به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری «نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» صبح امروز، 14 شهریورماه با حضور مجید غلامیجلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، افشین داورپناه، معاون امور فرهنگی خانه کتاب و کیانوش غریبپور، دبیر علمی «نشان شیرازه» در سرای اهل قلم برگزار شد.
مجید غلامیجلیسه در این نشست شکل کتاب را رکن مهم در ترویج کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و گفت: با وجود سابقه طولانی کتابآرایی در کشور وضعیت مناسبی را در این حوزه شاهد نیستیم؛ در حالی که کتابآرایی هویت ایرانی را تبلیغ میکند و در حال حاضر به آن بیتوجه هستیم.
وی افزود: بخشی از کتابآرایی به تکنیک و ابزارهای آن مربوط میشود که در رابطه با این موضوع فاصله زیادی نسبت به سایر کشورهای جهان داریم و در این راستا ویترین کتابفروشیها به دلیل شکل کتابها چندان جذاب نیست و میتوان گفت شکل کتاب رابطه مستقیمی با تعداد مخاطبان آن دارد.
غلامیجلیسه ادامه داد: نشان شیرازه، قرار است شیرازه از هم پاشیده کتاب ایران را به هم پیوند دهد و خانه کتاب در این زمینه فقط یک جایزه و جشنواره برگزار نمیکند، بلکه استانداردی از شکل کتاب در حوزههای کودک، بزرگسال، علمی، مرجع و ... را معرفی خواهد کرد.
غریبپور، دبیر علمی این سالانه در ادامه گفت: خانه کتاب به موازات جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که به محتوای کتاب میپردازد، نشان شیرازه را طراحی کرده تا به شکل کتاب نیز پرداخته شود.
وی با اشاره به تاریخ کتابآرایی بیان کرد: در تاریخ هنر جهان، کتاب موجود را صحافی ایرانی میدانند؛ از این رو کتاب هم به لحاظ تصویر و هم پرداخت ایرانی آن محترم بوده است، اما با ورود تکنولوژی چاپ، این هنر تضعیف شد و در سالهای اخیر طراحی گرافیک و الگوبرداری از سایر کشور در صنعت نشر گسترش یافته است و از سوی دیگر با توجه به اهمیت این موضوع، چندین جایزه در جهان وجود دارد.
غریبپور با بیان اینکه سال گذشته نخستین دوره این سالانه برگزار شد و نتایج خوبی داشت، اظهار امیدواری کرد: نشان شیرازه تبدیل به برندی شود تا این هنر ایرانی در کشورمان بیش از پیش گسترش یابد؛ از این رو عنوان «نشان شیرازه» را انتخاب کردیم؛ چرا که شیرازه در کتابسازی بخشی از صحافی است و به نوعی اتصال همه اجزای کتاب را دربرمیگیرد و این نشان به کتابهایی تعلق میگیرد که از همه حیث معیارهای جشنواره را داشته باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: سالانه هنر طراحی کتاب ایران شامل دو بخش پیکره کتاب و اجزای کتاب است که در بخش نخست به کتاب برتر به عنوان پیکرهای واحد و یکپارچه پرداخته میشود و در بخش دوم اجزای کتابهایی است که کل کتاب به عنوان اثر برتر شناخته نمیشوند.
دبیر علمی «نشان شیرازه» تصریح کرد: در بخش جوایز نیز، جایزه برترین کتاب تصویری و غیرتصویری در بخشهای خردسال و کودک، نوجوان و جوان، برترین کتاب علمی ـ آموزشی در سه گروه سنی، برترین کتاب گنجینه و برترین کتاب نفیس ادبیات کهن فارسی اهدا میشود و جایزه برترین مدیر هنری نشر و برترین ناشر حامی کتابآرایی، نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 15 میلیون ریالی دریافت خواهد کرد.
وی در پایان یادآور شد: فراخوان این سالانه از دوم شهریورماه اعلام شده و 25 شهریورماه، پایان مهلت ارسال آثار است. همچنین آثار ارسالی باید در سال 1394 منتشر شده باشند.
غریبپور در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه بخشی از این جایزه به کتابهای نفیس ادبیات فارسی اختصاص یافته است و آیا جا نداشت قرآنهای نفیس در یک بخش مستقل داوری شود، اظهار کرد: در سالهای اخیر آنچه در فضای طراحی قرآن میبینیم خطی که مربوط به سال گذشته باشد اندک است و از خط مرسوم در سراسر جهان اسلام استفاده میشود. اغلب ناشران قرآنی از خط نیریزی استفاده میکنند و شاید بتوان گفت این آثار از نظر طراحی جلد در سطح خوبی باشد و جایزهای دریافت کند، اما در صفحهآرایی الگوی آماده کم است و اغلب از الگوهای گذشته استفاده میشود که امیدواریم در سال آینده این بخش را به نشان شیرازه اضافه کنیم.
وی ادامه داد: «نشان شیرازه» اتفاق جوانی است و در مصادیق آن باید تجدید نظر شود و ممکن است در سالهای آینده بخشهایی به آن اضافه شود و این به معنای مغفول ماندن نیست و در حال حاضر شمار این مصاحف با ویژگیهای گفته شده به میزانی نیست که جایزهای به آنها اختصاص یابد، اما در بخش گنجینه این جایزه، قرآنهایی مانند بایسنقرمیرزا و یا نیریزی داوری میشوند.
افشین داورپناه در پایان یادآور شد: سالانه هنر طراحی کتاب ایران در نخستین دوره خود، آثار مربوط به سالهای 92 و 93 را مورد بررسی قرار داد که در این زمینه هزار عنوان کتاب ارسال شد و از این تعداد 60 درصد بزرگسال و بقیه مربوط به کودک و نوجوان بود و در نهایت 15 کتاب به مرحله نهایی راه یافت.