آیتالله مصباح یزدی:
تحمیل زندگی زاهدانه به زن و فرزند خلاف دستور اسلام است
گروه حوزههای علمیه: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: انسان خودش میتواند زاهدانه زندگی کند اما نباید زندگی زاهدانه را به زن و فرزندش تحمیل کند تا باعث شود آنان از وصلت کردن با خانواده یک روحانی پشیمان شوند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله محمدتقی مصباح یزدی، دوشنبه شب، هفتم تیرماه در ادامه سلسله جلسات اخلاق در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت: منشا همه مفاسد و فتنهها دنیا دوستی است لذا ائمه و انبیاء روشهای مختلفی به کار گرفتهاند تا مردم را از دنیادوستی دور کنند.
وی افزود: در نهجالبلاغه امام علی(ع) در ذیل خطبهای قسم خوردند که من تصمیم دارم آنقدر ریاضت بکشم و سختی به نفس بدهم که رام شود و به نان جویی به عنوان یک غذا خشنود و شاد شود. غذایش نان جو و خورشتش نمک باشد البته آن وقت نمک کم میخوردند ولی ما امروزه در خوردن آن افراط کردهایم و به بیماریهای مختلف مبتلا شدهایم.
وی افزود: از سلمان که از معمرین بوده در اواخر عمر اظهار ندامت از اتلاف عمر میکرد؛ نقل است که پیامبر به ما سفارشی فرموده بود که نگرانم در عمل به آن سفارش کوناهی کرده باشم، ایشان فرموده بود بهرهتان از دنیا به اندازه توشهای باشد که مسافر برای سفر خود انتخاب میکند و من میترسم که از این امر پیامبر تجاوز کرده باشم.
آیتالله مصباح یزدی بیان کرد: در نهجالبلاغه آمده که بالاترین مقام قضایی دوره حکومت امام علی(ع) که شریح بود، با پول قضاوت خانه ای خرید که در آن زمان خانه گران قیمت و وسیعی بود که خبر به امام علی(ع) رسید و ایشان فرمودند مبادا پول این خانه را از غیر مال خود خریده باشی و در ادامه فرمودند اگر برای تنظیم قباله نزد من آمده بودی میگفتم در آن چه بنویسی، مینوشتم خریدار این خانه، عبد ذلیلی است و فروشنده کسی است که به او فرمان کوچ کردن دادهاند.
وی افزود: در ادامه فرمایش امام آمده است که حدود این خانه هم، یکطرف طرف کسانی است که آسیبها و امراض را به بار میآورند، طرف دیگر طرف کسانی است که ایجاد مصیبت میکنند و طرف سوم آن طرف هوای نفسی است که انسان را به هلاکت میکشاند و طرف چهارم هم شیطان گمراه کننده است و در خانه هم طرفی باز میشود که شیطان است.
وی با اشاره به سیره امام علی(ع) در برخورد با زمامدارنش از جمله شریح قاضی ادامه داد: امام فرمود قیمت این خانه این است که انسان از عزت قناعت خارج و در ذلت وابستگی و احتیاج وارد شود؛ اگر در خرید چنین خانهای ضرر کند باید ضررش را از کسی بگیرد که جان جباران و سلطنت فراعنه را میگیرد و شاهد این قباله عقل است هنگامی که اسیر هوای نفس نشده باشد.
این استاد حوزه عنوان کرد: باز در نهجالبلاغه آمده است که علاء بن زیاد یکی از طرفداران حضرت در بصره بود و حضرت روزی وارد منزل ایشان شد و دید خانه مجلل و وسیعی است، فرمود با این خانه وسیع چه کار داری؟ تو در آخرت به این خانه بیشتر محتاج هستی و فرمود اگر بخواهی میتوانی همین خانه وسیع را برای آخرت خود استفاده کنی، یعنی از میهمان در این خانه پذیرایی کن تا از ثواب اطعام آن بهره ببری و خویشاوندان خود را پذیرایی کنی. میتوانی نیازهای دیگران را برطرف کنی و اگر این کارها را کردی از این خانه برای آخرت خود استفاده کردهای ولی اگر فقط برای استفاده خودت بخواهی این کار مطلوبی نیست.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان کرد: اجتناب از دنیا برای صرف لذتطلبی است وگرنه اگر مقام و پست و مال دنیا را برای انجام وظیفه بخواهیم طلب آخرت است و دنیا محسوب نمیشود یعنی دلبستگی به دنیا طوری نشود که انسان از انجام وظایف خود باز بماند.
وی افزود: علاء بن زیاد به حضرت فرمود من برادری دارم که کلا دنیا را رها و زن و بچه را فراموش کرده به بهانه ترک دنیا؛ حضرت(ع) با تعبیر کوبندهای به او گفت ای دشمنک خویش، شیطان تو را فریب داده چرا به زن و فرزندت رحم نمیکنی مگر قرآن نفرمود که از طیبات و مال پاک و حلال بخورید، آیا خیال میکنی از نعمتهای خدا نباید استفاده کنی، تو خیلی پستتر از این هستی که خدا بگوید از این نعمتها استفاده نکن اگر به من نگاه میکنی من امیر مردم هستم و وظیفه من است.
سیره آیتالله بهشتی
آیتالله مصباح یزدی تصریح کرد: البته اگر وظایف مشترک زن و شوهری اقتضاء دارد که در نهایت زهد باشند مسئله دیگری است مانند برخی اساتید و طلاب که شرایطشان اقتضاء دارد که کمتر وقت و استراحتی برای خود و در کنار خانواده بودن ایجاد کنند که اگر زن و شوهر هر دو این طور باشند اشکالی ندارد ولی همه خانوادهها تحمل این مسئله را ندارند و ممکن است حتی به فساد منجر شود بنابراین طلاب باید سهمی از وقت خود را برای خانواده بگذارند که فرزندان و همسرشان مورد بی مهری قرار نگیرند و همه هم و غمشان درس و بحث و تحصیل نباشد.
وی اظهار کرد: شهید بهشتی قبل از انقلاب مسئولیت دبیرستان را داشتند و در حوزه نیز به طلاب درس میدادند و فعالیت سیاسی سنگینی هم در دوره انقلاب داشتند در عین حال می فرمود من هفته ای یک روز را برای خانواده خود می گذاشتند.
آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: انسان باید برای رفاه نسبی زن و فرزند وقت صرف کند تا طوری نشود که زن از ازدواج با یک روحانی پشیمان شود و فرزندان نیز حاضر نشوند با یک خانواده روحانی ازدواج کنند.
وی با بیان اینکه این آثاری است که در افراط و تفریط بر برخی خانوادهها بار میشود؛ تصریح کرد: حضرت سلیمان با آن همه جاه و مقام نانش از حصیربافی تامین میشد و نان جو میخورد بنابراین کسی میخواهد زهد را رعایت کند فقط برای خودش باید انجام دهد و نمیتواند به زن و فرزند تحمیل کند.
این استاد حوزه بیان کرد: اصل اینکه انسان نباید دل بسته دنیا باشد و تعیین کننده راه او نباید لذت دنیا باشد بلکه باید تکلیف الهی هدف او باشد.