تعدد و ناهماهنگی‌ موسسات خیریه؛ از معضلات پیش روی کمیته امداد/ انتظارات فتاح از شورای شهر
کد خبر: 3524964
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴

تعدد و ناهماهنگی‌ موسسات خیریه؛ از معضلات پیش روی کمیته امداد/ انتظارات فتاح از شورای شهر

گروه جامعه: رئیس کمیته امداد گفت: متاسفانه تعدد موسسات خیریه باعث شده در این زمینه ناهماهنگی‌های بسیاری دیده شود و کمیته امداد هیچ مسئولیتی و نظارتی در قبال آنها ندارد که موجب ایجاد معضلات بسیاری شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، با حضور در دویست و هشتادو پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وظیفه ما رساندن صدای محرومان و فقرا به گوش مسئولین است، گفت: کمیته امداد صدای رسا، عمیق و تاثیرگذار محرومان است و ما در نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه‌ داریم که صدای فقر، محرومیت و یتیمان کشور را به گوش همگان برسانم.

وی با اشاره به سخنان امام‌خمینی(ره)، در خصوص حمایت از محرومین، افزود: امام(ره) نظام و انقلاب را بر دوش مردم پایه‌ریزی کردند و خطاب به همه مسئولین بارها به این مسئله تاکید کردند که محرومین ولی‌ نعمت ما هستند و وجود مسئولین به خاطر وجود محرومین است، اگر امروز محرومین اعتراض نمی‌کنند نباید نجابت آنها را به خوبی خود ربط دهیم و نباید مهربانی آنها را به پای انجام وظیفه درست خودمان بگذاریم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: هنگامیکه ریشه‌های فقر در تهران و کشور را تحلیل می‌کنیم متوجه می‌شویم که فقر مسئله ذاتی نیست و یک موضوع عارضی است. در حقیقت باید فقر را از ابتدا و ریشه جلوگیری کنیم که اگر این اقدام را انجام ندهیم قطعا فقر در کشور بیش از پیش تولید می‌شود.

 می‌توان جلوی رشد فقر را گرفت

فتاح تصریح کرد: مسئولیت کمیته امداد امام خمینی(ره) رسیدگی و کمک به محرومین است و بسیاری از مشکلات نظام جمهوری اسلامی ایران را حل کرده است اما با وجود تمامی فعالیت‌ها هنوز مشکلاتی وجود دارد؛ اما فقر به مسائل بسیاری از جمله صادرات، رونق اقتصادی، جلوگیری از قاچاق و غیره بستگی دارد، پس قطعا با کنترل این مسائل می‌توان جلوی رشد فقر را گرفت.

در سطح کلان هنوز وضع فقر تغییر نکرده
وی با اشاره به اینکه برای کاهش فقر هزینه‌های زیادی انجام شده که متاسفانه در سطح کلان هنوز وضع فقر تغییر نکرده و نواقص بسیاری داریم، گفت: در حال حاضر چهار میلیون نفر تحت پوشش مستقیم کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارد که علاوه بر این تعداد، جمعیت دو میلیون نفر نیز در حلقه دوم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند. حلقه اول هر ماه از کمیته امداد مستمری دریافت می‌کنند اما حلقه دوم پرونده قطعی و دائمی ندارند و مستمری دریافت نمی‌کنند و در حقیقت از کمیته امداد خدمت موردی می‌گیرند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به سفر خود در مناطق جنوب کرمان و منطقه بشاگرد، گفت: در این مناطق شهروندان از ما سوال می‌کنند که چرا همه منابع به تهران اختصاص پیدا می‌کند و بیشترین رسیدگی در این منطقه است؟ نمی‌دانیم باید چه پاسخی به سوال آن داد. آنچه که در تهران و در حوزه آسیب‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد به هیچ عنوان و با این شدت در سایر نقاط کشور روی نمی‌دهد. بطوریکه در تحلیل وضعیت تهران عاجز می‌مانیم. کمیته امداد برای مبارزه با آسیب‌ها طراحی نشده و ساز و کار مبارزه با این آسیب‌ها را ندارد.

کمیته امداد هیچ مسئولیتی در قبال موسسات خیریه ندارد

فتاح تعدد مراکز و ناهماهنگی‌ها موسسات خیریه را در شهر تهران به عنوان یکی از معضلات پیش روی کمیته امداد دانست و گفت: متاسفانه تعدد موسسات خیریه باعث شده در این زمینه ناهماهنگی‌های بسیاری دیده شود و کمیته امداد هیچ مسئولیتی و نظارتی در قبال آنها ندارد که موجب ایجاد معضلات بسیاری شد.

وی از همکاری و هماهنگی شهرداری تهران و کمیته امداد امام خمینی (ره) سخن گفت و افزود: تلاش ما این بوده که با شهرداری تهران هماهنگ باشیم و در کارها همپوشانی لازم را ایجاد کنیم. قطعا با جلوگیری از موازی کاری و ایجاد هماهنگی توانسته‌ایم در عرصه رسیدگی به محرومین اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: نقشی که رهبر معظم انقلاب در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ما داده شده را به طور کامل انجام می‌دهیم اما باید بدانیم که مقابله با آسیب‌های اجتماعی ساز و کارش در کمیته امداد طراحی نشده است. در حال حاضر نیز در اگر خانواده‌ای نیازمند کمک باشد بدون نوبت به کار آنها رسیدگی خواهیم کرد.

بخشی از توان و انرژی را صرف مسائل فرهنگی و مشاوره‌ای می‌کنیم

فتاح افزود: کار ما در کمیته امداد و بهزیستی یک نوع پیشگیری است و قطعا اگر کمیته امداد و بهزیستی به آسیب‌های موجود به افراد نیازمند کمک نکنند آسیب‌ها بیشتر خواهند شد. تلاش خواهیم کرد در کنار رسیدگی به معیشت بخشی از توان و انرژی خود را برای مسائل فرهنگی و مشاوره‌ای بگذاریم.

وی در ادامه گفت: در تمام دنیا چنین آسیب‌هایی وجود دارد اما تنها کشور ما به برکت انقلاب و امام (ره) کمیته امداد تشکیل شده است. در سایر کشورها چتر تامین اجتماعی گسترده است تا در همان ابتدای بروز آسیب‌ها فرد مورد حمایت قرار گیرد. چرا به این نتیجه رسیده‌اند اگر مقابل آسیب را از ابتدا نگیرند باید در آینده چندین برابر هزینه این کار را بدهند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزود: قوانین باید به شکلی طراحی شوند که چتر تامین اجتماعی گسترده باشد. افرادی که به سراغ کمیته امداد می‌آیند تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند لذا زمانی که آسیب می‌بینند به سراغ کمیته امداد می‌آیند.

فتاح از بروز برخی مشکلات در شهر تهران سخن گفت و ادامه داد: در تهران تناقضاتی وجود دارد که هنوز حل نشده است برخی مشکلات در خصوص صدور مجوز برای ساخت مسکن محرومین در تهران وجود دارد که باید با کمک شورا و شهرداری تهران حل شود.

به شورا خدمت بسیاری کردیم و امروز انتظار جبران داریم

وی در بخشی از سخنانش خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسئولیت پیشین من در بنیاد تعاون سپاه بود که در آن دوران به شورا خدمت بسیاری کردیم و امروز انتظار جبران داریم. هزینه پل صدر و تونل نیایش را در هنگام مسئولیتم در بنیاد تعاون پرداخت کردیم و بسیاری از پل‌های دیگر که توسط قرارگاه سازندگی ساخته شد پولش توسط همین قرارگاه تامین شده است و امروز که در کمیته امداد مسئولیت دارم انتظار جبران این کمک‌ها را داریم. امیدوارم با هماهنگی شورا و شهرداری تهران در مکان‌هایی که امکان صدور مجوز و فراهم شدن زمین وجود دارد. بتوانیم مسکن بی خانمان‌ها را تامین کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، با اشاره به اینکه امروز تهران می‌تواند منبع درآمدی برای امداد کل کشور باشد، بیان کرد: اگر 40 هزار خانواده‌ای که در تهران تحت پوشش کمیته امداد هستند به شورا و شهرداری تهران واگذار و کمیته امداد از تهران خارج شود می‌تواند به سایر استان‌های کشور رسیدگی کند. نگاه ما این است که تهران برای کمیته امداد باید به عنوان منبع درآمد دیده شود و این درآمد در سایر استان‌های کشور هزینه شود.

40 هزار واحد مسکونی در کشور برای افراد نیازمند ساخته شد

فتاح با بیان اینکه در سال جاری 40 هزار واحد مسکونی در کشور برای افراد نیازمند ساخته شد اما در تهران به دلیل وجود مشکلات ساختاری نتوانسته‌ایم یک واحد هم بسازیم، گفت: انقلاب امام، انقلاب مردم بود و اگر نظام با عظمت در سطح بین المللی شناخته می‌شود به واسطه همین مردم است. بی‌تردید تا زمانیکه محرومان و پا برهنگان به راه پیمایی می‌آیند انقلاب وجود دارد اما این موضوع حدی دارد و باید مراقبت‌ بیشتری داشته باشیم.

به گزارش ایکنا رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، فعالیت دستگاه متبوعش را مانند دماسنج در جامعه دانست و بیان کرد: در دماسنج اگر نیم درصد تب نشان داده شود، باید در کمترین زمان ممکن مداوا شود. ما در کمیته امداد چون این موارد را می‌بینیم نمی‌توانیم کاری نکینم، لذا باید برای تکدی‌گری سر چهارراه‌ها چاره اندیشی کنیم و صادقانه مسئولیت خود را در برابر مردم انجام دهیم. بی تردید به عملکرد و اقدامات مسئولین و دولت امیدوارم اما باید همت و جدیت خود را افزایش دهم.


captcha