نماز در 80 درصد خانواده‌های درگیر آسیب‌های اجتماعی جایگاهی ندارد
کد خبر: 3523861
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
مظفر:

نماز در 80 درصد خانواده‌های درگیر آسیب‌های اجتماعی جایگاهی ندارد

گروه جامعه: در یک سری از پژوهش‌ها، خانواده‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و آسیب‌های زندگی آنها تحلیل شده است و وضعیت نماز آنها نیز سنجیده شده است؛ در 70 تا 80 درصد موارد نماز در خود و یا خانواده افراد دارای آسیب اجتماعی، جایگاهی ندارد.

محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز با موضوع «تاثیر نماز در پیشگیری از آسیب های اجتماعی» برگزار می‌شود، در خصوص دلایل انتخاب این موضوع برای اجلاس بیست و پنجم، گفت: آسیب‌های اجتماعی در کشور روند رو به رشدی دارد و همه در تلاش برای مهار آن هستند.

وی ادامه داد: راه‌های مختلفی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور مورد توجه قرار گرفته است اما دیدگاه ما این بود که فرموده خداوند متعال در این زمینه را برجسته و عنوان کنیم که خالق ما راهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد کرده است که باید بر روی آن برنامه‌ریزی و کار بیشتری صورت گیرد.

مظفر به بخش‌‌هایی از آیه 45 سوره عنکبوت که می‌فرماید: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ؛ نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد» و آیه 59 سوره مریم که می‌فرماید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا؛ آنگاه پس از آنان جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوس‌ها پيروى كردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند ديد» اشاره کرد و گفت: لازم است نگاه مجددی به زندگی خودمان و جامعه بیندازیم و ببینیم که در زمینه نماز چه قدر کم گذاشته و چه قدر حق نماز را ضایع کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: به تحقیق، تجربه و علم ثابت شده است کسانی که با نماز ارتباط دارند با حداقل‌ آسیب‌ها، مشکلات و انحرافات اجتماعی درگیر هستند و به همین دلیل ما می‌خواهیم این گفتمان را در جامعه پیاده کنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در پاسخ به این سؤال که آیا تحقیقات علمی در خصوص تأثیر نماز بر آسیب‌های اجتماعی انجام شده است؟ گفت: تحقیق و پژوهش در خصوص تأثیر عبادت بر آسیب‌های اجتماعی زیادی در جهان صورت گرفته است. در ایران نیز سال گذشته فراخوانی داده و 300 مقاله و پژوهش کاربردی صورت گرفته در کشورمان جمع‌آوری شد.

نماز در 80 درصد خانواده‌های درگیر آسیب‌های اجتماعی جایگاهی ندارد

مظفر ادامه داد: در این پژوهش‌ها خانواده‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و آسیب‌های زندگی آنها تحلیل شده است و وضعیت نماز آنها نیز سنجیده شده است. در 70 تا 80 درصد موارد نماز در خود و یا خانواده افراد دارای آسیب اجتماعی، جایگاهی ندارد. اما خانواده‌هایی که نماز در اولویت اول آنها بوده با حداقل آسیب‌های اجتماعی درگیر بوده‌اند.

وی در ادامه به این مسئله اشاره کرد که در اجلاس بیست و پنجم بیشتر به دنبال ایده‌ها و الگوهای عملی برتر هستند و افزود: تلاش داریم ذهن‌ها را در این خصوص فعال کنیم تا ایده های خوب و علمی در این زمینه ارائه شود.

زندانیانی که بر روی نماز آنها کار می‌شود به زندان باز نمی‌گردند

مظفر افزود: به عنوان مثال به دنبال شناسایی مسجدی هستیم که توانسته معتادان و خانواد‌ه‌های آسیب دیده را به خود جذب کند، یا روحانی که با گروه‌های آسیب پذیر کار کرده و در بازگشت آنها به جامعه مؤثر بوده هستیم تا از آنها الگوگیری شود. البته سازمان زندان‌ها نیز به خوبی بر روی این مسئله کار کرده و نتیجه تحقیقات آنها نشان داده است که بازگشت زندانیانی که با نماز، دین و قرآن بر روی آنها کار می‌شود به زندان به زیر 10 درصد کاهش پیدا کرده است یعنی حتی از میانگین جهانی بازگشت زندانی به زندان‌ها نیز وضعیت بهتری داشته‌اند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور از افرادی که داستان می‌نویسند، شعر می‌گویند، دست به قلم هستند، کار هنری می‌کنند و ... خواست تا با هنرشان «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» را بیشتر ترویج کنند و اعلام کرد: به زودی فراخوان اجلاس بیست و پنجم اعلام خواهد شد و ما خواستار این هستیم که حداقل 10 تا 12 راهکار عملی به جامعه در این خصوص ارائه دهیم مثلاً به آموزش پرورش پیشنهاد کنیم که اگر می‌خواهید دانش‌آموزان به سمت آسیب نروند این چند کار را انجام دهید یا روحانیان، علما، روانشناسان، مددکاران و ... برای همه این افراد به دنبال یک نسخه عملی هستیم.

captcha