به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، حسن عباسی در سومین نشست از نخستین روز از برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به تحلیل نمادها و کاراکترهای سریال آمریکایی هوملند پرداخت. در ابتدای این جلسه چکیده این سریال در قالب یک فیلم سینمایی نمایش داده و شخصیتهای اصلی آن معرفی شدند. در ادامه حسن عباسی با مقایسه این سریال با مجموعه تلویزیونی «24» گفت: سریال «24» نسبت به سریال «هوملند» سریال حرفهایتری است، زیرا سریال 24 به ویژه در فصول آخر خود تعیین استراتژی میکند. در واقع پیشبینی این که رئیس جمهور ایران قرار است پای میز مذاکره با آمریکاییها 24 سانتریفیوژ داشته باشد و یک خط رسمی استراتژیک را در تلویزیون آمریکا ارائه کند. چنانچه بسیاری از مقامات غربی از رئیس کمپانی مایکروسافت گرفته تا وزیر وقت، جرج دبلیو بوش در حمایت از این سریال برآمدند.
وی افزود: خط ثابت این سریال در مواجهه با جریان مقاومت است. البته این سریالها به تنهایی فاقد انگاره و تصویری است که در جهان شکل گرفته و تکرار میشود و این انگاره باید در سالهای آینده در محافل آکادمیک شناخته شود، چراکه ممکن است به عنوان تاریخ باور شود. هوملند در دو فصل اول یک خط تعلیق و در فصل سوم یک خط تعلیق خاص ایران را نشان میدهد و در فصلهای بعد وارد مسئله پاکستان و افغانستان میشود.
رئیس اندیشکده یقین با تحلیل نشانهها و نمادهای سریال هوملند (میهن) افزود: در این سریال اسلام مساوی تروریسم و مسلمان مساوی تروریست نشان داده میشود. وقتی مخاطب آمریکایی این سریال میبیند کسی با اسلام آوردن تروریست شده است و تا سطح نابودی خود و خانوادهاش پیش رفته، نگرشش نسبت به اسلام تغییر میکند. نیکولاس برودی در این سریال ابتدا توسط سازمان «سیا» لکهدار شده و به تدریج وارد ماجراهای تروریستی میشود. به طور کلی پیام دو فصل اول این است که اگر فردی آمریکایی به اسلام روی بیاورد، یعنی تروریست شده است. در انتهای فصل دوم ماجرای یک انفجار به سازمان اطلاعات سپاه نسبت داده میشود. این سریال همچنین به دختران آمریکایی هشدار میدهد که اگر پدرتان مسلمان شود، خود و خانواده را نابود میکند. بنابراین افراد خانواده نباید اجازه دهند اعضایشان مسلمان شوند.
وی به سایر تصویرسازیهای سریال میهن (هوملند) از اسلام و ایران اشاره کرد و گفت: ایران در سریال میهن به عنوان کشوری نمایش داده میشود که به گروههای تروریستی کمک میکند. چراکه در ابتدای فصل سوم این اثر در شش نقطه جهان عملیات تروریستی با حمایت ایران به تصویر کشیده میشود و آمریکا ایران را به عنوان تروریسم رسمی دولتی معرفی میکند. همچنین در این سریال انگشت اتهام تروریسم ابتدا به سمت وزارت اطلاعات و بعد به سمت سپاه وارد است، زیرا مجید جوادی یکی از کاراکترهای اصلی فیلم، ابتدا به عنوان معاون وزارت اطلاعات و بعد به عنوان معاون اطلاعات سازمان سپاه در سریال معرفی میشود که این اشتباه یا ناشی از خطای فیلمنامه یا ناشی از تعمد در نگارش آن است.
عباسی همچنین تصریح کرد: از طرفی در هشت قسمت ابتدایی فصل سوم ماجرای پولشویی ایران توسط سازمان اطلاعات سپاه به مخاطب القاء میشود. در واقع این تصویر برای مردم آمریکا که ایرانیان اهل پولشویی هستند و این یک امر عادی است، از پیامهای این سریال خارجی است؛ این در حالی است که آمریکاییها خود پولشوییهای فراوانی درباره ایران داشتهاند، اما آن را این طور به تصویر نمیکشند، زیرا با ساخت دهها سریال و فیلم تصویر متفاوتی را به مردم خود ارائه میکنند، همچنین دستور گرفتن وهابیها از ایران موضوع دیگری است که در این سریال مطرح میشود. این مفهوم در حالی است که ایرانیان، خود بیشترین جنگ با تروریستهای وهابی را داشتهاند و مهمترین مانع برای تروریسم تکفیری، تاکنون ایران بوده است.
وی با اشاره به این که تاریخ مصرف سریال «هوملند» از منظر مخاطبان ایرانی گذشته است، بیان کرد: این سریال فضاهای سخیفی از ایران را نشان میدهد. در حالی که جامعه ایران در ناامنترین نقطه کره زمین بالاترین ضریب امنیت را دارد و آمریکا خود کشوری است که سالانه 700 نفر از اهالی آن در فضاهای عمومی کشته میشوند.
رئیس مرکز بررسیهای دکترینال با اشاره به یک ضرورت در چگونگی آزادی کماندوهای متجاوز آمریکایی و انگلیسی به مرزهای ایران بیان کرد: به اعتقاد من، ما باید کماندوهای آمریکایی را سال قبل در ایران نگه میداشتیم تا آمریکا یک میلیارد دلار برای آزادی هر یک پول میپرداخت. آنها به خیال خود فقط میتوانند در سریالهایشان یک پاسدار ایرانی را بکشند. در حالی که در واقعیت هر وقت یک قدم پایشان را از مرزهای کشورمان فراتر گذاشتهاند، حسابشان را کف دستشان گذاشتهایم.
عباسی با اشاره به اهمیت سینمای استراتژیک در ایران بیان کرد: اگرچه سینماگران ایرانی به این موضوعات استراتژیک نمیپردازند، اما ما نمیگذاریم این انگاره در جامعه نابود شود. چنانچه آرزوی همه مسئولان کاخ سفید این است که همانند دیدن ولادیمیر پوتین فرصت دیدن سردار قاسم سلیمانی را پیدا کنند و مرکز تحقیقات استراتژیک آمریکا خود مقام معظم رهبری، سیدحسن نصرالله، سرداران عزیز جعفری و قاسم سلیمانی را به عنوان چهار مرد پرقدرت منطقه خاورمیانه معرفی کرده است که دو تن از آنان روحانی و دو تن سردار هستند.
وی با اشاره به پیامهای فصول چهارم و پنجم سریال «هوملند» عنوان کرد: در فصلهای چهارم و پنجم سریال میهن، داستان به منطقه پاکستان و افغانستان میرود و یکی از سازمانهای اطلاعاتی آمریکا به نام هوملند که در واقع یک وزارتخانه است، سعی میکند آمریکا را یکپارچه نگه دارد و از تجزیه آمریکا جلوگیری کند.
رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اهمیت تحلیل و بررسی مفاهیم و مضامین ضمنی سریال میهن عنوان کرد: تبیین خط سریال هوملند یا میهن باید در رسانهها صورت بگیرد. سینمای ایران نیز باید به سمت سینمای استراتژیک حرکت و این جریان استراتژیک را زمینههای مختلف از جمله بازیهای رایانهای نیز دنبال کند، همچنین سینماگران انقلابی ما میتوانند این هدف را پیش ببرند و هجوم بازیهای رایانهای و فیلمهای اسلامستیز نباید باعث تغییر چهره اسلام در جهان شود.