به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) نشست مشترک مدیران اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد با موضوع تشریح تفاهم نامه همکاری مشترک و بررسی راهکارهای اجرایی طرح پیوند مسجد و مدرسه، در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب برگزارشد.
حجتالاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در این نشست مشترک با اشاره به اینکه امور مساجد و آموزش و پرورش نهادهای تربیتی هستند، گفت: همه ما در قبال خانههای خدا مسئولیت داریم و این مسئله کاملا اعتقادی و آرمانی است.
وی بیان کرد:هر کدام از ما باید تا جایی که میتوانیم قدمی را برای آبادی خانههای خدا برداریم و با بهرهگیری از ظرفیتهای تربیتی مدرسه و مسجد توشه ای را برای آخرت خود مهیا کنیم.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه
عمران مسجد به حضور مومنین، عمران ویژه مسجد به حضور جوانان است و عمران ویژه تر
مسجد به حضور کودکان است، تاکید کرد: اگر کسی با مسجد مانوس شد بیمه خواهد شد.
وی با اشاره به روایت مشهور امام حسن مجتبی (ع)
که این روزها روی بیلبوردهای شهری نیز دیده میشود، گفت: کسانی که به طور دائم به
خانه خدا رفت و آمد کنند از هشت چیز برخورددار میشوند، که مهمترین آنها یافتن
دانش جدید، انس اخلاقی با سایر مسلمین و پیدا کردن خواهر و برادر دینی است.
وی با بیان اینکه در سیستم آموزش پرورش مدیران،
معلمان و به ویژه مربیان پرورشی باید پاسخگو باشند که برای مساجد و رونق آن ها چه
کردهاند، افزود: مدارس که با نسل آینده ما در ارتباط هستند، باید
در قبال رابطه با مساجد احساس وظیفه کنند، یک معلم باید پاسخگو باشد که در دوران
کار خود چند نفر جوان مسجدی تربیت کرده است و تا چه میزان تصاویر و ذهنیت زیبا از
مسجد برای یک کودک و نواجوان ساخته است.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجدبا بیان
اینکه نماز فرادا از نظر اسلام جایی ندارد، گفت: نماز فرادا را میتوان به نماز
قاچاقی تشبیه کرد، وزن نماز به جماعت است و امور مساجد نیز باید پاسخگو باشد تا چه
میزان فضا را برای حضور نسل کودک و نوجوان در مساجد فراهم کرده است و رابطه
خادمان و پیش نماز مسجد با نسل جدید به چه صورت است.
ائمه جماعات روز قیامت باید پاسخگو باشند
وی با بیان اینکه سایر کشورهای اسلامی در منطقه،
برای جذب نسل جدید به مساجد خود رونق خاصی دادهاند و رو به نو گرایی آوردهاند،
گفت: جا نمایی مهدکودک و فضایی بازی برای جذب نسل آینده بسیار حائز اهمیت است که ما
از آن غافل هستیم، ائمه جماعت در روز قیامت باید پاسخگو باشند که آیا کاری برای جذب
ایتام آل محمد در مساجد کردهاند، بعد از آن هم سیستم آموزش و پرورش و مسئولان آن
باید پاسخگو باشند که از ظرفیت آموزش و پرورش چه استفادهای برای جذب افراد در
مساجد و معاد آنها کردهاند.
وی با بیان توصیههایی برای ائمه جماعاتی که نمیتوانند
به طور مطلوب با نسل جدید ارتباط برقرار کنند پرداخت و گفت: برای توسعه مساجد باید
به یک الگوی مشخص در تهران رسید تا بتوان آن را به سایر نقاط کشور صادر کرد. برای
آبادگری خانه خدا باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم و از روی یک نقشه راه و با
هدف مشخص در یک بازه زمانی معلوم برنامههای مورد نظر را اجرایی کرده و آن ها به
نتیجه برسانیم.
ابوطالبی، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه هدف این نشست تبیین و بررسی روشهای اجرایی تفاهم نامه میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و آموزش و پرورش تهران و بررسی طرح پیوند مسجد و مدرسه است، گفت: این تفاهم نامه با هدف افزایش تعامل و تقویت ارتباط این دو نهاد تربیتی امضا شده است.
وی با بیان اینکه این مساجد هستند که عزت ایران را تامین کرده اند، به جایگاه تربیتی مسجد نیز اشاره کرد و با ابراز امیدواری نسبت به افزایش حضور دانش آموزان در مساجد، ادامه داد: انسان نیازهای متفاوتی دارد و ما باید الگوهای موثری را برای تامین این نیازها طراحی کنیم تا تکیه گاه قوی را برای کودکان و نوجوانان ارائه داده باشیم.
لازم به ذکر است تفاهم نامه همکاری مشترک میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مهرماه سال گذشته به امضا رسیده بود.