فرهنگ شاکله و محور فعالیت‌های هر جامعه محسوب می‌شود
کد خبر: 3521948
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱

فرهنگ شاکله و محور فعالیت‌های هر جامعه محسوب می‌شود

گروه هنر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگ در جامعه، اظهار کرد: فرهنگ شاکله و محور فعالیت‌های هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و در عصر حاضر نقش فرهنگ نسبت به گذشته به مراتب افزون تر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، محمد محمدپور ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عصر روز چهارشنبه 20 مردادماه در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره سراسری عکس رضوی در تبریز، اظهار کرد: در فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، هنر با زندگی ارتباطی تنگاتنگ دارد و از دیدگاه دین مبین اسلام، زیبایی در ذات خود، تجلی حقیقت است و هر پدیده هنری به میزانی که ارزش‌های انسانی و الهی را به نمایش گذارد، از کمال و زیبایی بهره می‌برد.
وی افزود: هنر در اصل از توحید حاصل می‌شود و نظم و نظامی را می‌آفریند که مبین توازن و آرامش است.
وی گفت: هنر عکس با ظرفیت و پتانسیل بالای خود می‌تواند ارزش‌های والای اسلامی و ملی را به رفتاری نهادینه در افراد تبدیل نماید.
محمدپور اظهار کرد: ملک طوس قبله عشاق و عارفان و بارگاه منور عالم آل محمد امام رضا (ع) محل توجه و عنایت الهی و محل انس و الفت قلوب مومنان است و هر سال در دهه‌ای سراسر مهر، شعاع پرنور کرامت حضرت شمس الشموس جان عاشقانش را می‌نوازد و هر کس به قدر همت خود از خوان لطفش بهره می‌برد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در این میان آذربایجان و تبریز نیز که از دیرباز مهد توجه به ائمه اطهار (ع) و پایتخت تشیع جهان اسلام و کانون اشاعه عشق به حضرات معصومین(ع) و به خصوص حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) است در این روزها به یمن ولادت با سعادت آن حضرت، تمام قد ایستاده و غبار کفش میهمانان جشنواره رضوی را سرمه ی چشم می‌کند.
وی، با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگ در جامعه، اظهار کرد: فرهنگ شاکله و محور فعالیت‌های هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و در عصر حاضر نقش فرهنگ نسبت به گذشته به مراتب افزون‌تر شده است و به عبارتی توسعه فرهنگی پایه و اساس توسعه در تمام زمینه‌هاست و هر فعالیتی در هر زمینه‌ای باید پیوست فرهنگی داشته باشد.
محمدپور افزود: در تمام جوامع بشری ارزش‌هایی وجود دارد که فرهنگ آن جوامع را شکل می‌دهد و در جامعه اسلامی ایران نیز فرهنگ عشق به ائمه اطهار (ع) به عنوان بنیادی‌ترین ارزش، همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و هست.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: در عصر حاضر که عصر ارتباطات و اطلاعات نام گرفته و چرخه ارتباطات در هر جامعه‌ای ایجاب می‌کند تا افراد از تکنولوژی‌های روز بهره گیرند، ارتباطات مجازی چنان انسان امروزی را به چالش کشیده که گاه حتی فرصت اندیشیدن را از او گرفته است.
وی تاکید کرد: اما در این میان هستند فرصت‌هایی که با بیدار کردن فطرت زیبا پسند انسان، او را به اندیشیدن سوق می‌دهند و آثار هنری، همان فرصت‌هایی هستند که طبع انعطاف پذیر انسان را به چالش می‌کشند و از خمودگی می‌رهانند.
محمدپور با اشاره به اینکه مهم‌ترین شاخصه هنر ارزش مدار سوق دادن انسان به سمت کمالات انسانی و معنوی است؛ گفت: این هنر درواقع با درگیر کردن حواس بصری انسان و همچنین انتقال مفاهیم به مخاطب موجبات تفکر و به تبع آن تعالی و بالندگی افراد را پدید می‌آورد.
captcha