از احیای شب هفتم تا اجرای تعزیه یکصد ساله در شوش
کد خبر: 3535098
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
رسوم عزاداری محرم در خوزستان؛

از احیای شب هفتم تا اجرای تعزیه یکصد ساله در شوش

گروه اجتماعی: مردم شهر شوش که میزبان مقبره مطهر دانیال نبی(ع) هستند با اعتقادی راسخ و متقن عزای امامشان سیدالشهداء(ع) را به غم می‌نشینند؛ این عزاداری شامل پخت حلیم در دهه اول محرم، احیای شب هفتم و اجرای تعزیه‌ای است به قدمت یک قرن.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، عزاداری ماه محرم در شهرهای مختلف متفاوت است؛ برخی از این رسومات از گذشته‌هایی دور به جا مانده‌اند و برخی مشترک میان همه اقوام شده‌اند که رهاورد قرن جدید است.

برخی آداب و رسوم گذشتگان با استحکام همچنان پابرجا هستند و جوانان نیز آن را به خوبی حفظ می‌کنند. از جمله اجرای تلفیقی رسوم جدید و گذشته مردم شهر شوش هستند که عزای امام حسین(ع) را با تعزیه خوانی به قدمت یک قرن گرامی می‌دارند.

غلامعلی محول، خادم حسینی در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان، به بیان آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در شوش گفت: در خانه‌های این شهر در شب عاشورا حلیم پخته می‌شود. همه همسایه‌ها بدون ‌آنکه نیاز به اجازه داشته باشند از نذری یکدیگر استفاده می‌کنند و آن را حلال هم. بعضی در شوش شب هفتم محرم را احیاء می‌گیرند و تا صبح به پخت حلیم مشغول هستند.


وی بیان کرد: از رسومی که از گذشته تا اکنون در شوش باقی مانده تعزیه خوانی است. یک قرن از قدمت این رسم می‌گذرد. در گذشته میدان خاصی برای این موضوع اختصاص داده بودند اکنون میدانی در پشت تپه‌ها قرار دارد که تعزیه و شبیخوانی در آن برگزار می‌شود.


محول افزود: اجرای این تعزیه هم به این ترتیب است که ؛ در صبح روزتاسوعا شترها را از روستایی به محل اجرای تعزیه در شهر می آورند؛ تعزیه روز تاسوعا مانند صبح عاشورابه نمایش گذاشتن صحنه شهادت امام حسین(ع) و 72 تن از یاران و اسارت خاندان است. البته تعزیه روز عاشورا بسیار مفصل تراست چنانچه از مناطق و شهرهای اطراف هم مردم برای تماشا می آیند . تغزیه روز عاشورا از ساعت 7 صبح با به صدا در آمدن طبل و دهل ها آغاز می شود و تا عصر ادامه دارد. در آیین تعزیه اشعار فصیح فارسی و عربی خوانده می‌شود که به بیان وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری می‌پردازد.

محول با بیان اینکه در حال حاضر هر محله یک تکیه عزاداری برپا می‌کند، گفت: در گذشته دو تکیه یکی کنار دانیال نبی(ع) و دیگری در کنار مسجد جامع برپا می‌شد. همچنین رسم سینه‌زنی در این شهر به این ترتیب بود که دو چوب قرقره در دست داشته و با اشعار بحر طویل خوانده و حرکت می‌کنند. به هم زدن این قرقره‌ها حاکی از غم‌نامه امام حسین(ع) بود.

این خادم حسینی ادامه داد: در روز عاشورا حلوای خاصی در این شهر پخته می‌شود که شبیه به حلوای نجف است. این حلوا با آب، روغن، زعفران و شکر درست می‌شود که در میان دسته‌های عزاداری و همسایه‌ها توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: مرکزیت عزاداری مردم شوش حرم دانیال نبی(ع) است که هیئات به سمت آنجا حرکت کرده و به قصد احترام در آنجا توقف می‌کنند. بانوان نیز با فاصله‌ای معین بدون آنکه با جمعیت مردان عزادار مخلوط شوند به عزاداری می‌پردازند.


captcha