بررسی فعالیت‌های کمیسیون آموزش عالی شورای توسعه
کد خبر: 3522234
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
در دهمین جلسه هیئت پایش صورت گرفت:

بررسی فعالیت‌های کمیسیون آموزش عالی شورای توسعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس هیئت پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به برگزاری دهمین جلسه این هیئت، گفت: در این جلسه گزارش اصلاحی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور که در جلسه گذشته به آن پرداخته شده بود، ادامه یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی،‌ رئیس هیئت پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ با اشاره به برگزاری دهمین جلسه هیئت پایش عملکرد کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اواخر هفته گذشته، گفت: این جلسه با حضور دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور در محل دبيرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور برگزار شد و گزارش اصلاحی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور که در جلسه گذشته به آن پرداخته شده بود ادامه یافت.
وی افزود: از دیگر اعضای حاضر در این جلسه می‌توان به حضور حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی، علی سرابی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی و لاله افتخاری و معاون هماهنگی و نظارت دبیرخانه شورا و رؤسای دبیرخانه دو کمیسیون دیگر اشاره کرد.
بهمنی تصریح کرد: در سه جلسه گذشته این هیئت، گزارش اولیه کمیسیون آموزش و کمیسیون پژوهش بند به بند بررسی شده و جهت تکمیل به دبیرخانه کمیسیون و دبیرخانه هیئت ارجاع شد که در این جلسه گزارش اصلاحی عملکرد کمیسیون پژوهش و آموزش عالی مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.
رئیس هیئت پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها، در مورد شاخص‌های ارزیابی در این هیئت، خاطرنشان کرد: رعایت ترکیب کمیسیون‌ها، میزان استقرار اداره کل دبیرخانه کمیسیون، مطلوبیت ایفای نقش در تعیین دستور جلسات شورا از سوی کمیسیون‌ها و مطلوبیت تصویب، ابلاغ و اجرای مصوبات و گزارش‌دهی، از جمله شاخص‌های ارزیابی در جلسات هیئت پایش بوده است. وضعیت هر یک از این شاخص‌ها مشتمل بر چند سنجه مبتنی بر مستندات و اسناد مثبت بررسی و تحليل می‌شود. سپس ضمن ارزیابی وضع فعلی، اشکالات شناسايی و راهکارهای رفع آسيب‌ها و تقويت نقاط قوت به وسيلة اعضا پیشنهاد و جهت درج در گزارش نهايی هيئت پايش ثبت می‌شود.
بهمنی اظهار کرد: تلاش ما این است که در هیئت پایش، به صورت کاملا ناصحانه و با نگاهی ترميمی و تکميلی، فعالیت‌های خود را در شش سال گذشته که در دبيرخانه شورا و کمیسیون‌ها شکل گرفته است به طور همه‌جانبه بررسی کنيم. همچنين سعی می‌کنيم با دستيابی به مؤلفه‌های پایش، زمينه پايش روزآمد فعاليت‌ها در آينده را فراهم کنيم. یعنی همزمان با فعالیت بازوان اصلی شورای توسعه به طور خود به خود فعاليت‌ها رصد شود. با توجه به اینکه این پایش مسبوق به سابقه نبوده است، برای دستیابی به این هدف، با تشريک مساعی اعضای هیئت پايش، مؤلفه‌هايی را برای گزارش‌گیری تعيين کردیم که می‌تواند عناصر الگوی ابتدايی پايش را فراهم سازد.
وی درباره ادامه بررسی‌ها اظهار کرد: بعد از دریافت گزارش‌ها آن را با حضور تهيه کنندگان گزارش و مجريان به دقت بررسی و تحليل می‌کنیم. هدف آن است که کمبودها را شناسايی و راه رفع آنها را پيشنهاد دهيم. بنابر اين، گزارش نهايی از سه بخش اصلی تشکيل شده است که عبارت از وضعيت دبيرخانه و کميسيون‌ها در 6 سال گذشته،‌ کاستی‌ها و قوت‌ها و پيشنهادهای رفع کاستی‌ها و تقويت قوت‌ها،‌ تشکیل خواهد شد.
رئيس هيئت پايش در پایان درباره مشارکت صاحب‌نظران قرآنی کشور در فرايند پايش و ارزيابی نیز گفت: تقاضای بنده از همه صاحب‌نظران اين است که نظريات و انتقادهای خود را از دبيرخانه و کميسيون‌ها همراه با پيشنهادها و راه‌کاری رفع آسيب‌ها به هيئت پايش ارائه دهند.
یادآور می‌شود اعضای این هیئت با حکم محمدرضا مخبر دزفولی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی منصوب شده‌اند تا با رویکردی راهبردی، عملکرد دبيرخانه و کمیسیون‌های تخصصی شورا را پایش و ارزیابی کرده و گزارش آن را به صحن شورای توسعه ارائه دهند.
همچنین صاحب‌نظران فعاليت‌ها و امور قرآنی کشور، جهت ارائه انتقادات و پيشنهادهای خود درباره دبيرخانه و کميسيون‌های پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، آموزش عمومی و تبليغ و ترويج می‌توانند به نشانی ایمیل sh.q.nezarat@gmail.com مکاتبه کنند.
captcha