بهره‌مندی از برکات قرآن
‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه بازنشستگان شهرداری تهران به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک میلاد سبط اکبر و کریم اهل‌بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع) گفت: خداوند را سپاسگزاریم که به برکت مجاهدت‌های بیش از 220 هزار شهید سرافراز در ازای فداکاری‌های قریب به 50 هزار تن از جوانان و مردان این میهن اسلامی که بیشترین سال‌های دوران عمرشان را در اردوگاه‌های اسارت بعثی گذرانده‌اند، از جمله «معصومه آباد» که 10 سال از دوران جوانی‌اش را در اسارت رژیم بعث بود به وجود چنین زنان شیردلی که باعث عزت و عظمت این کشور هستند، باید افتخار کرد.
این خادم قرآن بیان کرد: همچنین آرامش امروز زندگی ما در کشور در ازای حضور 500 هزار جانباز سرافزار است که خداوند با وجود تمامی این نعمات، زندگی امن در سایه‌سار قرآن را برای ما قرار داده است که باید شاکر این نعمت بزرگ و الهی باشیم.
سلیمی عنوان کرد: از رهگذر انقلاب اسلامی شاهد تحولی در ساختار نهاد‌های مختلف میهن اسلامی هستیم. بحمدلله رویکرد شهرداری تهران در دو بُعد شهروندان و کارکنان به زیباترین شکل مدیریت می‌شود به گونه‌ای که چندین‌سالی است که براساس تدابیر شهردار تهران، شورای عالی قرآن شهرداری با مأموریت گسترده کردن فرهنگ قرآنی در فضای شهر تهران با مسئولیت حجت‌الاسلام امرودی به این کار مهم اشتغال دارد و اکنون برای سومین سال متوالیست که در بخش پیشکسوتان این مسابقات برگزار می‌شود.
وی اشاره کرد: درست است که اسم این سازمان، بازنشستگی شهرداری است، اما هیچ کدام از زنان و مردان حاضر در این مراسم که عمرشان را صرف خدمت به مردم کرده‌اند از منظر ما به عنوان شهروندان بازنشسته به معنای رایج آن نیستند، بلکه پیشکسوتانی هستند که هنوز نیز فعالند. فردی را در این جمع، بازنشسته تلقی نمی‌کنیم، تمام اینها فعال هستند و دل آنها جوان است.
سلیمی بیان کرد: امروز شهرداری تهران چه در بُعد شاغلین و چه در بُعد شهروندان این فعالیت قرآنی را دارد. 55 درصد از شرکت‌کنندگان بانوان و دختران بوده‌اند که جای خوشحالی دارد که بحمدالله این مسابقه می‌رود که به عنوان الگوی فاخر برای سایر سازمان‌ها به ویژه در حوزه پیشکسوتان مورد الگوبرداری قرار گیرد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به آیه «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» اضافه کرد: در این آیه می‌خواهد بفرماید که کدامین رنگ از رنگ خداوند زیبا‌تر است، یعنی نگاه کردن به قرآن به ویژه در ماه مبارک رمضان ثواب و پاداش فراوانی دارد، اما مهم‌تر از نگاه‌ کردن به قرآن، این است که نگاه قرآنی داشته باشیم. یعنی مؤمنی در بازار دنیا سعادتمند خواهد بود که هم به قرآن نگاه کند هم نگاه و دارای بصیرت و نگرش قرآنی باشد.
وی با تأکید بر اینکه توجه به این مسئله موجب می‌شود که به تمام موضوعات سیاست، اقتصاد، جنگ، صلح، خانواده و ... از منظر قرآن نگاه کند، گفت: اگر اینگونه نگاه کرد، شاداب و تندرس زندگی می‌کند و آبرومند نزد خداوند محشور می‌شود.
سلیمی با اشاره به چگونگی رسیدن به این جایگاه در این مسابقات، اظهار کرد: لازم است که 12 رشته این مسابقات توجه بیشتر به مفاهیم قرآن به ویژه مفاهیم کاربردی قرآن داشته باشد، چنانکه به شرطی می‌توان از برکات قرآن بهره‌مند شد که سه مرحله قرآن‌خوانی، قرآن‌دانی و قرآن‌باوری را پشت سر بگذاریم.
وی عنوان کرد: مرحله اول قرآن‌خوانی، مبتنی بر دستور شارع مقدس و خداوند بزرگ است که می‌فرماید «فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ». علی رغم تلاش‌هایی که در طول این چهار دهه صورت گرفته است، متأسفانه در مرحله قرآن‌خوانی در کشور به مرحله مطلوبی نرسیده‌ایم، هنوز هستند افرادی که نمی‌توانند قرآن را بگشایند و بطور صحیح تلاوت کنند، پس سازمان‌های قرآنی و متولیان فرهنگی و خود مردم وظیفه دارند که در این زمینه تلاش بیشتری کنند.
سلیمی با اشاره به اینکه مرحله دوم، قرآن‌دانی است، افزود: کم نیستند قاریان خوش‌لحنی که آیاتی از قرآن را می‌خوانند، اما نمی‌دانند که چه می‌خوانند.
این خادم قرآن تصریح کرد: مرحله سوم که قرآن‌باوری است از همه مهم‌تر است، اگر ما به باور قرآنی برسیم، شاهد بسیاری از جرائم، تخلفات، نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌ها در جامعه نخواهیم بود. قرآن را باور کنیم. نمی‌شود قرآن را زیبا خواند، اما مغایر با آن عمل کرد که اگر اینگونه شود به مانند و مصداق و موضوعیست که آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی بیان کرده‌اند.
وی بیان کرد: بنابر تمثیل این عالم بزرگ، ما و ابلیس در چند نکته با هم مشترک هستیم، یکی اینکه ما باور به ربوبیت خداوند داریم؛ چنانکه می‌خوانیم «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین»، شیطان هم هنگامی که با خداوند سخن گفته است خداوند را با «رب» خطاب کرده است «رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي» بنابر این در ربوبیت هر دو، یکسان سخن می‌گوییم.
سلیمی با اشاره به دو ویژگی دیگر مشترک بین انسان و ابلیس براساس کلام آیت‌الله ضیاء‌آبادی، اظهار کرد: این است که هر دو قائل به خالقیت خداوند هستیم و خداوند را خالق تمام جهان و جهانیان می‌دانیم و او هم در سخن با خداوند می‌گوید: «خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ» پس او خداوند را خالق می‌داند. سومین نقطه اشتراک ما این است که معتقدیم قیامت و معادی برپا می‌شود و به حساب ما رسیدگی می‌شود و ابلیس هم در سخنش از خداوند مهلت می‌خواهد و می‌گوید: «رَبِّ فَأَنْظِرْني إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» که خداوندا تا روز قیامت به من مهلت بده.
وی بیان کرد: آیت‌الله ضیاءآبادی می‌فرماید: «علی رغم این سه نکته‌ای که شیطان ادعا می‌کند قرآن می‌فرماید وَ کانَ مِنَ الْکافِرينَ». بخاطر این است که شیطان گرفتار عارضه‌ای به نام «اقرار لفظی و کفر عملی» است. لفظا این سخنان را می‌گوید، اما در عمل منکر آنها می‌شود.
سلیمی با تأکید بر اینکه نمی‌شود فردی قرآن‌‌باور باشد و از بیت‌المال مسلمانان نیز اختلاس کند و یا خیانت کند و یا مراعات نگاه‌هایش در جامعه را نکند و یا غیبت کند و دروغ بگوید و یا به خون شهدا خیانت کند، تصریح کرد: چون برای تمام اینها در قرآن راه‌حل ارائه شده است چنانکه آمده است «إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ»، «وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الفَسَادَ». اگر این مفاهیم را دریافت کنیم و خود را عامل به قرآن بدانیم زندگی و جامعه بهشت می‌شود.
وی با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع)، گفت: گاه مردم آنچنان مرتکب معاصی و گناه می‌شوند که خداوند اراده می‌کند که با نزول عذاب آنها را درهم بکوبد، اما آن گاه که می‌بیند، نوجوانان برای تعلیم قرآن می‌شتابند و جوانان نیز برای اقامه نماز به سوی مساجد می‌روند به احترام آنها عذاب را به تأخیر می‌اندازد» این جایگاه فرزندان خوبیست که دامن مادران با ایمان و سایه پدران قرآنی تربیت شده‌اند.
این خادم قرآن با تأکید بر اینکه اگر با قرآن باشیم هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند خواهیم شد، به بیان زندگی علامه طبرسی در سرگذشت او در مقدمه تفسیر مجمع‌البیان هنگامی که به ظاهر از دنیا می‌‌رود اشاره می‌کند و گفت: هنگامی که قرآن آنقدر در پیشگاه خدا دارای جایگاه و عظمت است که هنگامی که به آن متوسل می‌شوی به داد آن فرد می‌رسد، اکنون که زنده هستیم و خدا به ما فرصت تلاوت و تدبر در قرآن داده است و هنوز مرگ، طومار زندگیمان را در هم نپیچیده است اگر متوسل به قرآن شویم، حاجت‌های ما را روا و به ما پاسخ خواهد داد.
وی عنوان کرد: بنابر فرمایش پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «علیکم بالقرآن فتخذوه اماماً»به قرآن چنگ بزنیم و آن را امام و پیشوا و فرمانده خود قرار دهید به مرحله‌ای خواهیم رسید که قرآنی بی‌اندیشیم و قرآنی سخن بگوییم و قرآنی عمل کنیم.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
captcha