به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین ایمن المصری، رئیس آکادمی حکمت عقلی جامعةالمصطفی(ص) عصر روز گذشته، 30 تیرماه در نشستی خبری گفت: حدود هفت سال است که این موسسه در قم فعالیت و ارتباط با نهادهای علمی داخل و خارج کشور دارد و در راستای تحقق اهداف خود برنامههای متعددی داشته است.
وی ادامه داد: این موسسه آموزشی و پژوهشی در عرصه علوم عقلی است و در سال 1388 تاسیس شد و صرفاً علمی نیست، بلکه یک پروژه فکری انسانی است و هدف آن نیز خدمت به عقل به عنوان یک مبنا برای ساخت یک جهانبینی واقعی از عالم خلقت و تشکیل منظومه ارزشی اخلاقی است.
المصری بیان کرد: ما معتقدیم ریشه مشکلات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و ... که مایه جنگ میان انسانها شده، ناشی از غفلت از عقل است، بنابراین همه تلاش ما بر این است که منطق عقل انسانی به جای منطق زور حیوانی قرار گیرد تا بتوانیم یک تمدن انسانی حقیقی بسازیم.
وی افزود: برای تحقق این اهداف سه سیاست کلی داریم؛ سیاست اول قانونمند کردن اندیشه انسانی در امور معنوی است؛ معتقدم همان طور که انسان توانسته است با عقل و تجربه تمدن بسازد میتواند با تکیه بر متافیزیک نیز تمدن انسانی جدیدی ایجاد کند، بنابراین تا زمانی که این مباحث به صورت عینی و علمی ضابطهمند نشده نباید توقع ساختن تمدنی را داشته باشیم، زیرا تمدن بدون قانونمندی ممکن نیست.
ایمن المصری با بیان اینکه قوانین فکری باید مانند فیزیک و ریاضی ضابطهمند باشد، عنوان کرد: در این راستا حدود 20 کتاب در زمینه علوم عقلی به زبان روز تولید کردهایم و نرمافزاری هم در این زمینه داریم و حدود چهار همایش بینالمللی و 15 سمینار با همکاری نهادهای حوزه در داخل و خارج برگزار کردهایم.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم تا با زبان روز این معارف عقلی را بازسازی کنیم، گفت: سیاست دوم ما اصلاح نظام آموزشی است، زیرا برای اصلاح یک جامعه ابتدا باید فرهنگ آن اصلاح شود؛ معتقدم نظام آموزشی در حوزه و دانشگاهها نظام عقلی نیست، بلکه حسی استقرایی و تجربی است. به همین دلیل شاهد نداشتن تفکر صحیح و جهانبینی درست در سطح جهان اسلام هستیم.
خرافهگرایی؛ نتیجه دوری از عقل
المصری با بیان اینکه در حوزه تاکید بر نقل است، افزود: این منجر به ایجاد جریانات صوفیگرایانه و وهابیت و خرافهگرایی شده، لذا تا زمانی که نظام آموزشی در حوزه، عقلی نشده است نباید توقع تدین داشته باشیم، زیرا پایه دین، عقل و پایه مادیگرایی، حسگرایی است.
وی با بیان اینکه اسلامیسازی نظام آموزشی باید از کودکی آغاز شود، ادامه داد: برای اصلاح نظام آموزشی سیر متون درسی از دبستان تا دبیرستان را تولید کردهایم و سیاست سوم ما نیز تربیت نیروی انسانی لازم برای این کار است.
رئیس آکادمی حکمت عقلی بیان کرد: در این راستا 30 دوره کوتاهمدت حکمت عقلی و عملی در طول 5 سال پیش در داخل و خارج ایران با حضور 500 نفر برگزار شده است، همچنین دوره طولانی مدت برای تربیت مدرس داریم که 4 سال طول میکشد.
المصری گفت: برای نهادینه شدن تفکرات عقلی در میان مردم در جوامع اسلامی وارد عرصه هنری شدیم و مستند «حقیقت پنهان» را در این راستا تولید کردهایم که مستندی یک ساعته در قالب داستان است و از یک مسئله مهم برخورد دوگانه مردم با عقل بحث کرده است، زیرا عقل یکی است و هم میتواند در امور مادی و هم معنوی به انسان کمک کند و یکجانبه نگریستن به عقل سبب عقبماندگی در امور معنوی و رشد به ظاهر امور مادی شده است.
ترجمه آثار
وی افزود: یکسری تفاهمنامه نیز با مراکز حوزوی و دانشگاهی در داخل و خارج کشور داریم و مجوز کارشناسی و کارشناسی ارشد را هم گرفتهایم و در این مقاطع نیز دانشپژوه و طلبه خواهیم پذیرفت.
المصری بیان کرد: ارتباطات خوبی با حوزههای علمیه داریم و در زمینه تربیت مبلغ مذهبی نیز تلاشهای خوبی داشتهایم و معهدی با عنوان معهد سیدالشهداء داریم تا جنبه عقلی و منطقی منابر تقویت شود.
وی عنوان کرد: محصولات هم به زبانهای انگلیسی و هم فارسی ترجمه خواهد شد و البته تمرکز بیشتر بر انتقال مفاهیم به کشورهای دیگر به ویژه عربزبان داریم.
تاکید بر عقل نفی تجربه نیست
همچنین حمید رضازاده، عضو هیئت علمی زبان فارسی آکادمی در سخنانی گفت: این آکادمی تاکید زیادی روی بحث آسیبشناسی کرده است، زیرا نبود خردگرایی آسیب زیادی بر جوامع اسلامی زده؛ در حالی که ما در این چند قرن محققان و بزرگان حکمی و خردگرایی را در دنیای اسلام داشتهایم که بیشتر هم بر روی جنبه فلسفی تمرکز داشتند، ولی آکادمی حکمت عقلی به عنوان کاری بدیع، روحیه خردگرایی را به صورت شفاف تبیین میکند و به دنبال بیان جامعیت حکمت عقلی است.
رضازاده عنوان کرد: در جامعه دانشگاهی ما رویکرد تجربی استقرایی حاکم است و ترویج خردگرایی ما به معنای نفی تجربه و استقرا از سوی ما نیست، بلکه در این تفکر جایگاه هر کدام به خوبی تبیین شده؛ جایگاه نصوص دینی، عقل برهانی و تجربه و ... هر کدام به روشنی مشخص شده است.
وی تاکید کرد: روحیه خردگرایی در آکادمی شکوفا شده است و تلاش ما در سطح عموم ترویج روحیه خردگرایی است، زیرا هر انسانی بهره خود از خردگرایی را دارد تا بتواند هم در حوزه دین قرائت عقلایی از دین ارایه دهد و هم در حوزه فلسفی و اجتماعی نتیجه مطلوب را بگیرد.
در پایان این نشست خبری از آثار تولید شده این موسسه در قالب نرمافزار و کتاب رونمایی شد.