گزارش ایکنا از یک روز با جلسه قرآنی مسجد سیدتقی تبریز
کد خبر: 3522500
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹

گزارش ایکنا از یک روز با جلسه قرآنی مسجد سیدتقی تبریز

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسات و کلاس‌های آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان مسجد سید تقی(رهلی بازار) به همت یحیی راثی، استاد برجسته قرآن در آن مسجد تشکیل می‌شود و در حدود 200 قرآن‌آموز مشغول یادگیری قرآن کریم هستند.

گزارش ایکنا از یک روز با جلسه قرآنی مسجد سید تقی تبریز

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، با توجه به رسالت بزرگ قرآنی خبرگزاری ایکنا، در راستای معرفی چهره‌های شاخص ولی گمنام قرآنی و همچنین معرفی مؤسسات قرآنی برنامه‌ای برای تهیه گزارش و معرفی مؤسسات و جلسات قرآنی در استان ترتیب داده شده است.

بر این اساس، تصمیم داریم قدمی جهت احیاء و مهجوریت‌زدایی از مؤسسات و متولیان پرفروغ قرآنی برداشته و آنان را به‌عنوان الگوی برتر در جامعه اسلامی و همچنین اصلح‌ترین فعالیت‌ها به همگان معرفی کنیم.

برای تهیه گزارش به مسجد سیدتقی در رهلی بازار(رنگرزها) واقع در خیابان خاقانی تبریز رفتم، فضای مسجد با معماری قدیمی و آجرهایی با نشان تاریخ تبریز نمایان بود؛ این مسجد قاجاری دارای دو ورودی یکی راسته کوچه و نیز ورودی دیگر از داخل کوچه با دربی جداگانه است.

قرآن‌آموزان از هر رده سنی وارد مسجد می‌شدند و با اشتیاق و شور و نشاط به تمرین مشغول بودند، استاد «یحیی راثی»، استاد «سابقی» و استاد «افشان» اساتید حاضر در آن جلسه بودند، جلسه قرآن با جمع تمامی قرآن آموزان در یک جا و تلاوت استاد یحیی راثی آغاز شد و شاگردان نیز به همراه او آیات مورد نظر را تلاوت می‌کردند.

نکته قابل توجه حضور والدین قرآن آموز در این جلسات و همراهی آن‌ها در تلاوت آیات بود.

مابین تهیه گزارش از نحوه تدریس و میزان علاقه‌مندی پای گفت‌وگو با میرحسین عظیمی، 15 ساله حافظ 15 جزء قرآن کریم نشستم، وی با بیان اینکه از یک سال و نیم گذشته شروع به حفظ قرآن کرده‌ است، گفت: حفظ قرآن کریم باعث تحول در شخصیت من شده است و در طی این یک و نیم سال به آرامشی رسیده‌ام که قبلاً نداشته‌ام.

وی ادامه داد: ما از خانواده مذهبی هستیم و پدربزرگ من از عرفای بزرگ شهرستان سراب بوده است و گمان می‌کنم نان حلال بیشترین اثر را در سوق‌ دادن فرزندان به سمت قرآن دارد.

این حافظ نوجوان با اشاره به مهجوریت قرآن در بین اقشار جامعه، اظهار کرد: علت اصلی خود مردم و همچنین مبلغان این وادی هستند که نمی‌توانند اصل و عظمت قرآن را بیان کنند.

در ادامه تهیه گزارش، «سجاد سیفی»، 20 ساله که از یک سال و نیم گذشته شروع به حفظ کرده و تا به امروز 15 جزء از قرآن کریم را حفظ کرده است، گفت: اگر به گوشی‌های هوشمند توجه کنیم در کنار آن دفترچه راهنمایی برای استفاده صحیح آن قرار داده شده است و این نیز مصداق قرآن برای انسان است.

وی در خصوص اینکه چگونه در سن جوانی علاقه‌مند به حفظ قرآن شده است، اظهار کرد: قرآن باعث انسان‌سازی و تکمیل شخصیت انسان‌ها می‌شود و باید برای آن وقت گذاشته شود و من نیز وقت برای آن گذاشته و برکت را به زندگیم جاری ساختم.

حافظ نوجوان 15جزء قرآن کریم با اشاره به تهاجم فرهنگی موجود در جامعه، تصریح کرد: تنها راه از بین بردن و مقابله با این معضل اجتماعی و نجات جوانان قرآن و عمل به بیانات آن است.

وی در پایان گفت: طبق قولی که به استاد راثی داده‌ام تا پایان دی‌ماه سال‌جاری حفظ کل قرآن را به اتمام خواهم رساند.

در ادامه سید حسین شمشیری، حافظ 21 جزء قرآن کریم از نحوه حفظ و میزان رضایت خود گفت: 12 ساله هستم و از سن 9 سالگی شروع به حفظ قرآن کریم کرده‌ام و از همان ابتدا یحیی راثی، استادم بوده است.

وی به رتبه‌های خود در زمینه مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه وقت زیادی برای حفظ قرآن کریم می‌گذارم ولی هیچ لطمه‌ای به درس خواندنم نزده و حتی باعث تقویت آن‌ها نیز شده است.

حافظ 12 ساله قرآن کریم ادامه داد: به امید خداوند تا پایان مهرماه سال‌جاری و با یاری استاد راثی حفظ کل قرآن کریم را به اتمام خواهم رساند.

بنا بر این گزارش، حضور کودکان 5 و 6 ساله نیز از نکات قابل توجه بود که در گفت‌وگوی صمیمی و کوتاه، به اتفاق نه تنها از وضعیت حفظ کردن راضی بوده و اصلا خسته نشده‌اند، بلکه همگی عزم خود را برای حفظ کل قرآن کریم جزم کرده‌اند و در رقابت تنگاتنگ بودند.

در پایان این گزارش گفت‌وگوی کوتاه با یحیی راثی، استاد برجسته قرآن کریم، داشتیم، که وی به تشکیل این کلاس‌ها در مناطق محروم از جمله کلیبر و حومه، باسمنج، کندرود، اشاره کرد و گفت: تمامی تلاش خود را برای یادگیری قرآن همه اقشار مردم به کار خواهیم گرفت تا هیچ منطقه محرومی، محروم از کلاس‌های قرآن نباشند.

وی عنوان کرد: علاوه بر شهر کلیبر در 5 روستای اطراف این شهر نیز اقدام به تشکیل کلاس‌های قرآنی کرده‌ایم که از استقبال بی‌نظیری برخوردار بوده است.

راثی افزود: همچنین روزهای یک‌شنبه، دوشنبه، در باسمنج و کندرود کلاس‌های قرآن داریم که در حدود 14 کلاس و جلسه قرآن در یک روز تشکیل می‌شود.

گزارش از کتایون حمیدی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Netherlands
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۴ - ۱۵:۲۶
1
1
آرزوی توفیق روزافزون برای این استاد عزیز داریم
captcha