محدودیت سفر به ایران و منع تأسیس حسینیه در مصر
کد خبر: 3509862
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
فعال شیعی مصر عنوان کرد؛

محدودیت سفر به ایران و منع تأسیس حسینیه در مصر

گروه بین‌الملل: «عماد قندیل» از رهبران جامعه شیعیان مصر با تأیید اخبار مبتنی بر منع تأسیس حسینیه توسط روحانیون شیعی در مصر گفت: تا کنون هیچ حسینیه‌ای در مصر تأسیس نشده است.

از محدودیت سفر به ایران تا منع تأسیس حسینیه در مصر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الفجر»، «عماد قندیل»، فعال شیعی و از رهبران شیعیان مصر است که در گفتگویی که با پایگاه اطلاع‌رسانی «الفجر» درباره موضوعات مهمی از قبیل موضع الازهر نسبت به شیعیان، شایعه ساخت حسینیه در مصر، محدودیت‌های امنیتی که علیه شیعیان مصر اعمال می‌شود و دیگر مسائل و دغدغه‌های شیعیان این کشور سخن گفته است، که در ادامه نقل خواهد شد.
موضع الازهر نسبت به شیعیان
وی گفت: الازهر در گذشته دارای موضع روشن و واضحی نسبت به شیعه بود و نخستین بنیانگذار نهضت تقریب مذاهب اسلامی که نیمه نخست قرن گذشته آغاز شد، نیز بود و در همین راستا «دارالتقریب» را تاسیس کرد و مجله «رسالة الإسلام» را برای 18 سال متوالی با مشارکت علمای سنی و شیعه منتشر ساخت.
وی به مقایسه مرکز اسلامی الازهر به عنوان بزرگترین مرجع دینی اهل تسنن جهان در دو دوره ریاست شیخ «محمود شلتوت» و شیخ «أحمد الطیب» پرداخت و تصریح کرد: الازهر دوران الطیب بر خلاف دوران شیخ شلتوت نگاه سیاسی نسبت به مسائل و تحت تاثیر مواضع سعودی قرار دارد.
فعال شیعی مصر خاطرنشان کرد: وهابی‌های سعودی تمایل زیادی به حذف پیروان اندیشه‌های مخالف دارند و الازهر نیز تحت تاثیر این اندیشه قرار گرفته است.
قندیل با اشاره به اینکه نهضت تقریب یک واجب عقلی و شرعی و نیاز کنونی امت اسلامی است، تصریح کرد: انسان‌های عاقل و کسانی که دستورات قرآن و پیامبر اسلام (ص) را به خوبی می‌فهمند باید برای ایجاد تقریب بین شیعه و سنی تلاش کنند.
اتهام شیعیان به دشنام صحابه و همسران پیامبر(ص)
عماد قندیل درباره اتهام شیعیان به دشنام دادن به صحابه و «عایشه»، همسر پیامبر(ص) توضیح داد: دشنام دادن به صحابه و «أم المؤمنین عایشه» از سوی تمامی علمای شیعه بالاجماع رد شده است و علمای شیعه در حوزه‌های علمیه فتواهایی را در تحریم دشنام صحابه صادر کرده‌اند.
وی افزود: برخی از شیعه‌نمایانی که در انگلیس و آمریکا به‌سر می‌برند تنها کسانی هستند که به این اقدام ناشایست دست می‌زنند که البته جایگاهی در میان علمای شیعه و حوزه‌های علمیه ندارند.
محدودیت‌ شیعیان مصر برای سفر به ایران
وی درباره اعمال برخی محدودیت‌ها و کنترل‌ها علیه شیعیان مصر گفت: هیچ محدودیتی علیه شیعیان مصر اعمال نمی‌شود.
قندیل تصریح کرد: شیعیانی که در مصر زندگی می‌کنند با محدودیتی مواجه نیستند اما اگر به ایران یا عراق سفر کنند پس از بازگشت با تنگناهایی روبرو می‌شوند.
امکان زیارت مراقد مقدس شیعه
فعال تقریبی مصری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا وزارت اوقاف مصر به شیعیان اجازه زیارت مراقد مقدس شیعی در مصر را می‌دهد، گفت: ما شهروندان مصری هستیم و برای زیارت مراقد مقدس و رفتن به مساجد شیعی از کسی اجازه نمی‌گیریم.
وی افزود: ما به رعایت آداب عمومی زیارت و ادای مناسک و عبادت‌ها در اماکن مقدس به زیارت مساجد اهل بیت(ع) (مساجدی که به نام اهل بیت نامگذاری شده و به ایشان منسوب هستند) می‌رویم و مانعی در این باره وجود ندارد.
آیا در مصر حسینیه وجود دارد؟
عماد قندیل در پاسخ به این سؤال که شایعه‌‌های مبنی بر تاسیس حسینیه توسط روحانیون شیعی در مصر تا چه حد صادق است؟ گفت: هیچ حسینیه‌ای در مصر تاسیس نشده و اکنون وجود ندارد و کسانی که این شایعات را ترویج می‌کنند، دروغگو و مفتری هستند.
دلیل تنفر شیعه از «عمرو بن عاص»
عماد قندیل در پاسخی زیرکانه به پرسش درباره اینکه چرا شیعیان از عمرو عاص نفرت دارند، گفت: همانطور که پیش از این گفتم ما نسبت به صحابه توهین را روا نمی‌دانیم و فتواهای علمای شیعه در این زمینه روشن است اما ما عاشق اهل بیت(ع) هستیم و ایشان را رهبر و پیشوای خود می‌دانیم و دوستداران ایشان را دوست و دشمنان ایشان را دشمن می‌دانیم.
مترجم: سیدیاسر موسوی
captcha