تقوا؛ شرط پذیرش قربانی
کد خبر: 3529709
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
استاد سطح عالی حوزه:

تقوا؛ شرط پذیرش قربانی

گروه حوزه‌های علمیه: استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه تقوا مهمترین شرط در پذیرش قربانی است، گفت: قربانی بالاترین نقطه عروج روحی و فرصتی برای از خود گذشتن و به خدا رسیدن است.

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) گفت: حقیقت عید قربان نزدیکی و تقرب به خداست که خداوند متعال نیز به این امر در قرآن کریم اشاره دارد.
وی با بیان اینکه تلاش انسان برای تقرب یافتن به محضر الهی باعث شد که این روز به عید قربان که عید بندگی مومنان است مشهور شود، افزود: خداوند متعال تمام حقایق را برای بشر در قرآن کریم مطرح کرده است، چنان که در سوره مائده نیز کلمه عید و آیات مرتبط با ولایت مطرح شده است.
این استاد حوزه تصریح کرد: خداوند در سوره مائده به پیامبر(ص) امر می‎کند که برای امت، خبر دو پسر آدم را برای مردم تلاوت کن که این داستان، هم داستان قربانی است که خداوند به دو پسر آدم (ع) امر کرد که قربانی یکی قبول شد و قربانی دیگری به دلیل عدم خلوص نیت و طمع قبول نشد.
عباسی خراسانی بیان کرد: مسئله تقرب به خدا، مسئله‎ای است که با حضرت آدم(ع) در نظام خلقت آغاز شد، از این رو به طور کلی وجوب تقربی با زندگی انسان پیوند خورده است؛ پس از وی نیز امتحان الهی هر روز برای بندگان خدا در این زمینه ایجاد می‎شود و همان عدم سلامت درونی که باعث شد قربانی قابیل قبول نشود برای بندگان دیگر نیز شکل گرفت.
وی گفت: در عید قربان باید به اندیشه و حکمت الهی در این زمینه نیز دقت کرد، زیرا خداوند یکی از عوامل اصلی پذیرش قربانی را تقوای الهی یاد می‎کند.
این محقق و استاد حوزه تصریح کرد: قربانی حضرت ابراهیم(ع) و قبولی آن و برکات و نعماتی که خداوند در حضرت ابراهیم و خاندان ایشان ایجاد کرد به سبب همین تقوا و تسلیم محض در مقابل خداوند متعال و عمق سلوک انبیای الهی است.
نویسنده کتاب الهی‌نامه، عرفات را مقام وحدت و مشعر را مقام کثرت دانست و گفت: از اهل عرفان نقل است که وقتی انسان جامع کثرت و وحدت شد، می‌تواند به مقام فنا برسد و حاجی در این عرفات و مشعر به جمع این دو می‌رسد.
وی ادامه داد: در یکی از روایات بیان شده  که یکی از انبیای الهی فرمود که خداوندا رسیدن به تو چگونه است؛ در اینجا پیام آمد، اگر توانستی از خود بگذری می‌توانی به ما برسی.
وی گفت: قربانی بالاترین نقطه عروج روحی است و قربانی کردن گوسفندان در این روز یک نماد است، زیرا قربانی حقیقی آن است که انسان از خود بگذرد و به سمت خدا برود.
عباسی خراسانی تاکید کرد: در این بین الگوهای واقعی ما برای رسیدن به قرب الهی، شهدایی هستند که دانسته و آگاهانه از عمق جان خود را فدای خدا کردند.
captcha