قلم‌زنی بر پایه خوشنویسی قرآنی شکل گرفته است
کد خبر: 3512021
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
یک هنرمند قلم‌زن:

قلم‌زنی بر پایه خوشنویسی قرآنی شکل گرفته است

گروه هنر: امیررضا صیدی با اشاره به اینکه پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی هم‌اکنون در حال قلم‌زنی ضریح سامراء است،‌ افزود: محور اصلی فعالیت در عرصه هنر قلم‌زنی خوشنویسی و آموزه‌های قرآنی است.

امیررضا صیدی، هنرمند قلم‌زن در گفت‌وگو باخبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)با بیان اینکه قلم‌زنی هنری موروثی در خانواده‌ وی است، اظهار کرد: هنر قلم‌زنی در خانواده ما به نوعی امری مورثی است و برای همین تمامی اعضای خانواده به شکلی با این هنر آشنا هستند. با توجه به این توضیح باید بگویم پدرم مشوق من برای ورود به این هنر بود؛ البته گرایش من در قلم‌زنی به فلزات مختص می‌شود، چون در این حوزه (قلم‌زنی) کارهایی نیز وجود دارد که به روی چوب و مس انجام می‌شود.

وی افزود: قلم‌زنی روی فلز به معنای این نیست که هر فلز را می‌توان قلم‌زنی کرد، بلکه فلزهایی چون نقره، طلا و مس که قدرت چکش‌خوری دارند در این هنر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته دیگری که باید حتماً آن را مد نظر قرار داد این است که قلم‌زنی با قلم‌گیری تفاوت دارد. در قلم‌گیری از روی فلز براده برداشته می‌شود، اما در قلم‌زنی تنها نقوش برجسته‌تر می‌شوند.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در قلم‌زنی وقتی می‌خواهیم کاری قرآنی انجام دهیم، محور خوشنویسی است، یعنی ما کلمات را در این هنر برجسته می‌کنیم، البته در کنار برجسته‌تر کردن خطوط، نقش و نگارهایی نیز انجام می‌شود که در این هنر به عنوان تزئین استفاده می‌شود، البته برخی تصاویر نیز وجود دارد که در قلم‌زنی از آنها به عنوان نشانه‌هایی از مفاهیم قرآنی بهره برده می‌شود، اما همان گونه که گفتم، محور و پایه اصلی همان خوشنویسی است.

ساخت ضریح سامراء توسط پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی

صیدی درباره کارهای انجام شده در پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی گفت: پژوهشکده ما هم اکنون در حال قلم‌زنی ضریح سامراء است، البته قرار بود هنرمندان پژوهشکده کار قلم‌زنی را انجام دهند، اما چون قرار بود این کار در زنجان انجام شود، هنرمندان آن شهر رسالت انجام این کار را بر دوش کشیدند.

این هنرمند در پاسخ به این که تا چه حد کارهایش موضوعات قرآنی دارد؟ گفت: از ابتدا که وارد هنر قلم‌زنی شدم تمام کارهایم به نوعی مرتبط با قرآن است. این ویژگی نیز به دو دلیل انجام می‌شود، ابتدا اینکه این علاقه و عشق از کودکی در من سرشته شده است، برای همین تمامی آثارم به نوعی تصویرگر همین علاقه است، اما مطلب دیگر اینکه موضوعات قرآنی در خود مفاهیمی را جای می‌دهد که به نوعی به اعتبار و کیفیت آن هنر می‌افزاید برای همین هنر که به این موضوعات پیوند خورده، شکلی فرازمینی به خود می‌گیرد.

وی در جواب به سوال پایانی مبنی بر اینکه نمایشگاه بیست‌و‌چهارم را به لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: از نظر من، بخش هنری نمایشگاه بیست‌و‌چهارم به لحاظ کیفی کیفیت بالاتری داشت، اما به لحاظ مشارکت و کمی نسبت به سال‌های قبل ما افول واضحی را شاهد بودیم. این اتفاق نیز نمی‌تواند برای جشنواره امتیازی محسوب شود، چون در کنار کیفیت، لازم است که به کمیت نیز توجه شود، اتفاقی که متاسفانه در کشور ما کمتر رخ می‌دهد. نکته پایانی به زمان نمایشگاه برمی‌گردد که از نگاه من کم است و باید همانند گذشته یک ماه باشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۱۰:۱۱
0
0
کار در زمینه‌های مختلف قران باید توسعه یابد
captcha