کد خبر: 3536543
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷

پاسخ رئیس دانشگاه فرهنگیان به برخی حاشیه‌های آزمون پذیرش دانشجو

گروه دانشگاه: رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به سوالات خبرنگاران در مورد حاشیه‌های آزمون استخدامی پذیرش دانشجو معلم پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری بن‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح امروز،  17 مهرماه در دانشگاه فرهنگیان و با حضور جمعی از مدیران این دانشگاه و از جمله رئیس آن برگزار شد.
بر همین اساس در بخشی از این نشست خبری علاوه بر مطرح شدن مباحثی در مورد سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، در مورد سایر فعالیت‌های این دانشگاه نیز مباحثی مطرح شد.
اولین سوالی که در این نشست خبری و بعد از سوالات مربوط به جشنواره ملی قرآن و عترت مطرح شد در مورد، آزمون استخدامی پذیرش دانشجو و حاشیه‌های مربوط به آن بود که محمود مهرمحمدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به آن گفت: پذیرش دانشجو از طریق برگزاری آزمون استخدامی که به نوعی ریشه در اساس‌نامه دانشگاه دارد، در برنامه راهبردی، ‌دانشگاه هم وارد شده است و به عنوان یک روش قرار است که ادامه پیدا کند و سهم ر و وزن خاصی در ورودی‌ها و خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه در برنامه راهبردی دانشگاه که به تازگی به تصویب هیئت امنا رسیده و اخیراً هم رونمایی شده است، نیز این موضوع وارد شده است، افزود: پیش بینی شده است که دانشگاه خود را مهیای پذیرش 78 هزار دانشجو معلم کند و از این تعداد که با استفاده از روش‌های مختلف وارد دانشگاه می‌شود، سالانه بالغ بر 34 هزار دانش‌آموخته یا خروجی خواهیم داشت. امیدواریم تا افق چشم‌انداز در سال 1404 بتوانیم مجموعه شاخص‌هایی را که از جهت نیروی انسانی، کادر علمی، تجهیزات، امکانات کالبدی و انواع و اقسام جنبه‌های دیگر که در برنامه راهبردی دیده شده است،‌ را به دست بیاوریم و در آن زمان این تعداد دانشجو معلم که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود با یک دانشگاه استاندارد روبرو شوند.
مهرمحمدی اظهار کرد: پیش بینی‌ شده است که از این تعداد سالانه 10 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی پذیرش شود، 67 هزار نفر باقی‌مانده نیز متعلق به روش‌های دیگر است که عمده آن نیز روش پذیرش دانشجو به سبک متعارف از طریق آزمون سراسری برای دوره کارشناسی پیوسته است که حدود 40 هزار سهم این روش است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه این مقدمه گفته شد تا موضوع روشن شود که بر اساس برنامه‌ راهبردی مصوب هیئت امنا، قرار است سالانه 10 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی پذیرش داشته‌ باشیم، گفت: این افراد طی برنامه یکساله تربیت حرفه‌ای وارد دوره معلمی خواهند شد. تجربه نخست ما در اجرای این روش جدید پذیرش دانشجو، به اندازه‌ای که از یک تجربه آغازین بتوان انتظار داشت، توفیقاتی داشته و باز هم به اندازه‌ای که از ورود به یک عرصه و سیاست جدید انتظار برود، دارای نواقصی بوده است و لذا تلاش خواهیم کرد تا در جهت رفع نقصان‌ها گام برداریم.
مهرمحمدی اذعان کرد: در سال جاری قرار است 10 هزار نفر از این طریق وارد دانشگاه فرهنگیان شود که البته هنوز تأکید ما بر این است که برای یک دوره کامل یکساله یا حداقل یک سال تحصیلی 9 ماهه، ورودی‌ها در اختیار دانشگاه فرهنگیان باشند تا از نظر اجرای برنامه‌ها با مشکل مواجه نشوند. هرچه ظرف زمانی ما محدود‌تر شود تحقق برنامه‌ زمانی دست نیافتنی‌تر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: گرچه امسال شرایط مطلوبی را شاهد نخواهیم بود اما با تدابیری که اندیشیده شده است و با اهتمامی که وزارت آموزش و پرورش داشته است، تاریخ پذیرش چندماه جلوتر نسبت به سال گذشته خواهد بود و این یک اقدام امیدوار کننده است، شاید اگر این روند ادامه یابد از نوبت آینده بتوانیم این تأخیر را تا پایان آذر برای شروع دوره نداشته باشیم و شرع دوره از آغاز سال تحصیلی باشد. بنابراین ما از آنچه اتفاق افتاده است، در اجرای نوبت نخست، پذیرش دانشجو معلم و تربیت مهارت آموزان از طریق آزمون استخدامی خرسند هستیم و نقیصه‌ها را شناسایی کرده و در حال تلاش هستیم تا مقداری که در اختیار دانشگاه است،‌ نقیصه‌ها را برطرف نمائیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان اذعان کرد: یکی از اشکالاتی که به کار ما وارد شده است بحث برگزاری آزمون اصلح یا اصلاح آزمون صلاحیت حرفه‌ای است که ابعاد رسانه‌ای پیدا کرد. اگر لازم باشد در اینجا به سوالات مربوط به آن پاسخ خواهم داد. کاری که تحت عنوان آزمون ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای به عمل آمد، درست منطبق با چیزی بود که در اطلاعیه مربوط به برگزاری آزمون استخدامی آمده بود و موفقیت در این آزمون شرط ورود به آموزش و پرورش قلمداد شده بود. کاری که ما کردیم برای وصول اطمینان در راستای همان نکته‌ای است که در اطلاعیه مربوطه از همان ابتدا به اطلاع متقاضیان رسیده بود.
مهرمحمدی همچنین در مورد آمار متناقضی که در مورد افراد احراز صلاحیت نشده اعلام شده است نیز گفت: مجموعاً 2090 نفر بدون سهمیه در این آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شده‌اند و 733 نفر نیز سهمیه‌ای بوده‌اند و بدون شرکت در آزمون پذیرش شده‌اند. از این تعداد 1401 نفر احراز قطعی صلاحیت شده‌اند. 612 نفر نیز به شکل مشروط تأیید صلاحیت شده‌اند که وارد آموزش پرورش می‌شوند و باید بر اساس برنامه دانشگاه آزمون صلاحیت را طی یکسال آینده مجدد به عمل بیاورند. 77 نفر احراز صلاحیت نشدند، این افراد فرصت استخدام در آموزش و پرورش را از دست نمی‌دهند و برای پیدا کردن فرصت حضور در آموزش و پرورش باید از آزمون استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: از 733 نفری که با استفاده از سهمیه پذیرش شده بودند نیز 654 نفر احراز صلاحیت شدند، 23 نفر صلاحیت مشروط احراز کردند و 56 نفر نیز احراز صلاحیت نشده‌اند، ‌بنابراین جمع افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده است، 133 نفر است. لذا اگر ملاحظه شود، وضعیت اینگونه است و درصدها کاملاً مشخص است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد کیفیت آموزشی در این دانشگاه و نیز عدم حضور این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور، خاطرنشان کرد: این موضوع ناراحت کننده است که دانشگاه تربیت معلم کشور به عنوان یک دانشگاه حاکمیتی شرایطی داشته باشد که بر اساس شاخص‌هایی که در نظام رتبه‌بندی است نتواند از امتیاز لازم برای قرار گرفتن در رتبه‌های بالا برخوردار باشد. حقیقت قضیه این است که دانشگاه تربیت معلم دانشگاهی که ماموریت تربیت معلم را دارد باید جزء بهترین دانشگاه‌های کشور و در گروه یک باشد. اینکه نیست جای تأسف است اما مایه ناامیدی نیست. باید در این زمینه تلاش کنیم همچنانکه طی سه سال گذشته تلاش‌هایی شده است و تهیه اساس‌نامه توسعه راهبردی دانشگاه برای این بوده است که جایگاه دانشگاه ارتقاء یابد. یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این بوده است که نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی بیش از آن چیزی است که دانشگاه فرهنگیان دارد پذیرش می‌کند.
مهرمحمدی همچنین اظهار کرد: از جمله کارهای خوبی که در این زمینه اتفاق افتاد این بود که توسعه کمی را بنا به ملاحظات کیفی محدود کنیم و تلاش کنیم طی 10 سال آینده برای تربیت معلم با کیفیت در حد همین 78 هزار نفر تلاش کنیم و شاخص‌های مورد اشاره را محقق نمائیم. این دستاورد بزرگی برای نگرانی معطوف به ارتقای کیفیت و استانداردها در دانشگاه فرهنگیان است. یکی از این شاخص‌ها که از آن فاصله داریم و در برنامه راهبردی نسبت یک به 30 برای آن در نظر گرفته شده و در حال حاضر یک به 90 است، بحث هیئت علمی است. طی چند سال آینده باید شاهد اتفاقات عمده‌ای در این زمینه باشیم که مستلزم دستگاه‌های ذیربط است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری در مورد نسبت دروس عملی به نظری در این دانشگاه نیز گفت: در دانشگاه فرهنگیان نسبت دروس عملی به نظری شاید در حدود بالای 50 درصد باشد به این معنا که بالای 50 درصد ساعات درسی دانشجویان عملی باشد. بنابراین نسبت 90 به 10 که اعلام شده است صحت ندارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در مورد چالشی که آموزش و پرورش در آینده با بازنشسته شدن تعداد زیادی از نیروهای خود با آن مواجه خواهد شد و تمهیدات دانشگاه فرهنگیان برای این چالش، نیز بیان کرد: این موضوع در بحث‌های هیئت امنای دانشگاه کاملاً دیده شده است و برای پر کردن این فاصله و اینکه خروجی‌ها با ورودی‌ها نسبت مطلوب‌تری پیدا کند،‌ دانشگاه فرهنگیان ماموریت پیدا کرده است که از طریق جلب مشارکت دانشگاه‌های دیگر این فاصله را پر کند. بنابراین دانشگاه فرهنگیان دو ماموریت دارد، اول تربیت با کیفیت نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش در حدی که برای دانشگاه معقول و دست یافتنی است که سطح پذیرش 78 هزار نفر و خروجی 34 هزار نفر است.  ماموریت دوم هم مدیریت کردن فرایند تأمین نیازها با نیاز باقیمانده آموزش و پرورش از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت سایر نهادهای دانشگاهی است. هر نهاد دیگری به هر شکلی قرار باشد سهمی در تربیت معلم داشته باشد باید با نظات فرایندی و برآیند دانشگاه فرهنگیان باشد.
مهرمحمدی همچنین در مورد شرایط ادامه تحصیل معلم‌ها نیز خاطرنشان کرد: برای افرادی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، ادامه تحصیل  بر اساس اساس‌نامه بلافاصله امکان پذیر نخواهد بود. دانشگاهیان زمانی که وارد دانشگاه می‌شوند یک بسته سیاستی را پذیرفته‌اند که یکی از همان سیاست‌ها عدم ادامه تحصیل است. البته ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بعد از سه سال از خدمت فراهم شده است.
captcha