وعده تشکیل اتحادیه قرآنی کشوری و استانی تا پایان سال/ جلسه‌ای با چاشنی روز خبرنگار
کد خبر: 3520946
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
در مجمع مشورتی شورای توسعه مطرح شد:

وعده تشکیل اتحادیه قرآنی کشوری و استانی تا پایان سال/ جلسه‌ای با چاشنی روز خبرنگار

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفتاد و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حالی روزگذشته و به مناسبت روز خبرنگار در سالن جلسات ایکنا برگزار شد که در آن از آماده شدن کتاب خبرنگار قرآنی ذیل سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و نیز سرنوشت اتحادیه قرآنی مدغم سخن به میان آمد.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفتاد و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعدازظهر روزگذشته، 17 مردادماه در حالی به میزبانی ایکنا برگزار شد که بخش قابل توجهی از زمان این جلسه به روز خبرنگار و بحث در مورد خبرگزاری قرآن اختصاص یافت.
بحث در مورد روز خبرنگار و خبرگزاری ایکنا، تنها محدود به زمان بازدید از تحریریه نشده و پس از آنکه اعضای مجمع بازدیدی از تحریریه‌های ایکنا داشتند و روز خبرنگار را به خبرنگاران این خبرگزاری تبریک گفتند، بحث‌ها در مورد این روز به جلسه مجمع نیز کشیده شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس مجمع مشورتی در ابتدای این جلسه طی سخنانی با اشاره به توانمندی‌ها و خدماتی که خبرگزاری ایکنا داشته است، گفت: از همین جا از همه دستگاه‌هایی که در سطح بین‌الملل در حال نقش‌آفرینی هستند و فعالیت‌های دینی و قرآنی را حمایت می‌کنند، تقاضا دارم، با قدرت و قوت، مانند گذشته حمایت همه جانبه را از این خبرگزاری داشته باشند.
خبرگزری ایکنا
تأکید بر 110 زبانه شدن ایکنا
وی با اشاره به اینکه در گذشته ایکنا 40 زبان داشته است، افزود: باید تلاش کنیم تا ایکنا به 110 زبانی که در روز اول برنامه‌ریزی شده است، دست یابد. روز اول که ایکنا، بنا نهاده شد، مقرر شد که 110 زبان خارجی داشته باشد تا اخبار خود را در گوشه و کنار دنیا منتشر کند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: از طرف مجموعه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اعضای مجمع مشورتی از رئیس جهاد دانشگاهی و نیز مدیرعامل ایکنا که این امر قرآنی را عهده‌دار هستند، سپاسگزارم و روز خبرنگار را مجدد تبریک می‌گویم.
محمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ویژگی‌های خبرنگار قرآنی اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌هایی که قرآن داشته و به آن نیز اشاره کرده است، بحث خبرگزاری و نحوه اطلاع‌رسانی آن بوده است.
وی با اشاره به اینکه در چند روز آینده، کتاب «خبرنگاری در فضای مجازی» و مباحثی که پیرامون این موضوع در حوزه تبلیغ و ترویج وجود دارد، تصویب می‌شود، بیان کرد: با تصویب سند تبلیغ و ترویج قرآنی و تصویب سند فضای مجازی در ذیل آن، می‌توانیم دارای یک سند راهبری فعالیت‌های قرآنی باشیم که در نوع خود برای جامعه خبرنگاری یک مژده و بشارت است. همچنین برای سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه تبلیغ و ترویج نیز عنوان عالی‌ترین سندی که می‌تواند فعالیت‎ها را راهبری کند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رئیس مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآن همچنین به آیات 20 و 21 سوره مبارکه نمل اشاره کرد و گفت: خبرگزاری، نباید دنبال خبرهای سطحی برود، بلکه باید دنبال خبری باشد که بتواند هدایت از آن برخیزد و البته یقینی باشد.
وی اذعان کرد: حد پائین خبرنگاری قرآنی، علم الیقین و سقف آن نیز حق الیقین است. یعنی اینکه حداقل باید علم الیقین وجود داشته باشد. یکی از ویژگی‌های خبرنگار این است که مکث کند، همان مکثی که هد هد در زمان ارائه خبر خود به حضرت سلیمان(ع) دارد. مکث برای درک کردن و فهمیدن بسیار خوب است؛ چرا که خبرنگار، باید حامل نبأ یقین باشد و کسی می‌تواند حامل نبأ یقین باشد که خوب مکث کند. اما این مکث نباید طولانی شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تکمیل این بخش از صحبت‌هایش گفت: ما به نوبه خودمان خشنودی و رضایت‌مندی جامعه قرآنی از فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا را اعلام می‌کنیم و این خبرگزاری در مجموع با عدالت خبری و نیز عدم جهت‌گیری‌های متنوعی که در عالم خبر، معمول است، تلاش کرده است تا فارغ از جهت‌گیری سیاسی و ملاحظات، فعالیت کند و این جایگاه مقبول خود را در فضای عمومی قرآنیان به دست بیاورد.
جلسه مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
قبل از آغاز دستورات این جلسه، حمید محمدی، رئیس مجمع به درخواست یکی از اعضا در مورد آخرین وضعیت بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 95، نیز صحبت کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان سه بار به سازمان مدیریت مراجعه داشتم که البته دستورات پیگیری بودجه از سوی روسای این سازمان صادر شده است.
وی افزود: ما مترصد بودیم تا پایان ماه مبارک رمضان، بودجه را دریافت کنیم که عملی نشد، در ادامه وعده بعد از ماه مبارک رمضان داده شد که هنوز محقق نشده است. اما چیزی که می‌توانم به طور قطع و یقین اعلام کنم، این است که تمام مقدمات واگذاری بودجه که در سازمان مدیریت برای تخصیص بودجه صورت می‌گیرد، انجام شده است، اما با توجه به اینکه بودجه قرآنی در جدولی جایابی شده است که جزء اولویت‌های اول نیست، مشکل تخصیص، کماکان وجود دارد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی، وقتی دولت از تأمین شدن بودجه ضروری مطمئن نباشد به اولویت‌های پائین‌تر بودجه یا همان جدول 17 مراجعه نمی‌کند.
گزارشی از فعالیت‌های ایکنا
در ادامه این جلسه و به مناسبت روز خبرنگار و میزبانی ایکنا از جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا ضمن قدردانی از حضور اعضای مجمع در این خبرگزاری به مناسبت روز خبرنگار، طی سخنانی گفت: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان تا سال گذشته دو بخش خبرگزاری و فعالیت‌هایی دانشجویی را داشت. وضع سازمان از لحاظ مالی در دو سال گذشته نه تنها مناسب نبوده که با کاهش بودجه نیز مواجه بوده است.
وی افزود: با این وجود و به برکت قرآن در این سازمان، نه تنها دچار رکود نشدیم، بلکه سال توسعه سازمان نیز بود. ما سازمان را از دو مرکز به یک سازمان پنج مرکزه تبدیل کردیم. در واقع سه مرکز در سال گذشته و امسال پایه‌گذاری شد. «مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» یکی از این مجموعه‌ها بود که سه گروه قرآن و اقتصاد، قرآن و تربیت و قرآن و سلامت دارد. اگر اعضای هیئت علمی تشکیل شود با دستور رئیس جهاد، باید حداکثر تا دو سال آینده این مرکز را به پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم تبدیل کنیم. البته امید داریم زودتر از دو سال این کار صورت بگیرد.
فرزام در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از مراکز راه‌اندازی شده، اولین «مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی» بود، گفت: در بین بیش از 120 مرکز رشد که در کشور وجود دارد، هیچ مرکز قرآنی نداشتیم. گروه این مرکز جمع و فعالیت آن نیز شروع شده است. در کنار این یک سری جلسات نیز برگزار می‌شود که «طلوع برکت» و «المپیاد رحل نو» با موضوع تولید محصولات قرآنی از جمله آنها بوده است.  
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با تأکید بر اینکه سومین مرکزی که راه‌اندازی شده است، «مرکز آموزش‌های تخصصی حرفه‌محور» است، گفت: این مرکز با هدف ارائه آموزش‌هایی که منجر به یک شغل قرآنی شود، تأسیس شده است. در این مرکز، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با توجه به بازار کار، آموزش داده می‌شوند. به عنوان مثال از بهزیستی مجوز گرفته و دوره آموزش تربیت مربی مهد کودک‌ها را با گرایش قرآنی راه‌اندازی کرده‌ایم.
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌هایش عنوان کرد: همه این توسعه‌ها، صورت گرفته است، اما نکته حائز اهمیت که باید به آن اشاره شود، این است که این توسعه‌ها فقط براساس یک سرمایه‌گذاری جدید و اضافه شدن هزینه‌های سازمان صورت نگرفته است، ما در دو سال گذشته، سال‌های مالی بسیار بدی را گذرانده‌ایم. ما توسعه خود را براساس بهره‌وری در سازمان گذاشته‌ایم. اکثر تجهیزات و نیازهایی که وجود داشت از طریق افزایش بهره‌وری در سازمان صورت گرفته است.
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا همچنین در مورد فعالیت‌های خبرگزاری قرآن نیز بیان کرد: اخیراً ارزیابی‌ای توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در مورد خبرگزاری‌ها صورت گرفت که در بین 18 خبرگزاری تخصصی، جایگاه نخست را با تفاوت امتیاز بالایی به دست آوردیم.
جلسه مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
فرزام در پایان در زمینه ارتقای زبان‌های خبرگزاری ایکنا نیز گفت: به خاطر مشکلات مالی و برخی کم لطفی‌ها در اواسط سال 93 تعداد زبان‌های ایکنا به پنج زبان رسیده بود که هم اینک و با وجود مشکلات مالی، 18 زبان فعال در ایکنا اخبار را به صورت روزانه انعکاس می‌دهند. اگر حمایت شود می‌توانیم حتی تعداد زبان‌های خارجی را به آن عدد 110 که اشاره شد، برسانیم.
تجلیل از فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی
حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، بعد از سخنان مدیرعامل ایکنا، عنوان کرد: جا دارد سازمان‌های متولی مسئولیت‌های بین‌المللی از ردیفی با عنوان حمایت از فعالیت‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی قرآن در عرصه بین‌الملل به بودجه خود اضافه کنند تا حمایت‌هایی در زمینه اطلاع‌رسانی اخبار قرآنی در عرصه بین‌الملل به وجود بیاید. 
گزارشی از جلسات هیئت رسیدگی به امور موسسات
بخش دیگری از این جلسه به ارائه گزارش مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن و دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد از عملکرد این هیئت، اختصاص یافت. وی گفت: بعد از تشکیل هیئت در اسفند 93 سرانجام مقدمات فراهم شد و تاکنون 41 جلسه برگزار شده است. تمام آئین‌نامه‌ها و مدارکی که نیاز بوده، مورد بررسی قرار گرفته و آئین‌نامه مصوب شده است.
قره‌شیخلو افزود: سامانه صدور مجوز نیز یک ماه پیش، آماده و بارگذاری شده است و در حال حاضر درخواست‌های جدید ثبت موسسات را با شرایطی جدید پذیرش می‌کنیم. این درخواست‌ها در سامانه ثبت و در استان‌ها مورد رسیدگی اولیه قرار می‌گیرد و اگر مدارک کامل بود به هیئت ارسال شده و پس از بررسی، مجوز صادر می‌شود.
دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی مردم‌نهاد با اشاره به اینکه تاکنون 20 موسسه در سامانه جدید برای دریافت مجوز ثبت نام کرده‌اند، گفت: انتظار ما این بود که با حجم زیادی از درخواست‌ها برای صدور مجوز مواجه شویم که با توجه به اینکه بسیاری از متقاضیان از شرایط جدید کم‌اطلاع بودند، برای تهیه مدارک به زمان نیاز دارند به همین خاطر درخواست‌ها به مرور اضافه می‌شود.
قره‌شیخلو در ادامه در مورد روند ادغام دو اتحادیه قرآنی مردم‌نهاد نیز بیان کرد: اساسنامه اتحادیه کشوری به سرانجام رسیده است، همچنین اساس‌نامه اتحادیه‌های استانی نیز مورد بازبینی قرار گرفته و نمایندگان دو اتحادیه نظر نهایی خود را خواهند داد تا در هیئت بررسی شده و بعد اتحادیه‌های استانی را با شرایط، بازسازی کنیم. یک هیئت سه نفره نیز قرار شده است تشکیل شود تا به همه استان‌ها سفر کنند و اتحادیه استانی را راه‌اندازی کنند.
وی اذعان کرد: این اتحادیه جدید، همان اتحادیه قدیمی خواهد بود با این تفاوت که چهار کار ابتدایی باید انجام شود، اول موسسات به عنوان مجمع عمومی عضو شوند، دوم جلسه مجمع با حضور همه نمایندگان موسسات تشکیل شود، سوم اساس‌نامه جدید تصویب شود و چهارم براساس اساسنامه جدید هیئت مدیره انتخاب شود تا همه چیز شکل قانونی پیدا کند. از لحاظ ساختاری تغییر و تحول چندانی نداریم، اما چون مجمع بزرگتر می‌شود باید هیئت مدیره جدید را انتخاب کند.
قره‌شیخلو عنوان کرد: اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا پایان سال هم اتحادیه استانی و هم اتحادیه کشوری راه‌اندازی خواهد شد تا ماموریت هیئت به خوبی انجام شود.
در ادامه نیز عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و فعالیت‌های مرکز آموزش قرآن این آستان، گفت: از 45 نفر از آقایان و بانوان به عنوان اساتید خوب و مجرب بدون برقراری رابطه استخدامی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی استفاده می‌کنیم و حدود چهار هزار نفر خروجی آن بوده است که از روخوانی تا مفاهیم قرآن را شامل شده است.
وی افزود: امسال نیز تعداد حافظان ما در ماه مهر به حدود 240 نفر خواهد رسید. عمدتاً سرمایه‌گذاری ما بر روی نوجوانان است. در کنار این فعالیت‌ها، جلسات تفسیر قرآن نیز با حضور جمعیت خوبی برگزار می‌شود که البته بیشتر مخاطبان خاص حضور دارند.
اولین دستور کار جلسه
در ادامه این جلسه، دستور جلسات توسط رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرائت شد. اولین دستور کار این جلسه، گزارش‌دهی مسئولان نمایشگاه بین‌المللی قرآن از بیست و چهارمین دوره آن بود که برای سومین بار پیاپی به دلیل آنچه که آماده نشدن این گزارش اعلام شد به تعویق افتاد.
دومین دستور کار هفتاد و سومین مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که توسط دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرائت شد، در مورد ارائه گزارش هزینه‌کرد اعتبارات شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها توسط نماینده سازمان تبلیغات اسلامی بود.
بررسی وضعیت بودجه قرآنی استان‌ها
مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن به عنوان نماینده سازمان تبلیغات در گزارش خود، گفت: بعد از تشکیل کمیته امور قرآنی در ذیل شورای فرهنگ عمومی استان‌ها در سال 90 در تاریخ 24 تیرماه سال 94 طی نامه‌ای ارسالی از سوی شورای توسعه، سازمان تبلیغات اسلامی، مسئول نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات در این شورا شد.
وی افزود: بعد از آن، بلافاصله، ابلاغیه‌ای را به همه مدیران کل استان‌ها ارسال کرد و جداولی را برای دریافت گزارشی از روند هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی، پیوست شد تا آن موقع فقط استان‌ها اعتبارات سال 90 را دریافت کرده بودند. گزارشی را از استان‌ها جمع کردیم مبنی بر اینکه چه اتفاقی بر اثر این اعتبارات دریافتی صورت گرفته است؟ متاسفانه هیچ نوع همکاری مناسبی از طرف شورا و دبیرخانه شورای استانی صورت نگرفت به طوری که در تاریخ پنجم آبان ماه طی نامه‌ای روند موجود توضیح داده و گلایه‌هایمان را مطرح کردیم.
در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور با اشاره به اینکه، قبلاً تکلیف مشخص بود و راه‌اندازی شورا دوگانگی را به وجود آورده است، گفت: همه اینها، ذهنیت خوبی را در استان‌ها به وجود نیاورده است، اگر قرار است اعتبار به جای خاصی وارد شود باید یک جای واحد باشد و نه اینکه در استان‌هایی مختلف به مراکز مختلف واریز شود.
در ادامه جلسه نیز بحث‌های مختلفی پیرامون این موضوع صورت گرفت.
وعده تشکیل اتحادیه قرآنی کشوری و استانی تا پایان سال/ جلسه‌ای با چاشنی روز خبرنگار 
طرح ملی حفظ و بی‌نتیجه ماندن بحث استقرار ستاد
دومین دستور کار هفتاد و سومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که توسط دبیر مجمع مشورتی قرائت شد، موضوع «طرح ملی حفظ قرآن کریم» و ابلاغ آن در هفته‌های اخیر بود.
وی در مورد این دستور کار گفت: یکی از بندهای این طرح در زمینه استقرار ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم بوده است که شورای توسعه، مهلت سه‌ماهه‌ای را برای این امر در نظر گرفته است. با این حساب، یک ماه و نیم دیگر فرصت برای این کار وجود دارد. مهم‌ترین بحث، نحوه استقرار ستاد بود که به یک نظر واحد دست نیافتیم.
حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، از اعضای مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه شأن ستاد یک شأن حاکمیتی است و باید خارج کردن محل استقرار ستاد از مراکز حاکمیتی را نادیده گرفت، گفت: با این وجود باید سازوکار آن با نهادهای مستقل به گونه‌ای طراحی شود که بهترین خروجی را داشته باشد. نهادهایی همچون آموزش و پرورش و ... باید حتما در این ستاد باشند.
وی افزود: اما می‌توان اجرا را برای یک بازه زمانی خاص، تماماً به اتحادیه سپرد، نهادهایی که نقش راهبری را در زمینه حفظ دارند باید در این ستاد، حضور داشته باشند و در کنار آنها تعدادی از موسسات مردمی نیز حضور داشته باشند. البته اتحادیه نیز، می‌تواند، برنامه‌محور عمل کند. زمان برون‌سپاری به اتحادیه را موقت کنیم، اگر موفق بود، ادامه می‌دهد، اگر نبود الگوهای دیگر امتحان شود.
محمدمهدی عزیززاده نیز در این زمینه با اشاره به اینکه باید نقش فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی ویژه‌تر از آموزش دیده شود، گفت: اگر فعالیت‌های آموزشی کشور را بسیج کنیم، مردم باید انگیزه لازم را داشته باشند تا برای حفظ همت کنند. برای اینکه یک عزم عمومی در کشور ایجاد شود باید عملیات روانی جدی در کشور صورت بگیرد و این کار نیاز به تبلیغ و ترویج دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر این این ستاد باید در عالی‌ترین سطح ممکن در نظر گرفته شود؛ چرا که اگر در عالی‌ترین سطح اعضا حضور داشته باشند، می‌توانند در زیر مجموعه خود انگیزه لازم را برای اجرای طرح ایجاد کنند.
در بخش دیگری از این جلسه محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن سیما به جای خالی مساجد در طرح‌های قرآنی و از جمله طرح ملی حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: همه ما فعالیت‌های خودمان را از مساجد شروع کرده‌ایم، بنابر این من پیشنهاد می‌دهم در طرح ملی حفظ نیز نقش مساجد را ببینیم.
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن نیز در مورد استقرار ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم، گفت: اولین موضوع، تأکید بر این مطلب است که در بحث طرح ملی حفظ قرآن کریم باید به موسسات و بخش مردمی توجه ویژه شود و منهای سیاست‌گذاری سایر موارد را به موسسات واگذار کنیم.
در بخش دیگری از این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه باید بحث مساجد و دوری فعالیت‌های قرآنی از این مراکز جدی گرفته شود، گفت: این دوری از مساجد، مفاسد بسیار زیادی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.
وی یادآور شد: حفظ قرآن، آموزش عالی و آکادمیک نیست، اگرچه ممکن است یک سری از رشته‌ها در آینده راه‌اندازی شود، می‌تواند اینگونه هم باشد، اما این کودکی که قرآن را حفظ می‌کند، مشمول آموزش عالی نمی‌شود. ضمن اینکه اگر بسیاری از فعالیت‌های قرآنی آموزش عمومی نیاز به تبلیغ و ترویج دارد، باعث نمی‌شود که در کمیسیون تبلیغ و ترویج به آن پرداخته شود.
در نهایت نیز با توجه به پایان رسیدن زمان جلسه قرار شد تا ادامه این موضوع در جلسه‌ای فوق‌العاده که به احتمال زیاد دو هفته آینده خواهد بود در مکانی که متعاقباً اعلام خواهد شد، برگزار شود.
گزارش تصویری را اینجا ببینید.
captcha