بی‌نظمی‌ در مسابقات تواشیح و ابتهال چه چیزی را نشانه گرفته است؟
کد خبر: 3521253
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
رقابت‌های قرآنی در بوته نقد و بررسی/

بی‌نظمی‌ در مسابقات تواشیح و ابتهال چه چیزی را نشانه گرفته است؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: در حالی که حدود دو ماه دیگر به آغاز مرحله کشوری و حضوری مسابقات ابتهال، تواشیح و مدیحه‌سرایی باقی مانده است، برخی بی‌نظمی‌ها در مراحل مقدماتی این مسابقات، اعتراض گروه‌ها را به دنبال داشته است، حال باید دید این بی‌نظمی‌ها چه چیزی را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در حالی که رفته رفته به مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف که امسال در کنار خود رقابت‌های تواشیح، همخوانی و مدیحه‌سرایی را نیز می‌بیند، نزدیک می‌شویم، حاشیه‌های مربوط به این رقابت‌ها خود را نشان می‌دهد.
مسئولان قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در اولین فراخوان برای ارسال آثار به مسابقات ابتهال، تواشیح و همخوانی که اردیبهشت‌ماه 95 اعلام شد، نیمه تیرماه را آخرین مهلت برای ارسال آثار به تهران، جهت حضور در این مسابقات اعلام کرده بودند که درخواست برخی گروه‌ها برای تمدید، باعث شد تا آخرین روز تیرماه به عنوان آخرین مهلت برای ارسال اثر اعلام شود.
همچنین در فراخوانی که اعلام شده بود، از آغاز داوری آثار از ابتدای مردادماه خبر داده شده بود، ضمن اینکه اعلام شد، آثاری که در تاریخی خارج از زمان تعیین شده ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
همین موضوع باعث شد تا گروه‌ها با تمام قوا به تهیه آثاری که توان رقابت در مرحله کشوری مسابقات ابتهال، تواشیح و مدیحه‌سرایی را داشته باشد، اقدام کنند.
حال و در اقدامی جدید که البته به صورت کاملاً غیر رسمی بود، فراخوانی اعلام شد که گروه‌ها همچنان برای ارسال اثر به مرحله کشوری مسابقات، زمان دارند. اقدامی که تعدادی از گروه‌ها که عمدتاً آثار خود را در تاریخ اولیه ارسال کرده‌اند، برآشفته ساخته و اعتراضاتی را نسبت به این تصمیم مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه داشته‌اند.
همین موضوع باعث شد تا جبهه‌گیری‌های سه‌گانه‌ای برای مسابقات ابتهال، تواشیح و مدیحه‌سرایی صورت گیرد. یک جبهه که البته تعداد آن هم کم نیست بر این باور هستند که عده‌ای به دنبال تضعیف مسابقات تواشیح و ابتهال و ... هستند و نشانه آن را بی‌نظمی‌های سال گذشته و امسال عنوان می‌کنند و بر این باور هستند که سیر حرکتی این بی‌نظمی‌ها، تعطیلی مسابقات از سوی اوقاف را نشانه گرفته است.
گروه و جبهه دیگر نیز با اعتقاد به وجود بی‌نظمی‌ها در برگزاری مسابقات، بر این باور هستند که گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی در یک اقدام هماهنگ از حضور در مسابقات ممانعت کنند تا شاید، بهای بیشتری به این رقابت‌ها داده شود.
گروه سوم که اغلب از گروه‌های استان‌های مرزی هستند، اعتقاد دارند، که رقابت‌ها تنها مسیر و کانال دیده شدن آنها در کشور هست و بنابر این باید با تمام توان از این مسابقات دفاع شود.
با اینکه این جبهه‌گیری‌ها، می‌تواند درست و یا حتی اشتباه باشد، اما آنچه که مسلم است، تنها یکی از خروجی‌ها، تضعیف مسابقات خواهد بود.
نگاهی به آئین‌نامه این دوره از مسابقات، نشان از حساب شده بودن برنامه البته بر روی کاغذ دارد، در آئین‌نامه مسابقات، زمان برگزاری مراحل مختلف مسابقات با ذکر جزئیات آن اعلام شده است که براساس همان آئین‌نامه، در حال حاضر که مردادماه از نیمه خود نیز گذشته است، باید نتایج مرحله اول اعلام شده و گروه‌های راه یافته به مرحله کشوری نیز معرفی می‌شدند، در حالی که هنوز فراخوان آثار در مرحله اول همچنان ادامه دارد.
این را نیز باید مدنظر داشته باشیم که حدود دو ماه دیگر مرحله کشوری این مسابقات که به صورت حضوری و همزمان با مسابقات سراسری قرآن در گیلان است، برگزار می‌شود و هنوز در مرحله فراخوان قرار داریم.
البته قطعا هدف مسئولان این مسابقات، دادن فرصتی برای حضور تعداد بیشتری از گروه‌های همخوانی است، اما پیشنهاد می‌شود که هر چه سریعتر مرحله داوری آغاز شده و تکلیف راه یافتگان مشخص شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۹ - ۱۸:۲۶
0
0
باسلام مرکز قرآنی اوقاف دیگه شورش رو درآورده اگر خبرگزاری ایکنا نظرسنجی درمورد برکناری رئیس مرکز نذاره واقعا جامعه قرآنی اعتمادشون به ایکنا کم میشه . مصاحبه کنید با افراد توانمند تا حرف بزنن در مورد وضعیت بد و نامطلوب مسابقات واقعا بی برنامه اند از همه مهمتر حذف نیروهای متخصص هست از مرکز مثل جناب دکتر مجیدی مهر متخصص متعهد و...
captcha