روایتی مستند از وضعیت اسفبار زنان ایزدی در محاصره داعش
کد خبر: 3530316
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰

روایتی مستند از وضعیت اسفبار زنان ایزدی در محاصره داعش

گروه هنر: اریا ماوتی، کارگردان مستند «بازگرد» در کار جدید خود از جنایات داعش درباره زنان ایزدی سخن می‌گوید.

روایتی مستند از وضعیت اسفبار زنان ایزدی در محاصره داعش

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، ماریا ماوتی کارگردان مستند «بازگرد» که به وضعیت زنان و کودکان ایزدی در شمال عراق می‌پردازد، به دغدغه‌هایش برای انتخاب این سوژه اشاره کرد و گفت: من به دلیل اینکه در مناطق مرزی کردستان متولد و بزرگ شده‌ام، از کودکی با مصائب و مشکلات خانواده‌های آواره عراقی آشنا بوده‌ام و این مسأله برایم همیشه به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است.

وی به بردگی گرفته شدن بیش از 5000 زن ایزدی در مناطق تحت کنترل داعش در عراق را انگیزه ساخت مستند «بازگرد» دانست و اظهار کرد: در این مستند به دو سوژه محوری پرداخته‌ایم. یکی از انها دختری 4 ساله است که مدت‌هاست پدر و مادرش به اسارت داعش در آمده‌اند در حالی که حتی عکسی از آنها در اختیار ندارد و سوژه دوم مستند مادری است که دو دختر 14 و 15 ساله‌اش به اسارت داعش در آمده‌اند.

این کارگردان مستند با فجیع دانستن اقداماتی که داعش با زنان و کودکان ایزدی در عراق انجام داده است، گفت: در حین فیلم برداری و حضور در مناطق عراق به سوژه‌هایی برخورد داشتم که تا ماه‌ها ذهن و فکر من را درگیر کرده بود و شاید اغراق نباشد که بگویم تا یک سال پس از بازگشت از عراق، همچنان صحبت‌ها و صحنه‌هایی آزار دهنده جلوی چشم خود می‌دیدم.

ماوتی در انتها بیان کرد:: در طول مدت فیلمبرداری به یک دختر 9 ساله برخوردم که حامله بود یا اینکه دختری که می‌گفت با چشمان خودم فروخته شدن مادرش به یک داعشی در سوریه را دیده است.

وی در خصوص بازخوردهای مستند «بازگرد» در جشنواره‌های مختلف بیان کرد: تا کنون این مستند در جشنواره فیلم سما، برنده بهترین فیلم شده است و در جشنواره نهال نیز جایزه ویژه هیأت داوران را دریافت کرده همچنین در جشن خانه سینما نیز جایزه بهترین موسیقی را از آن خود نموده است. البته در جشنواره‌های مدافعین حرم و Action on film نیز کاندیدا شده بود که در مرحله نهایی جایزه‌ای به آن تعلق نگرفت.

گفتنی است، مستند 24 دقیقه‌ای «بازگرد» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده است و به زودی از شبکه‌های سیما به نمایش در می‌آید.

captcha