آیتالله مبلغی:
جامعه با فراگیر و دائمیشدن تواصی به حق دور از خسران زندگی خواهد کرد
گروه حوزههای علمیه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیه سوم سوره مبارکه عصر گفت: باید توصیه به حق، گسترهای فراگیر، چرخهای تبادلی و وضعیتی دائمی به خود بگیرد تا انسان و جامعه انسانی در مسیر درست، رو به جلو و به دور از خسران قرار گیرند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله احمد مبلغی 30 مرداد در سخنانی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: از آنجا که همه باید در عمل تواصی شرکت جویند و از این خاستگاه، همه به توصیه یکدیگر نیازمند هستند باید افراد جامعه، جایگاههای اجتماعی یکدیگر را حفظ کنند، تا بتوانند به یکدیگر مجال مشارکت در توصیه به حق را بدهند و از این دستور قرآنی بهره برگیرند.
وی با اشاره به این که به عقب بر گشتن یا حتی در جازدن در بخشی از مسیر، خسران است، گفت: حق، عامل تامینکننده سلامت جامعه و تضمینکننده پیشرفت آن است و به همین خاطر قرآن کوشیده است تا از رهگذر مکانیزم توصیه دسته جمعی به حق، جامعه را حقبنیان، حقگرا و حقمدار کند و با استقرار نهاد حق در جامعه، خسران را از بین ببرد و پیشرفت را به جای آن مستقر کند.
مبلغی با اشاره به اصل یاد شده قرآنی (توصیه دسته جمعی به حق) گفت: این تز قرآنی، بر دو عنصر، یکی: فراگیری دامنه توصیهکنندگان به حق و دیگری تساوی افراد جامعه در نسبت با مقوله توصیه به حق استوار شده است؛ چه آن که شرکت در عمل تواصی وظیفه همه است و کسی در این زمینه، نسبت به دیگری برتری ندارد و احساس برتری در این زمینه خود نوعی حق گریزی است که با توصیه به حق ناسازگار است.
وی گفت: به بیان دیگر، نظریه تواصی در اسلام، بر دو نگاه و تعامل شامل بی تفاوتی نسبت به حق و توصیه به آن در جامعه و تعامل فرودست با جایگاه افراد در توصیهگری به حق خط بطلان میکشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت بر اساس این نگاه، میتوان این اندیشه را ارایه کرد که امر به معروف و نهی از منکر در اسلام در عین آن که از جایگاهی قطعی و جدی برخوردار است، واجد حالتی تبادلی، رویکردی تعاملی و منطقی تفاهمی در سطح جامعه و بین افراد آن است و به واقع، امر به معروف، تعبیر دیگری از توصیه فعال و آگاهانه دسته جمعی افراد نسبت به حق است.
مبلغی همچنین با اشاره به توصیه قرآن کریم در سوره عصر به صبر نیز گفت: این اندیشه که برخی تصور میکنند اسلام میخواهد انسان ها همیشه در حال رنج، مشقت، سختی کشیدن، بیچارگی و دور از آرامش و زندگی گورا باشند، از اساس غلط است.
مبلغی به اشاره به این که در اسلام، اصل بر سختی و رنج کشیدن افراد نیست بلکه این دین آسمانی دنبال رفاه، آرامش، آسایش و عیش رغد است، گفت: صبر از آن جهت لازم است اتخاذ گردد که انسانها در کشاکش زندگی یا انجام وظایف، با مشکلات و ناگواریهایی مواجه میشوند که در این صورت، باید صبر پیشه کنند.
وی تاکید کرد: توصیه به صبر به معنای جستن، پیداکردن، محقق ساختن ناگواریها در زندگی نیست، بلکه به دنبال آن است که بگوید انسانها نباید برابر مشکلات و سختیهایی که پیش میآید منفعل باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر جامعه انسانی در برابر سختی ها و ناگواری ها شکست بخورد، متلاشی خواهد شد، گفت: اگر جامعه در برابر ناملایمات و سختیها بشکند انسان ها نیز در هم میشکنند و در صورت شکستن انسانها، دین و حق نیز با مشکل مواجه میشود، بنابراین باید صبر را در جامعه محقق بکنیم.
مبلغی تصریح کرد: همه ما در قبال شناخت حق به دیگران تا اندازهای قصور و تقصیر داریم و جامعه آرمانی اسلامی از حیث شناخت حق و حقیقت کسی را در موضع فرادست و یا فرودست قرار نداده و همه ما نیازمند شناخت حق و توصیه به حق هستیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: آیاتی که مربوط به انسان و شناخت آن است را میتوانیم به مثابه مبانی بسیاری از علوم انسانی استفاده کنیم.
مبلغی بیان کرد: متاسفانه بحثهای دقیقی به صورت علمی نسبت به آیات مربوط به انسان صورت نگرفته و ضروری است مطالعات بخشی از فضلای حوزههای علمیه به این سمت سوق داده شود.
وی اظهار داشت: آیه والعصر ناظر به وضعیت مربوط به انسان و جامعه انسانی است، انسان و جامعه انسانی اگر نتواند در این جهان برای آخرت و آن زندگی ابدی و ماندگار پیش رو، خدمت کند، در مسیر خسران قرار دارد، چه رسد به اینکه این دینا ما را از آن سعادت ابدی دور کند.
مبلغی بیان کرد: این وضعیت شامل همه انسانها از هر دین، مذهب و نژادی خواهد شد، هیچ انسان و جامعه انسانی اعم از آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی و... ، شهرهای مدرن و تمدنهای مادی و رفاه های انسانی از این قاعده الهی مستثنی نیستند، بلکه در صورت غفلت، در مسیر خسران و نابودی قرار دارند.