دانشنامه‌های «حج» و فرهنگ زیارت تالیف می‌شود/ تدوین 7 پایان‌نامه درباره منا
کد خبر: 3529958
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
رئیس پژوهشکده حج و زیارت خبر داد:

دانشنامه‌های «حج» و فرهنگ زیارت تالیف می‌شود/ تدوین 7 پایان‌نامه درباره منا

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس پژوهشکده حج و زیارت از مصاحبه با 800 نفر از شاهدان فاجعه منا برای جمع‌آوری مستندات این فاجعه و انتشار آن در 10 جلد کتاب در این زمینه خبر داد و گفت: تدوین دانشنامه‌های حج و حرمین شریفین و فرهنگ زیارت از دیگر کارهایی است که توسط این پژوهشکده در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیزاده موسوی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت امروز 23 شهریور ماه در نشستی خبری گفت: بعد از فاجعه منا انتظار این بود که عربستان نگاه منعطف‌تری نسبت به زائران داشته باشد اما شاهد مواضع تندتری از سوی عربستان بودیم که منجر به تعطیلی حج زائران ایرانی شد.
وی ادامه داد: عربستان از حج به عنوان یک اهرم سیاسی بهره می‌برد و دنبال سیاسی کردن حج به صورت نامطلوب است و نتیجه این کار که ناشی از سیاست‌های تکفیری آل‌سعود است همین است که امروز مردم مظلوم یمن و سوریه و بحرین و ایران توفیق تشرف به حج را ندارند.
رئیس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: در دیدار کارگزاران حج با رهبری، ایشان تاکید فرمودند فاجعه منا نباید فراموش شود و باید در راس امور قرار گیرد لذا ما هم عمده فعالیت خود را معطوف به این مسئله کردیم.
علیزاده موسوی بیان کرد: در سال 66 که بسیاری از عزیزان شهید شدند این مسئله ثبت و پیگیری و تدوین نشد لذا در این حادثه تا جای ممکن وقایع‌نگاری کردیم تا بتوانیم به استیفای حقوق عزیزان بپردازیم.
رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به محورهای سه‌گانه فعالیت این پژوهشکده تصریح کرد: اولین کار برگزاری نشست‌های علمی بود که با حضور اندیشمندان حوزه حقوق برگزار و از لحاظ حقوق جزا، بین الملل و مدنی بررسی و قرار شد تا مقالاتی در این زمینه آماده و در قالب یک کتاب منتشر شود که در حال حاضر انتشار یافته است.
تدوین 7پایان‌نامه درباره منا
علیزاده موسوی اظهار کرد: همچنین نشست علمی در دانشگاه تهران برگزار و نشست سومی نیز در دانشگاه مشهد برگزار و ابعاد مختلف این فاجعه مورد بررسی قرار گرفت همچنین 4 جلسه دیگر در حاشیه نمایشگاه کتاب، جامعه المصطفی، دانشگاه قم و فراخوان جامعی پیرامون پایان‌نامه های فاجعه منا دادیم که 7 پایان‌نامه نیز به ما ارایه شده است.
مصاحبه با 800 نفر از شاهدان فاجعه منا
وی افزود: با 800 نفر از افراد حاضر در منا که فاجعه را لمس کرده بودند مصاحبه حضوری کردیم و مجموعه جامعی از اطلاعات مربوط به منا آماده شده و با توجه به سانسور شدید عربستان که حتی تعداد شهدا را هم اعلام نکرده است مجموعه بسیار ارزشمندی است.
علیزاده موسوی افزود: یکی از شماره مجلات میقات به این حادثه اختصاص یافته است و در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها نیز موضوع ادامه یافت و کتابی از بازتاب این حادثه در مطبوعات داخلی و خارجی منتشر شد.
علیزاده موسوی بیان کرد: انتشار کتاب پژوهشنامه حج و زیارت و ایجاد سایت یادمان شهدای منا از دیگر کارهای صورت گرفته است و تمامی افراد شهدا با نام و مشخصات در این سایت ذکر شده است ضمن اینکه تمام گفته‌های اندیشمندان و بزرگان در این باره را جمع‌آوری کرده‌ایم و تلاش داریم تا موسسات رسمی حقوقی در عرصه بین‌المللی شناسایی و مستندات را به آنان ارایه و از این طریق به لحاظ حقوقی پیگیری کنیم.
وی اظهار کرد: نشریه میقات الحج برای عرب زبانان، فرهنگ زیارت مخصوص عتبات عالیات و مجله میقات حج نشریاتی است که توسط این پژوهشکده چاپ می‌شود و امسال نیز مجوز انتشار نشریه پژوهشنامه حج و زیارت را دریافت کرده‌ایم همچنین کتاب «طریق یا حاج» نیز منتشر شده است.
وی ادامه داد: نشریه «بینش» پژوهشکده نیز به بررسی موضوعات خاص می‌پردازد که در شماره اخیر  آن بحث تعطیلی حج به صورت جامع و علمی بررسی و جنایات آل سعود نیز مورد تحلیل قرار گرفته است.
علیزاده موسوی با اشاره به نشست‌های علمی موضوعی درباره منا عنوان کرد: در سال قبل در حوزه فقه و حقوق، مطالعات اجتماعی، اخلاق و کلام و ... 15 نشست علمی در پژوهشکده برگزار کردیم همچنین از قریب به 104 عنوان کتاب که 60 عنوان چاپ شده و مابقی نیز در حال انتشار است ده کتاب به فاجعه منا اختصاص دارد.
دانشنامه حج و حرمین شریفین
وی گفت: همچنین یکسری کلان‌پروژه‌ها در دست انجام است از جمله دانشنامه حج و حرمین شریفین که 5 جلد آن قبل از حج سال قبل توسط رهبر معظم انقلاب رونمایی شد و جلد ششم این دانشنامه نیز منتشر و مجلدات 7 و 8 آن نیز آماده چاپ شده است.
وی اظهار کرد: تولید نرم‌افزار وهابیت با عنوان سنگواره از دیگر کارهای صورت گرفته بوده است که شامل هزار و صد منبع ضد وهابیت، است و همه کلیپ‌های علمای شیعه و سنی در آن آمده است که ورژن فارسی تولید شده و عربی آن نیز در حال انجام است و در سال آینده با همکاری دفتر تبلیغات به خارج کشور عرضه خواهد شد.
دانشنامه فرهنگ زیارت
علیزاده بیان کرد: فرهنگ زیارت از دیگر فعالیت‌های دانشنامه‌ای ما است همچنین در سال قبل، گروه مطالعات راهبردی ایجاد کردیم که به دنبال یافتن راهبردهایی برای مقابله با رفتار عربستان سعودی است به خصوص در حوزه عقیدتی به شدت دنبال پاسخ به شبهات وهابیت هستیم که 5 جلد از موسوعه پاسخ به شبهات منتشر شد و به 40 شبهه عمده وهابیت پاسخ داده شده و تا 200 شبهه نیز خواهد رسید.
وی افزود: واحدی در مشهد از سوی پژوهشکده ایجاد شده و با دانشگاه فردوسی و ... نیز تفاهم‌نامه‌هایی داریم و  در حال ارایه مطالب به ما هستند تا بتوانیم مجموعه حجیمی از محتوا را درباره فاجعه منا و حج تولید کنیم زیرا هر چند حج را تعطیل کردند اما پژوهش نباید تعطیل شود.
بررسی شبهات زیارت در 12 نشست علمی
وی با توجه به فرارسیدن اربعین اظهار کرد: مجموعه پاسخ به شبهات زیارت نیز با توجه به افزایش حجم تبلیغات ضد شیعی و ضد زیارت از سوی شبکه‌های معاند در حال انتشار است و 12 نشست تخصصی نیز در همین ایام در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.   
 رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: ده عنوان کتاب از سال قبل تاکنون درباره فاجعه منا منتشر شده است همچنین کتابی درباره برخی شبهات وهابیت که در 13 عنوان به عربی انتشار یافته است.
حج سال آینده به چه عواملی وابسته است
رئیس پژوهشکده حج و زیارت همچنین درباره آینده حج گفت: عدم امنیت مهمترین عامل در تعطیلی حج بود زیرا حاضر نشدند تا تضمینی در این خصوص به مسئولان ما بدهند و تصور بنده این است که آن‌ها حج زائران ایرانی را تعطیل کردند زیرا ترسیدند تا ندای مظلومیت شهدای سال قبل به حجاج سایر کشورها برسد و تلاش کردند تا این مسئله رو به خاموشی برود.
وی افزود: شرایط حج سال آینده نیز بسیار سیال است و به جنگ سوریه، حضور عربستان در لبنان و وضعیت یمن و ... بستگی دارد ولی تلاش ما این است که موانع برداشته و عزت و کرامت زائران ایرانی حفظ و حج برقرار شود.
captcha