اهمیت جایگاه مردم و خواص در تضمین حرکت‌های اجتماعی؛ درس غدیر
کد خبر: 3531686
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹

اهمیت جایگاه مردم و خواص در تضمین حرکت‌های اجتماعی؛ درس غدیر

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با بیان اینکه اگر خواص جامعه در زمان لازم به مسئولیت خود عمل نکنند جای حق و باطل عوض می‎شود، گفت: نگاه اسلام این است که باید مردم پای کار بیایند و بخواهند و درس غدیر به ما این است که اگر مردم درست تشخیص دهند و پای کار بمانند، حرکت تضمین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان، شامگاه گذشته 29 شهریورماه در مراسم جشن غدیر مسجد صاحب الزمان(عج)، با بیان اینکه مسئله غدیر را از دو بعد باید مورد توجه قرار داد، عنوان کرد: یک بعد اتفاقی است که در این روز رخ داده و پیامی که همراه دارد و بعد دیگر شناخت شخصیت والای امیرالمومنین(ع) است؛ البته این دو بعد به هم تنیده و مرتبط بایکدیگر هستند اما از هرکدام یک دسته مطلب و آثار و برکاتی حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: در بعد شخصیت امیرالمومنین(ع) و امتیازات منحصر به فرد ایشان بین شیعه و سنی اتفاق نظر است؛ اهل سنت در مقدمات موضوع به همین شکلی که شیعه به نتیجه می رسد، به نتیجه خواهند رسید اگر تعصبات و باورهای انحرافی کنار رود. بخش عمده ای از روایات در مناقب امیرالمومنین(ع) از کتب اهل سنت نقل می شود، یعنی حضرت علی(ع) شخصیتی نیستند که ساخته و پرداخته ذهن ما باشد یا ما بشناسیم و دیگران نشناسند؛ رجوع به منابع حدیثی و روایی مورد اعتماد اهل سنت و جماعت که می کنیم با دریایی از فضائل امیرالمومنین(ع) مواجه می‌شویم.

شفیعی با اشاره به واقعه غدیر گفت: در غدیر امیرالمومنین(ع) که از سوی خداوند متعال انتخاب و بوسیله پیغمبر(ص) به جانشینی معرفی شده است، برای آحاد مردم شناخته شده بود، هیچ کس نپرسید این علی کیست؟ یا سابقه اش چیست؟ همه فضائلش را می دانستند، نسبتش با پیامبر(ص) را می دانستند و نقش آفرینی های او در حوادث تاریخی و اسلامی را می دانستند، اهل سنت و شیعه بر این موضوع که هرجا بن بستی در کار امت اسلامی ایجاد می شد نگاه ها به سمت علی بن ابی طالب(ع) بود اتفاق نظر دارند.

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه چگونه می شود مقدمات رساننده را قبول کرد اما نتیجه را نپذیرفت، افزود: در تمام این مقدمات توافق وجود دارد اما آنجا که باید به نتیجه رسید و قبول کرد، موانع پیش می آیند، موانعی نظیر موانع نفسانی، بی بصیرتی، نادانی و ... لذا جامعه بازی می خورد و آنجا که باید از این دانسته ها به نتیجه برسد، تعصبات راه را سد می کند.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) با تصریح بر اینکه قهرمان غدیر چهره آشنای معاصر خود است، عنوان کرد: به استناد منابع تاریخی کسی که در غدیر به جانشینی معرفی می شود در نگاه جامعه آنروز شایسته ترین است، صرف نظر از نصب و جعل الهی در روز غدیر، علی(ع) شایسته ترین است، یعنی بر اساس شایسته سالاری به اقرار دوست و دشمن امیرالمومنین(ع) بهترین انتخاب بود.

وی افزود: افضلیت علی بن ابی طالب(ع) در جامعه شناخته و معلوم بوده است، ابن ابی الحدید دانشمند منصف اهل سنت در شرح نهج البلاغه تصریح می کند که پس از رحلت پیامبر به دلیل مصالحی مفضول بر فاضل ترجیح داده شد. لذا یکی از پیام های غدیر شایسته سالاری است و این همان موضوعی است که امروز در بسیاری از جایگاه های اجتماعی مورد نیاز ماست. بسیاری از تعارضات در زندگی شخصی و اجتماعی امروز ما ناشی از همین مطلب است.

شفیعی در ادامه به بررسی چگونگی تغییر رای و موضع جامعه در فاصله کوتاه بین واقعه غدیر و رحلت پیامبر پرداخت و اظهار داشت: واقعه غدیر در 18 ذی الحجه سال 10 اتفاق افتاد و پیغمبر 28 صفر سال 11 یعنی 3 ماه بعد رحلت فرمودند، آنها که در غدیر بودند و دیدند و شنیدند چگونه در این مدت کوتاه تغییر رای و موضع دادند؟ یکی از عوامل این تغییر رای ترجیح مصالح مادی و منافع دنیوی بر تحمل خطر است. آزمونی که ملت ما در انقلاب اسلامی آن را پشت سر گذاشت؛ مردم مشکلات و سختی ها را تحمل کردند اما از موضع حق کوتاه نیامدند. اینکه جامعه ای در تشخیص حق هزینه بدهد رکن مطلب است، گاهی راه را تشخیص نمی دهیم اما گاهی راه را تشخیص می دهیم لکن پای سختی راه نمی ایستیم.

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه در روایات شیعه و سنی آمده است که «ارتد الناس بعد رسول» افزود: مردم دانستند که علی(ع) حق است اما پای سختی و زحمت راه حق نیامدند. در روایت داریم مردم بعد از رسول الله(ص) مرتد شدند الا تعداد اندکی. این ارتداد که گفته شده ارتداد سیاسی نام دارد؛ یعنی احکام اسلام را قبول داشتند اما مدیریت اسلامی را قبول نکردند.

وی نکته دیگر را نقش خواص و افراد برجسته امت اسلامی دانست و گفت: اگر خواص جامعه در زمان لازم به مسئولیت خود عمل نکنند جای حق و باطل عوض می شود. در برخی از مواقع سکوت و عدم موضع گیری تاثیرگزاران در جامعه مسیر را تغییر می دهد، جایی خواص جامعه باید آبرو بدهند و گاهی این از خون دادن بالاتر است؛ نخبگان دوره امام علی(ع) حق را می دانستند اما فریادی بلند نکردند، خواص صدر اسلام پیش نیامدند، لذا یکی از درس های غدیر این است که تشخیص حق به تنهایی کافی نیست؛ ایستادن و پایداری کردن لازم است.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) گفت: درس دیگر غدیر جایگاه و نقش مردم است. در غدیر پیامبر(ص) جانشینی علی(ع) را در اجتماع عظیم مردم اعلام کردند و این فراخوان مردم به تشخیص راه بود. نگاه اسلام این است که باید مردم پای کار بیایند و بخواهند لذا میبینیم در دوره مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی بیشترین اهتمام بر بیداری مردم بود. درس غدیر به ما این است که اگر مردم درست تشخیص دهند و پای کار بمانند، حرکت تضمین می شود. لذا اگر فقط بخشی از آنها که در غدیر بودند در صحنه مانده بودند اتفاقات به گونه ای دیگر می افتاد.

وی در پایان با بیان اینکه نزدیکترین مقام به پیامبری امامت و رهبری است، گفت: جشن غدیر و شادمانی آن و جلوه های عیدانه غدیر حداقل آن چیزی است که باید انجام شود، بیشتر آن است که انسان، امیرالمؤمنین و پیام غدیر و مدیریت اسلامی را بشناسد. بشریت خواهد دانست که بجز برگشت به دین راه سعادت و نجاتی وجود نخواهد داشت و این اتفاق حتی در غرب و جوامع غیر الهی در حال انجام است. باید به خدا، توحید، دین و فطرت الهی برگشت که راه سعادت همین است.

captcha