
به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) جلسه قرآن محمود غفاری، از اساتید پیشکسوت شهرستان کرج شب گذشته، 14 شهریورماه با حضور قاریان مختلف واقع در کرج، خیابان مطهری مسجد الزهراء(س) برگزار شد.
غفاری از جمله قاریان پیشکسوت کرج محسوب میشود که سابقه حضور وی در جلسات قرآن به دهه 50 برمیگردد وی از اساتید بنامی مانند مرحوم حاج محمد غفاری، ابراهیم مولایی، علی اربابی و سیدمحسن خدامحسینی بهره برده و جلسه قرآن وی در کرج قدمت سی ساله دارد.
جلسه قرآن شب گذشته این استاد پیشکسوت با تلاوت آیاتی از سوره حشر به تقلید از محمد صدیق منشاوی آغاز شد، غفاری در حاشیه این تلاوت به ارائه نکاتی در مورد نحوه استفاده از تحریر پرداخت و گفت: تحریر باید بهصورت تفکیکشده به گوش برسد و قاری باید با تسلط کامل تحریر بزند در غیر این صورت تحریر حالت ویبره گرفته و از حالت اصلی خودش دور میشود.

وی در مورد نقطه شروع هر قطعه تصریح کرد: نت شروع در آغاز هر قطعه نقش کلیدی دارد و اگر قاری نتواند ابتدای قطعه را با نت صحیح آغاز کند تلاوت آن قطعه با خروج صوتی و لحنی مواجه خواهد شد. همچنین ردیفخوانی و اجرای مقامها در تلاوت نیز باید با اعتماد به نفس باشد و تا زمانی که قاری با شک و تردید اقدام به اجرای یک قطعه میکند قطعاً اجرای باکیفیتی را شاهد نخواهیم بود.
از نکات جالب توجه این جلسه خواندن قرآن توسط برخی نوجوانان بود که البته با تشویق و اهداء هدایایی از طرف غفاری همراه بود. غفاری در ادامه و در مورد غفلههای پایانی هر قطعه تصریح کرد: غفله نقش مهمی در پایان هر نفس دارد و قاری باید بتواند غفلهها را با کیفیت بالایی اجرا کند.
تلاوت آیاتی از سوره نحل و اسراء توسط یکی قاریان حاضر در جلسه بخش دیگری از این محفل صمیمی بود که این تلاوت به سبک محمد صدیق منشاوی در مقامهای بیات، رست، بیات، صبا، نهاوند، رست، عجم، سهگاه و بیات اجرا شد که حاضران در جلسه را به وجد آورد.
غفاری با اشاره به پرده صوتی مناسب در تلاوت گفت: یک قاری باید با پرده مناسبی تلاوتش را آغاز کند تا اجرای وی با مشکل روبرو نشود، اگر قاری ابتدای تلاوت گام صوتی را فرضاً بیش از حد پایین انتخاب کند این امر موجب میشود قاری نتواند مانورهای خوبی داشته باشد و مستمع هم از تلاوت او بهره کافی را نخواهد برد.

وی در ادامه به ارائه نکات تجویدی پرداخت و افزود: یکی از انواع مد، مد لازم است که میزان کشش این مد باید تا شش حرکت ادامه داشته باشد، همچنین میم مشدد نیز دارای غنه است و باید به اندازه دو حرکت کشش آن رعایت شود.
این پیشکسوت قرآنی در مورد نفسگیری در تلاوت گفت: در ارائه تلاوتهای تقلیدی نفسگیری در یک قطعه اشکالی ندارد به شرط اینکه حداقل با ظرافت انجام شود تا زیاد جلب توجه نکند اما در جریان عادی تلاوت نفسگیری در یک قطعه مرسوم نیست، همچنین خروجی صوت باید از فضای جلوی دهان باشد تا مستمع از تلاوت بهره بیشتری ببرد.
در پایان یادآور میشود، جلسه قرآن محمود غفاری، یکشنبه هر هفته پس از نماز مغرب و عشاء در کرج، میدان آزادگان، خیابان مطهری، مسجد الزهراء برگزار میشود.