آیت‌الله مویدی عالمی جامع در فقه و تفسیر بود/ عشق مفسر مهاجر به اهل‌بیت(ع)
کد خبر: 3528294
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
آیت‌الله مسجد جامعی:

آیت‌الله مویدی عالمی جامع در فقه و تفسیر بود/ عشق مفسر مهاجر به اهل‌بیت(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: استاد اخلاق حوزه با تمجید از شخصیت اخلاقی و علمی آیت‌الله مویدی قمی گفت: ایشان عالمی جامع در فقه و تفسیر بود که هم فقه و اصول تدریس می‌کرد و هم آثاری در ارتباط با تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه تالیف کرد.

آیت‌الله محمود مسجد جامعی، استاد اخلاق حوزه و از دوستان و همسایگان آیت‌الله محمدرضا مویدی قمی، مفسر شهید منا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: آیت‌الله مویدی از جهت گوناگون فضایل مختلفی داشت و در جنبه درسی، هم در فقه و اصول و هم در تفسیر و قرآن و نهج‌البلاغه فعالیت زیادی داشت و در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی تفسیر تدریس می‌کرد.
وی افزود: یکی دیگر از وجوه شخصیتی ایشان عشق و ارادت به اهل‌بیت(ع) است؛ ایشان مجالس عزاداری در حسینیه خود برپا می‌کرد و خیلی به این مجالس اهتمام داشت و با اینکه میزبان بود و میزبان این نوع مجالس نوعا درگیر پذیرایی و مسایل دیگر هستند، ایشان در عین اینکه کوتاهی نمی‌کرد، شدیدالبکاء و سریع البکاء بود که نشان‌دهنده عشق و ارادت وی به خاندان اهل‌بیت(ع) است.
مسجدجامعی تصریح کرد: آیت‌الله مویدی به بهانه‌های مختلف به منزل ما می‌آمد و ما را به منزل علما می‌برد تا از ایشان زیارتی داشته باشیم و در مقام جذب بود و انسان در معاشرت با وی حس می‌کرد که در طیف محبتی واقع شده است و به ما هم خیلی اظهار محبت و مودت داشت.
استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: ایشان در رفاقت و دوستی گرم و با احساس بود و با آن‌هایی که دوست بود سعی می‌کرد دوستی و رفاقتش را زیاد کند و با کسانی که دوست نبود رابطه دوستی برقرار می‌کرد و فردی پرجاذبه بود.
عشق به اهل‌بیت(ع)
مسجدجامعی بیان کرد: ایشان مخصوصا در مسائل ولایی و اهل‌بیت(ع) کم نظیر بود و این ساختمان را هم برای توسعه علوم اهل‌بیت(ع) ایجاد کرد و نوری در سخنان وی بود که از اهل‌بیت(ع) منشأ می‌گرفت و امیدواریم این نور در قبر ایشان و آقای قلی‌پور که از اساتید مبرز حوزه بودند هم بتابد.
مسجدجامعی اظهار کرد: داستان شهادت ایشان خیلی دردناک بود و انشاء الله خداوند برای ایشان و برای بیت وی جبران کند زیرا عاشق اهل‌بیت(ع) بود و خلاصه زندگی انسان باید به نور اهل‌بیت(ع) برسد.
مسجد جامعی عنوان کرد: طلاب و فضلا باید شعاع نور اهل‌بیتی را که در این مجموعه علوم اسلامی آیت‌الله مویدی هست را پاس بدارند و در راه این بزرگان قدم بردارند. سرمایه طلبگی فقه، اصول و حکمت و فلسفه و کلام و تفسیر نیست بلکه سرمایه اصلی همین عشق و ارادت به اهل‌بیت(ع) است. امام امت می‌فرمود برخی در توحید کتاب می‌نویسند اما عمق جانشان موحد نیست و رابطه با خدا ندارد بنابراین مهم‌ترین سرمایه تقوا و اخلاق و ارادت به اهل‌بیت(ع) است.
وی تأکید کرد: طلبه باید نور الهی و اهل‌بیتی داشته باشد و باید محبت اهل بیتی در روحش نفوذ و آن را با جان خود بچشد و آیت‌الله مویدی هم با این خصوصیات با دست پر از دنیا رفت لذا انسان تا لذت و شیرینی نور اهل‌بیت را نچشد با وجود اینکه عالم هر علمی باشد دستش موقع وفات خالی خواهد بود.
وی افزود: ایشان از جنبه زحماتی که برای انقلاب و تداوم آن کشید نیز فردی سختکوش بود؛ وقتی امام خمینی دستگیر و تبعید شدند ایشان از پایه‌گذاران دعای توسل در حرم حضرت معصومه(س) بود و برای آزادی امام این دعا را راه انداختند و ماموران ساواک نیز مراقب بودند که جلوی تحرکات ایشان را بگیرند ولی ایشان با تعویض لباس هم که شده از حمایت از انقلاب دست برنداشت.
مسجد جامعی بیان کرد: ایشان در قبال انقلاب و تداوم آن فرد بی تفاوتی نبود و حتی در سفر حج با اینکه بیش از 70 سال از سنشان گذشته بود انگیزه بیداری اسلامی را در ذهن داشت و حتی در این ایام از روشنگری زائران دیگر بلاد کوتاهی نداشت و چند بار هم به این دلیل توسط آل سعود دستگیر شده بود.
مشارکت در امور خیریه
این استاد حوزه عنوان کرد: ایشان در امور انفاق و مسایل خیریه نیز بخشی را در دفتر خود به این موضوع اختصاص داده بود و کارهای خیریه انجام می‌دادند و امروز هم توسط فرزندانشان این کار ادامه دارد و جهیزیه و کمک‌های نقدی و غیرنقدی به نیازمندان و به خصوص به طلابی که در ابتدای راه تحصیل هستند و با مشکلات مالی مواجهند اهدا می‌کردند.
مسجد جامعی احداث حسینیه و کمک به بناهای عام المنفعه را از دیگر خدمات ایشان برشمرد و اظهار کرد: ایشان مرید داشتند و افراد زیادی به وی علاقه‌مند بودند چون در مسیر خدا و انقلاب اسلامی حرکت می‌کرد و مردم نیز افراد متدین خالص را دوست دارند و سراغ او می‌روند.
وی در ادامه به دغدغه مرحوم آیت الله مویدی نسبت به حفظ انقلاب اشاره و با بیان اینکه ایشان همواره بر این مسئله تاکید می‌کردند گفت: امروز متاسفانه برخی مسایل مانند بی عفتی و بی حجابی و برخی مسایل اقتصادی مانند موریانه به جان انقلاب افتاده است و باید معالجه شود.
مسجد جامعی بیان کرد: این انقلاب به برکت نفس پاک امام و شهدا و رهبری به راه خود ادامه داده و می‌دهد ولی برخی آفات ریشه انقلاب را هدف قرار می‌دهند و باید با آن مقابله شود.
وی تاکید کرد: حضرت زهرا وقتی برای دفاع از اهل بیت(ع) به مسجد رفتند نحوه رفتن ایشان الگو بود زیرا با حجاب کامل و به همراه مردان محرم به مسجد رفتند. امروز دائما بر حضور اجتماعی زن تاکید می‌شود ولی باید در کنار این تاکید نحوه این حضور نیز الگوسازی شود وگرنه با تشریفاتی مانند نمایشگاه حجاب و عفاف راه به جایی نمی‌بریم.

captcha